kritiken hemeroteka

8.607 kritika

« | »

Euskaldun fededun / Pruden Gartzia / Elkar, 2024

Euskaldun eta fededun bai, baina zergatik? Jon Jimenez / Gara, 2025-01-26

Liburuak ezinbertzeko galderak plazaratzen ditu: Zer bilatu zuen euskal gizarteak kristautasunaren bidez garai bakoitzean? Zer galdu genuen haren gainbeherarekin?

Azken hamarkadetan, batez ere 1990etik goiti, Euskal Herriko zenbait pentsalari kosmopolita eta munduko hiritarrek halako arranpalo bat sortu dute ‘euskaldun fededun’-aren ideiarekin. Haien ustez, azken 200 urtetan euskalduntasuna hertsiki loturik egon da erlijio katolikoarekin, eta erlijio hori beti izan da atzeramenduaren eta fanatismoaren putzu sakon bat. Hortaz, euskaldunak halako esentzia erreakzionario eta intransigente baten pean bizi izan dira beti.

Pruden Gartzia (Oñati, 1964) historialari, liburuzain eta euskaltzain urgazleak ‘Euskaldun fededun’ (Elkar, 2024) saiakeran dioenez, ideia horiek Frantziar Iraultzaren eta Ilustrazioaren, oro har Modernitatearen, ondorio zuzena dira. Gurean, ordea, iraultza horrek suposatu zuen sarraski eta odolustearen eta eredu sozio-ekonomiko eta mundu ikuskera partikular baten deuseztapenaren aurrean, tradizioaren, erlijioaren eta hizkuntzaren banderak hartu bertzerik ez zuten izan ipar eta hego.

XIX. mendeko garai ‘argitsu’ horretan hasita, Gartziak irakurketa iradokizunez, batzuetan zalantzaz eta bertzeetan tesi original eta ongi oinarritutakoez beteriko hainbat saiakeren bidez, euskalduntasunaren eta erlijioaren arteko hartu-emanen segida bat eskaintzen digu. Euskal Herriko herrialde guziak kontuan hartzen ditu horretarako, eta historia, literatura, filosofia edota erlijioa bezalako diziplin anitzak uztartu, ‘barandiaranismoa’ deritzon mitologiaren XX. mendeko gorakada ere jorratuz. Zenbait pasarte hagitz gogoangarri ditu liburuak, hala nola ‘Peru Abarka’ eleberriaren eta Joan Antonio Mogel bere idazlearen berrirakurketa historiko-literarioa; karlismoa, liberalismo foruzalea eta liberalismo espainol ez hain liberalaren inguruko hausnarketa; ezkerreko kosmopolitek ahantzi ohi duten Errepublika garaiko euskalduntasun kristau demokratikoaren eta garaikide izan zuen Nafarroako katolikotasun amorratuaren arteko aldea; edo Arantzazuko eta 57ko belaunaldiaren antifaxismoa, abertzaletasuna eta espiritualtasunaren uztarketa, baita ondorengo fedearen krisia ere.

‘Historia herriak egiten du eta kontrabandistek idazten dute’, dio Fermin Balentziak eta ‘Historia ez da ikusten, asmatu egiten da’, Joxe Azurmendik. Hagitzetan kanpotik asmatu zaizkigun erantzun erraz, dikotomiko eta topikoen aurrean, egungo laikotasun edo antiklerikalismotik landa, gure herriaren iragana ulertzeko ‘Euskaldun fededun’-ek ezinbertzeko galderak plazaratzen dizkigu: Zer bilatu zuen euskal gizarteak kristautasunaren bidez garai bakoitzean? Zer galdu genuen haren gainbeherarekin?

Azken kritikak

Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

Oroi garen oro
Beatriz Chivite

Maialen Sobrino Lopez

Ahanzturaren aingerua
Maja Haderlap

Asier Urkiza

Espekulazioak
Arrate Egaña

Nagore Fernandez

Dena zulo bera zen
Eider Rodriguez

Txani Rodríguez

Azken batean
Lourdes Oñederra

Mikel Asurmendi

Auzokinak
Gorka Erostarbe

Maddi Galdos Areta

Esker onak
Delphine De Vigan

Irati Majuelo

Meditazioneak gei premiatsuen gainean...
Martin Duhalde

Gorka Bereziartua Mitxelena

Urte urdin ihesak
Jesus Mari Olaizola "Txiliku"

Hasier Rekondo

Emakume oinutsa
Scholastique Mukasonga

Maialen Sobrino Lopez

Erroen izerdia
Jone Bordato

Nagore Fernandez

Azken batean
Lourdes Oñederra

Asier Urkiza

Izena eta izana
Jon Gerediaga

Jon Martin-Etxebeste

Artxiboa

2025(e)ko azaroa

2025(e)ko urria

2025(e)ko iraila

2025(e)ko abuztua

2025(e)ko uztaila

2025(e)ko ekaina

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

Hedabideak