kritiken hemeroteka

8.508 kritika

« | »

Euskaldun fededun / Pruden Gartzia / Elkar, 2024

Euskaldun eta fededun bai, baina zergatik? Jon Jimenez / Gara, 2025-01-26

Liburuak ezinbertzeko galderak plazaratzen ditu: Zer bilatu zuen euskal gizarteak kristautasunaren bidez garai bakoitzean? Zer galdu genuen haren gainbeherarekin?

Azken hamarkadetan, batez ere 1990etik goiti, Euskal Herriko zenbait pentsalari kosmopolita eta munduko hiritarrek halako arranpalo bat sortu dute ‘euskaldun fededun’-aren ideiarekin. Haien ustez, azken 200 urtetan euskalduntasuna hertsiki loturik egon da erlijio katolikoarekin, eta erlijio hori beti izan da atzeramenduaren eta fanatismoaren putzu sakon bat. Hortaz, euskaldunak halako esentzia erreakzionario eta intransigente baten pean bizi izan dira beti.

Pruden Gartzia (Oñati, 1964) historialari, liburuzain eta euskaltzain urgazleak ‘Euskaldun fededun’ (Elkar, 2024) saiakeran dioenez, ideia horiek Frantziar Iraultzaren eta Ilustrazioaren, oro har Modernitatearen, ondorio zuzena dira. Gurean, ordea, iraultza horrek suposatu zuen sarraski eta odolustearen eta eredu sozio-ekonomiko eta mundu ikuskera partikular baten deuseztapenaren aurrean, tradizioaren, erlijioaren eta hizkuntzaren banderak hartu bertzerik ez zuten izan ipar eta hego.

XIX. mendeko garai ‘argitsu’ horretan hasita, Gartziak irakurketa iradokizunez, batzuetan zalantzaz eta bertzeetan tesi original eta ongi oinarritutakoez beteriko hainbat saiakeren bidez, euskalduntasunaren eta erlijioaren arteko hartu-emanen segida bat eskaintzen digu. Euskal Herriko herrialde guziak kontuan hartzen ditu horretarako, eta historia, literatura, filosofia edota erlijioa bezalako diziplin anitzak uztartu, ‘barandiaranismoa’ deritzon mitologiaren XX. mendeko gorakada ere jorratuz. Zenbait pasarte hagitz gogoangarri ditu liburuak, hala nola ‘Peru Abarka’ eleberriaren eta Joan Antonio Mogel bere idazlearen berrirakurketa historiko-literarioa; karlismoa, liberalismo foruzalea eta liberalismo espainol ez hain liberalaren inguruko hausnarketa; ezkerreko kosmopolitek ahantzi ohi duten Errepublika garaiko euskalduntasun kristau demokratikoaren eta garaikide izan zuen Nafarroako katolikotasun amorratuaren arteko aldea; edo Arantzazuko eta 57ko belaunaldiaren antifaxismoa, abertzaletasuna eta espiritualtasunaren uztarketa, baita ondorengo fedearen krisia ere.

‘Historia herriak egiten du eta kontrabandistek idazten dute’, dio Fermin Balentziak eta ‘Historia ez da ikusten, asmatu egiten da’, Joxe Azurmendik. Hagitzetan kanpotik asmatu zaizkigun erantzun erraz, dikotomiko eta topikoen aurrean, egungo laikotasun edo antiklerikalismotik landa, gure herriaren iragana ulertzeko ‘Euskaldun fededun’-ek ezinbertzeko galderak plazaratzen dizkigu: Zer bilatu zuen euskal gizarteak kristautasunaren bidez garai bakoitzean? Zer galdu genuen haren gainbeherarekin?

Azken kritikak

Olatuak sutzen direnean
Haritz Larrañaga

Jon Jimenez

Amaieratik hasi
Naia Torrealdai Mandaluniz

Amaia Alvarez Uria

Simulakro bat
Leire Ugadi

Ibon Egaña

Bigarren sexua
Simone de Beauvoir

Mikel Asurmendi

Hezur berriak
Ane Labaka Mayoz

Maddi Galdos Areta

Oroi garen oro
Beatriz Chivite

Aiora Sampedro

Puntobobo
Itxaso Martin Zapirain

Mikel Asurmendi

Baden verboten
Iker Aranberri

Asier Urkiza

Diesel
Bertol Arrieta

Nagore Fernandez

Maitasuna eta dirua, sexua eta heriotza
Mckenzie Wark

Jon Jimenez

Basokoa
Izaskun Gracia Quintana

Joxe Aldasoro

Turismo hutsala
Fito Rodriguez

Mikel Asurmendi

Zuzi iraxegia
Amaia Alvarez Uria

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

O.ten gaztaroa neurtitzetan
Arnaud Oihenart

Gorka Bereziartua Mitxelena

Artxiboa

2025(e)ko ekaina

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

2024(e)ko azaroa

2024(e)ko urria

2024(e)ko iraila

2024(e)ko abuztua

2024(e)ko uztaila

Hedabideak