kritiken hemeroteka

8.501 kritika

« | »

Villa Triste / Patrick Modiano (Joseba Urteaga) / Igela, 2011

Galdutako maleta biribila Bixente Serrano Izko / Berria, 2011-12-11

Patrick Modianoren euskaraturiko bigarren eleberria dugu Villa Triste. Lehena, Udaberri alua izenburupean itzulia (Chien de printemps jatorriz), Pello Lizarraldek ekarri zigun hiru urte duela. Bigarren hau Joseba Urteagak. Eta bi-biak Igela argitaletxeak. Jatorrizko frantsesetik obra anitz itzuli da gaztelaniara, gure gaurko hau barne, baina ez Lizarraldek gurera ekarri ziguna, gure argitaletxearen ohorez diot.

Halako topiko bat bihurtu da egilea ezagutzen dugunontzat beti liburu berbera idatzi duela Modianok bere narraziogintza luzean. Modianok berak ireki zizkion ateak topikoari 1978an Goncourt sari frantses ospetsua jaso zuenean Rue des boutiques obscures nobelari esker. Hiperbole halako bat izan zen, jakina, Modianorena, sormen pertsonaleko idazle guztiak ibiltzen direlako azken finean obsesio berberen inguruan jirabiraka. Alemaniar okupazioa (berak zuzen ez ezagutu arren) izan zen bere gai obsesiboa lehen lanetan, eta gai hari zeharka utzi gabe, identitate pertsonalaren eta hala haur nola gaztaroko denbora galduaren bila abiatu da gehienbat geroko eleberrigintzan. Villa Triste dugu bi epeen arteko mugarri, bigarrenaren hasiera.

Gauza xume eta txikiak, hutsalak itxuraz, kontatzen ditu, baina giro berezia eraiki eta arazo sakonetan sartzeko gaitasun aparteko idazlea da. Gaurko honetan, 1960ko hamarraldi hasieran giroturik, Aljeriako gerrarako errekrutamendutik ihesi nahi du protagonistak —bertze okupazio batetik, orain berak egin beharko zuen horretatik, iheska?—, 18 urteko mutikoak, eta Suitzarekin mugakide dagoen goi mailako turismo gune batera doa, ezezagun bizitzeko eta behar izatekotan ere erbestera alde egiteko asmoz. Hamabortz urte geroago biziko du berriro paperetan esperientzia hura. Gaztaroa higatu izan balitzaio bezala ikusten du harako hura bere oraingo 33 urteko talaiatik, eta han galdu izan balitzaio bezala, gunetik alde egitean maleta biribila ahazturik gelditu zitzaion modu berean, bere esperientziaren biribiltasuna irudi.

Bikote berezi batekin eginen du topo, “Belgikako Erregina” Meinthe jaun xelebre eta misteriotsua bata —Marcel Proust-en denbora galdutik berreskuraturik nonbait—, eta bertzea Yvonne aktoresa, beronen jatorri probintzianoa gorabehera ametsetako bizitzan guztiz iaioa. Yvonnerekin maiteminduko da eta eskarmenturik gabeko haren amorante liluratu bihurtuko. Bere benetako gaztaroa, bere benetako bizitza izan balitz bezala aurkezten digu dena narratzaileak lehen pertsonan, ezkutuko bere egoerarekin kontraste bizian dagoen giro dekadente batean, geroagoko oroitzapenetan: malenkonia nagusi, transmititzen zaigun kontakizunean; ez, aldiz, kontaeran, erran nahi baita zuzen eta sentimentalismorik gabe gauzak kontatzeko duen moduan. Egoeretan, pertsonaien trataeran, gertakizunetan, horren guzti horren sinbolismo inplizituan datza begirada malenkoniatsua, narratzaileak ustez galdu duen gaztaro biribil baina nortasun faltsuko hartara zuzentzen duena.

Igelak, oro har, argitalpen ongi zainduak egin ohi dituen arren, gaurko honi azkeneko orrazkera bat falta zaio, batzuetan inprimatze akatsez edo deskuidu sintaktiko-morfologikoz mozorrotzen diren iratxo horietakoren bat uxatze aldera. Hala eta guztiz ere, jatorrizko bertsioa irakurri ezean, itzulpenetan gehienbat lorturiko testuaren erritmoari, hitzen oihartzunari, adierazkortasunari, balio askoz subjektiboago horiei, erreparatzen diedan irakurle honen aburuz, euskarapen guztiz irakurgarria eskaini digu Joseba Urteagak.

Azken kritikak

Baden verboten
Iker Aranberri

Asier Urkiza

Diesel
Bertol Arrieta

Nagore Fernandez

Maitasuna eta dirua, sexua eta heriotza
Mckenzie Wark

Jon Jimenez

Basokoa
Izaskun Gracia Quintana

Joxe Aldasoro

Turismo hutsala
Fito Rodriguez

Mikel Asurmendi

Zuzi iraxegia
Amaia Alvarez Uria

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

O.ten gaztaroa neurtitzetan
Arnaud Oihenart

Gorka Bereziartua Mitxelena

Ez-izan
Jon K. Sanchez

Aiora Sampedro

Pleibak
Miren Amuriza

Jon Jimenez

Ehun zaldi trostan
Ainhoa Urien

Asier Urkiza

Oroi garen oro
Beatriz Chivite

Nagore Fernandez

Jakintzaren arbola
Pio Baroja

Aritz Galarraga

Antropozenoaren nostalgia
Patxi Iturregi

Hasier Rekondo

Francesco Pasqualeren bosgarren arima
Unai Elorriaga

Mikel Asurmendi

Artxiboa

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

2024(e)ko azaroa

2024(e)ko urria

2024(e)ko iraila

2024(e)ko abuztua

2024(e)ko uztaila

2024(e)ko ekaina

Hedabideak