kritiken hemeroteka

8.496 kritika

« | »

Mozorroaren xarma / Asel Luzarraga / Erein, 2007

Itxurazko anarkia Javier Rojo / El Correo, 2007-11-10

“Mozorroaren xarma” izenburua duen nobela argitaratu berri du Asel Luzarragak. Argumentua xelebre xamarra da. Protagonista, Zigor izeneko mutila, bere munduan bizi da, errealitatearekin dituen harreman bakarrak ordenadoreen bidez egiten dituela. Behin batean, txateatzen ari den bitartean, Thailandiako neska eder batekin topo egin eta honek Thailandiara gonbidatzen du. Zigorrek, halako gonbita ikusita, dena alde batera utzi eta ekialdera jotzen du. Bidaia horretan, polizia-operazio batean nahastuta ikusten du bere burua. Gauzak honela kontatuta, nobela serio baten aurrean gaudela pentsa dezake irakurleak.

Baina ez, ez da hori idazleak eskaintzen diguna. Protagonistak Ignatius J. Reilly-ren antz izugarria du, halako moldez non John Kennedy Toole-ren irudimenetik sortutako pertsonaia bitxi horren anaia bikia dirudien. Zigor, bere inguruan gertatzen ari denaren aurrean, ez da ezertaz ere konturatzen, eta ideia bat besterik ez dauka buruan: Thailandiara gonbidatu duen neska ederrarekin oheratzea, birjintasuna (mutilarena, jakina) behin betiko galtzeko. Argumentu honekin, irakurleak ez du koherentzia handirik bilatu behar, gertakari guztiek parodiaren bideetatik jotzen baitute. Testuak umoretsua izan nahi du, eta bertan ageri diren osagai guztiak asmo horrekin aurkeztuta daudela esan daiteke. Adibidez, testuari buruzko erreferentziak narratzailearen hitzetan, testuan bertan, aurkitzen dira, testuaren testutasuna (nolabait esateko) azpimarratzen dutenak. Honelako erreferentzia metaliterarioekin irakurlearekiko lotura berezia lortu bezain-bat, testuak nobelagintzaren aldetik dituen hutsuneak desenkusatu nahi ditu, halako hutsuneak parodia izatearen ondorio baitira (eta ez trebetasun faltaren ondorio).

Dena dela, nobelaren ibilbidea markatuta gelditu denean eta argumentuak berez jo dezakeela aurrera ikusten denean, narratzaileak alde batera uzten ditu horrelako komentarioak eta nobelak bide konbentzionalagoetatik jarraitzen du. Gaur egun, euskal literaturan, ohiko bihurtzen ari den literatura-bide batzuen adibidetzat hartu ahal dugu testu hau: istorio barreragilea, parodian oinarritua, bere burua ere serio hartzen ez duen liburua. Izan ere, euskal literaturan modernitatera heldu gabe, postmodernitatera pasatuak gara, eta literaturak bere garrantzi kulturala galdu duen mundu batean gaude. Azkenean, txistea eta testua baino ez zaigu gelditzen.

Azken kritikak

Zuzi iraxegia
Amaia Alvarez Uria

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

O.ten gaztaroa neurtitzetan
Arnaud Oihenart

Gorka Bereziartua Mitxelena

Ez-izan
Jon K. Sanchez

Aiora Sampedro

Pleibak
Miren Amuriza

Jon Jimenez

Ehun zaldi trostan
Ainhoa Urien

Asier Urkiza

Oroi garen oro
Beatriz Chivite

Nagore Fernandez

Jakintzaren arbola
Pio Baroja

Aritz Galarraga

Antropozenoaren nostalgia
Patxi Iturregi

Hasier Rekondo

Francesco Pasqualeren bosgarren arima
Unai Elorriaga

Mikel Asurmendi

Baden Verboten
Iker Aranberri

Paloma Rodriguez-Miñambres

Ezer ez dago utzi nuen lekuan
Itziar Otegi

Mikel Asurmendi

Dolu-egunerokoa
Roland Barthes

Asier Urkiza

Guardasol gorria
Lutxo Egia

Nagore Fernandez

Zero
Aitor Zuberogoitia

Jon Jimenez

Artxiboa

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

2024(e)ko azaroa

2024(e)ko urria

2024(e)ko iraila

2024(e)ko abuztua

2024(e)ko uztaila

2024(e)ko ekaina

Hedabideak