kritiken hemeroteka

8.496 kritika

« | »

Inurrien hiztegia / Mariasun Landa / Pamiela, 2013

Alegia labur eta satirikoa Alex Gurrutxaga / Berria, 2013-07-21

Traiektoria luze eta oparoko idazlea da Mariasun Landa, hainbat aldiz saritua (tartean Euskadi Saria eta Espainiako Sari Nazionala) eta gure idazle itzulienetakoa (gutxienez bere dozena eta erdi obra itzuli dituzte hainbat hizkuntzatara). Haur eta gazte literatura deiturikoan jardun du nagusiki, eta helduentzako lehen lana gaztelaniaz argitaratu zuenez gero, hauxe du lehen euskal obra espreski helduentzat idatzia.

Apustu interesgarria da Landarena, genero zinez konplikatuari heldu baitio Inurrien hiztegia-n, mikroipuinari hain zuzen. Mikroipuina, genero moderno gisa, oso gaztea da. Egia da aspaldidanik daudela kontakizun oso laburrak literatura unibertsalean (bestiarioak, glosak, ahozko ipuin eta pasadizoak, izkirimiriak, eta abar), baina mikroipuinen loratzea XX. mendean gertatu zen. Ezinbestean aipatu beharreko egileak dira Borges, Bioy Casares eta Cortazar. Gurean, berriz, hor daude Miranderen ipuintxo beltzak, eta berrikiago Sarrionandiaren, Linazasororen eta Zalduaren testu laburrak. Baina guztien artean mentore bat aitortzen du Mariasun Landak: Augusto Monterroso.

Bereziki Monterrosoren La oveja negra y demás fábulas lana usaindu daiteke Landaren orrion atzean, han bezala hemen ipuinak alegiak direlako eta, beraz, animaliak direlako protagonista nagusiak. Inurriak pertsonifikatuta ageri dira, eta istorioak giza ekintzen alegoria bezala ulertu behar dira. Hain zuzen, 50 mikroipuinek gizartearen erretratu zabala osatzen dute haren hainbat alderdi hizpide hartuz. Maiz gertaera txiki edo anekdotiko bat da ipuinaren klabea, eta puntu horretatik abiatzen dira irakurketa posibleak. Hala ere, esango nuke ipuin zenbaitek ez duela garaitzen anekdotaren maila eta irakurketa posibleen horizontea ez dela oso zabala. Urri, eskas gera dakiokeela irakurleari hainbat ipuin alegia.

Estilo aldetik, Landak erabili dituen kontamoldeak klasikoak dira nagusiki. Esaterako, hainbat ipuinek du ipuin tradizionalen egitura: planteamendu egonkor bat dago hasieran, eta gero aldaketa sartzen da, “baina egun batean” eta “eta enegarrenean…” gisako formulekin: horrelakoak dira Arte, Baja etaGenealogia. Bestetik, testu orotan bezala, mikroipuinotan ere amaierak klabeak dira, gehienetan hor baitago eztena, paradoxaren mamia edo puntu ironikoa, eta esango nuke ipuin batzuek amaiera borobila dutela; adibidez Jakinduria, Literatura eta Zahartzaro izenekoek. Baina, oro har, liburuaren bertute nagusia daukan tonu batasuna da, erdi satiriko erdi umorezkoa, paradoxaren eta kritikaren artean dabilena.

Amaitzeko, Inurriatzea epilogoaz ohar pare bat egin behar dugu. Egia da idazleak pista zuzen zenbait ematen duela bertan, esate baterako testuan dauden paradoxa, ironia eta satira aipatuz; alabaina, ez dut uste beharrezkoa denik idazleak bere obra nola irakurri behar dugun esatea, bera idazlea baita eta irakurleak gu. Hain zuzen, autojustifikazio itxura du epilogoak; begira esaldi honi: “Baten bati bururatzen bazaio hiztegi ez den hiztegi honetan laburtasuna eta izerdia kontrajarriak direla…”. Jakina, autojustifikazioa ez dago berez gaizki. Ene ustez, zuzena ez dena da autojustifikaziotik haratago joatea: adibidez, esaten zaigu liburua fast literature gisa irakurtzen bada ez dela testuaren errua. Hein batean ados nago, eta egotz dakieke ardura Postmodernitateari edo irakurleei, baina erantzukizun nagusia testuarena da, handik sortzen baita efektu estetikoa, eta hari baitagokio irakurketa pausatua eta sakona eragingo duen arnasa lortzea.

Neuk Inurrien hiztegiako ipuin askotan sumatu dut arnasa horren falta.

Azken kritikak

Zuzi iraxegia
Amaia Alvarez Uria

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

O.ten gaztaroa neurtitzetan
Arnaud Oihenart

Gorka Bereziartua Mitxelena

Ez-izan
Jon K. Sanchez

Aiora Sampedro

Pleibak
Miren Amuriza

Jon Jimenez

Ehun zaldi trostan
Ainhoa Urien

Asier Urkiza

Oroi garen oro
Beatriz Chivite

Nagore Fernandez

Jakintzaren arbola
Pio Baroja

Aritz Galarraga

Antropozenoaren nostalgia
Patxi Iturregi

Hasier Rekondo

Francesco Pasqualeren bosgarren arima
Unai Elorriaga

Mikel Asurmendi

Baden Verboten
Iker Aranberri

Paloma Rodriguez-Miñambres

Ezer ez dago utzi nuen lekuan
Itziar Otegi

Mikel Asurmendi

Dolu-egunerokoa
Roland Barthes

Asier Urkiza

Guardasol gorria
Lutxo Egia

Nagore Fernandez

Zero
Aitor Zuberogoitia

Jon Jimenez

Artxiboa

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

2024(e)ko azaroa

2024(e)ko urria

2024(e)ko iraila

2024(e)ko abuztua

2024(e)ko uztaila

2024(e)ko ekaina

Hedabideak