kritiken hemeroteka

8.573 kritika

« | »

Pleibak / Miren Amuriza / Susa, 2024

Adiskidetasunari Jon Jimenez / Gara, 2025-05-04

Anastasini izeneko zirkua 1936ko uztailaren 18an zen Lodosan. Trapezistak, pailazoak… zaldiak eta elefante bat ere bai. Han harrapatu zituen Mola eta erreketeen altxamendu militarrak, hildako eta areketan desagerrarazitako langile aunitz utziz. Haur baten begietatik kontatu eta ilustratu dute gertakaria, mimoz eta emozioz beteriko lanean, Miren Amuriza Plazak (Berriz, 1990) eta Malen Amenabar Larrañagak (Larrabetzu, 1994) “Anastasini zirkua” (Denonartean, 2024) albumean. Erriberatik zenbait kilometroko jauzia eginez, Berriz eta Durango aldera egin du bidaia Miren Amurizak “Pleibak” (Susa, 2024) denbora bertsuan argitaratutako nobelan.

Umezarotik gaztarorako bidean diren Jone eta Polly neska bien arteko adiskidetasunaren hausturaren kontakizuna da hauxe. Baita adiskidetasun horren gorazarrea ere. “Ez nuke jakingo hau guzti hau noiz hasi zen esaten”. Esaldi honekin irekitzen du Jonek Pollyri zuzenduriko speech luze eta intentsoa, ezein ataletan ahozkotasunaren abiadura, grazia eta berezkotasuna indar berdinaz mantenduko duena eta obra guzia zeharkatzen duen halako tonu misteriotsua iragartzen diguna jada. Denborak berak, alde batetik, eta neskato bakoitzak hartuko dituzten erabakiek, bertzetik, higatzen joango dira hasierako lotura ideal hura. Maitasun eta xamurtasunez beteriko paradisu hura, hala, bi mundu arras ezberdin eta erabat banandu, kontrajarri ia, bilakatuko da. Eta isla berezia izanen du horrek bai pertsonaietako bakoitzari egokitzen zaizkion erreferentzia kulturaletan zein Amurizak darabilen “zikinak jandako” euskaran ere. Zikintasuna da, hain zuzen, “Pleibak”-en izaera hobekien deskribatzen duen hitza. Eremu idilikoa behar lukeen horretan bizirik delako jendea eta bertze garaietako baserri idilikoak jaiaz —drogez— eta borrokaz betetzen duelako.

Desfile baten moduan agertuko zaizkigu “Goenkale”, “Super Bat” eta “Aquí no hay quien viva” telesaileko Vicenta, Marisa eta Concha, Homer Simpson-en quitanievesa, Chenoa, Hemendik At eta Su Ta Gar… Horien eta aunitz gehiagoren bidez eraikiko du Amurizak ertz bakar bat faltan ez duen 90eko hamarkadako giroa eta, protagonistak bezala, guk ere ikusiko ditugu haien “bion artekoak VHS bat errebobinatzen ari” balitz bezala, “abiadura bizkortuta eta irudiak zerrenda zurixka batekin erdibituta”.

Tentsio betean eginen du hori, naziotasun eta klase bi lotuz eta urrunduz aldi berean, eta, bide batez, guziok zeharkatzen gaituzten kontraesan eta dilema, kezka eta hanka-sartzeak agerian utziz.

Azken kritikak

Lakioa
Josu Goikoetxea

Irati Majuelo

Poesia guztia
Safo

Aritz Galarraga

Kontra
Ane Zubeldia Magriñá

Maddi Galdos Areta

Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe

Hasier Rekondo

Akabo
Laura Mintegi

Jon Jimenez

Akabo
Laura Mintegi

Asier Urkiza

Gatazka eta abusua ez dira gauza bera
Laura Macaya

Nagore Fernandez

Beste zerbait
Danele Sarriugarte

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

Kuntzak eta kerak
Sara Uribe-Etxeberria

Jon Martin-Etxebeste

Hitzetik ortzira
Ana Urkiza

Mikel Asurmendi

Askatasun haizea
Javier Buces

Irati Majuelo

Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe

Ibon Egaña

Iragan atergabea
Julen Belamuno

Aiora Sampedro

Meditazioak
John Donne

Mikel Asurmendi

Artxiboa

2025(e)ko urria

2025(e)ko iraila

2025(e)ko abuztua

2025(e)ko uztaila

2025(e)ko ekaina

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

2024(e)ko azaroa

Hedabideak