kritiken hemeroteka

8.544 kritika

« | »

Gorputzeko humoreak / Angel Erro / Alberdania, 2005

Ut traditionis et transgressionis Iratxe Retolaza / Berria, 2006-03-28

Angel Errok bere bigarren poesia liburuan, Gorputzeko humoreak, lehen liburuan (Eta harkadian ni, 2002) harturiko tradizio literario (neo)klasikoari heldu dio berriz ere, baina baita tradizio horren / horien zirrikituetan harrigarriro sakondu ere.

Lehen bilduma hartako ni poetikoa Arcadiatik (hobeto esanda, harkadiatik) mintzatu zitzaigun. Belaunaldi berriko (halako murrizketak zilegi bekizkit, irakurketa llabur honetan) euskal poeta batek Arcadiaranzko / harkadiaranzko bidaia proposatzeak ezustean harrapatu zuen euskal irakurlea. Ezusteko hau izan zen kritikarien artean gehien hanpatu zena; jada tradizio klasiko(ar)en uretan murgilduriko poeta berri bat izan bagenuen. Alabaina, belaunaldi berriko poeta gehienak aurreko belaunaldiko poetek harturiko bide estetikoetan barna abiatu izan dira: dela 60ko poesia sozialaren bidetik, dela 70eko abangoardiaren arrastoan, dela 80ko esperientziaren poesiaren magalerantz. Izan ere, molde eta gai klasikoen erabilera ez da berria gure literaturan (hortxe ditugu, 36ko gerraren aurreko Eusebio Maria Azkue, Arrese Beitia, Orixe eta beste, zein gerra ondorenean, Juan Mari Lekuonaren poesia eta beste), baina bai ia belaunaldi oso batek bazterturiko bidea.

Nolanahi ere, garai honetan euskal literaturan ezohikoa den literatur tradizio baten bidea hartu izanak badakar arriskurik: batetik, Erroren poesia soil-soilik eredu klasikoekiko harremanetan irakurtzea, ereduekiko estu-estu; bestetik, tradizio honen ezagule ez dena erreferentzietan galtzea. Akaso, arrisku hauetaz oharturik, eta garaiko poeten artean ezohikoa zen bidea hartzera zihoala oharturik-edo, Angel Erroren lehen poesia liburu hura, funtsean, autopoetika izan zen, irakurleoi haren sorkuntza kokatzeko keinuz josia. Dagoeneko zer esana eman duen (eta emango duen) lelo batean bil litekeen autopoetika da: “oro errana da, baina ez nik”. Lelo honetan maisuki biltzen dira tradizioaren aurkia eta iruntzia: memoria eta eredu literarioak (“oro errana da”), eta transgresioa edo urratzea (“baina ez nik”).

Azken batean, Erroren poemak irakurtzean bere esateko modu horri erreparatzea komeni da, tradizioaren urratze iradokitzaile eta esanguratsu horien jabe egingo bagara. Are gehiago, tradizio (neo)klasiko horren erreferentziak hari garrantzitsua dira, baina ez bakarrak, eta horregatik, haren ezagule ez direnek ere topatuko dute haren poesia liburuetan zer gozaturik. Eta bereziki bigarren poesia liburu honetan tradizio neoklasikoaren erreferentziak (Walkington, Michelangelo, Poliziano eta abar) beste hainbat tradizio literariorekin gurutzatzen dira: ahozko euskal literatura (Mikel Laboa), euskal literatura klasikoa (Bertrand Zalgiz, Axular), Europako abangoardiak (cadavre exquis), kultura politikoa (eta haren lelo zenbait), telebistako kultura (Jessica Fletcher), sareko kultura (google), pop kultura (Nosoträsh, Brubeck) eta abar. Izan ere, tradizio klasiko hertsiak ez bezala, Angel Errok kultura jasoaren eta herri kulturaren arteko bidegurutzean sortu ditu bere poemak, klasizismoa berrirakurtzeko estetika eta poetika berri bat proposatuz, egungo ikuskera eta garaiari egokituriko berrirakurketa eginez.

Eta harkadian ni liburuan autopoetika nagusi bazen, bigarren poesia liburu honetan, aldiz, epikaren poetika berri bat sortzeko ahalegina nagusitzen da. Mundu ikuskera berrietarako epika berri bat, epikaren poetika zaharra urratuz eta gaurkotuz, eta nolabait, euskal gizarteari ere epikarako poetika berri bat proposatuz.

Azken kritikak

Oihaneko ipuinak
Horacio Quiroga

Jon Jimenez

Reset
Aitziber Etxeberria

Mikel Asurmendi

Baden verboten
Iker Aranberri

Jose Luis Padron

Gizaberetxoak gara
Mikel Urdangarin Irastorza

Jon Jimenez

Iragan atergabea
Julen Belamuno

Hasier Rekondo

Haragizko erreformak
Mari Luz Esteban

Mikel Asurmendi

Eusqueraren Berri onac
Agustin Kardaberaz

Gorka Bereziartua Mitxelena

Juana
Jon Artano Izeta

Mikel Asurmendi

Kontra
Ane Zubeldia Magriñá

Jon Jimenez

Simulakro bat
Leire Ugadi

Maddi Galdos Areta

Carmilla
Joseph Sheridan Le Fanu

Ibon Egaña

Kontra
Ane Zubeldia Magriñá

Paloma Rodriguez-Miñambres

Patrizioak eta plebeioak
Kepa Altonaga

Mikel Asurmendi

Turismo hutsala
Fito Rodriguez

Asel Luzarraga

Artxiboa

2025(e)ko abuztua

2025(e)ko uztaila

2025(e)ko ekaina

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

2024(e)ko azaroa

2024(e)ko urria

2024(e)ko iraila

Hedabideak