kritiken hemeroteka

8.402 kritika

« | »

Txipiroiak bere beltzean / Rafa Egiguren / Susa, 2019

“Ezberdinen” arteko enkontruak Estibalitz Ezkerra / Gara, 2020-02-08

Asia ekialdeko kulturei egindako erreferentziak ohikoak izaten dira Rafa Egigurenen lanetan, eta “Txipiroiak bere beltzean” ipuin bilduma ez da salbuespen, alderdi horri dagokionez. Epe ezberdinetan Mendebaldearen eta Ekialdearen arteko topaketa moduan uler daitezke ipuinetako askotan agertzen diren istorioak, zeintzuetan euskal kultura (Mendebaldearen ordezkari rolean) eta, istorioaren arabera, txinatar edo japoniar kultura maila berean azaltzen diren. Ondo begiratuta, ordea, konturatzen gara “topaketa” hitza lausoegia gerta daitekeela ipuinek islatzen duten harreman aniztasuna azaltzeko orduan. Batzuetan, erlijioaren izenean kolonialismoak irentsi nahi dituen espazio material eta ez-materialetan erresistentziarako eta elkartasunerako keinuen aukera erakusten du bi kulturen topaketak. “Ad maiorem Dei gloriam” ipuinean, Hegoaldean gerra zibila piztu berritan, aita Zabala, Japonian misiotan dabilen Aiako jesuita, eta Wei Fulong antzerki maisua Tianjinen berriki zabaldutako jai-alaian biltzen dira pilota partida ikusteko asmotan. Apustu bat egiten dute partidaren gainean; Jesusen Lagundiaren enkarguz txinerazko 100.000 karaktere gazteleraz eskainiko dituen hiztegia osatzen ari den aita Zabala berak irabaziko duelakoan dago pilotarietako batek “beren hizkuntzan” emandako pistari esker, eta Wei Fulongek, berriz, zortea bere alde duela uste du Yi Jing-ek emandako seinale baikorra dela eta. Aiakoak galtzen du apustua, baina Wei Fulongek ez dio ordaintzeko eskatzen. Aitzitik, ustekabeko proposamena du harentzat: beren arteko topaketaren oroitzapen gisa hiztegian “jai-alai” adierazten duen karakterea sartzeko eskatzen dio jesuitari. Aita Zabalak badaki hiztegia noizbait helduko dela Euskal Herrira eta karaktere “bihurria” aurkituko duenaren harridura imajina dezake. “Jainkoaren loria handirako” lanean dabilen misiolariari ihes egiten dio, ordea, maisu txinatarraren keinuaren handitasunak: gerraren ondoren, euskara eta euskal kultura birrindu nahiko dituen diktadura iritsiko da, baina hortxe egongo da euskal kulturari keinu egiten dion txinerazko karakterea.

Bestetan, formalismo errusiarraren “ostranie” edo ezaguna dena arrotz bihurtzeko teknikaren antzeko efektua eragiten du bi mundu ikuskera ezberdinen enkontruak. “Itzalaren gorazarre” bikainean, Euskal Herrian arruntzat joko genukeen bizimoduak ez du halakoa ematen Japonian ekoizturiko xurgagailu baten ikuspuntutik aztertua izanez gero. Xurgagailuaren ametsak —pixkanaka-pixkanaka bere jabeak japoniar ohiturei men egingo diela espero du— ezin hobeto harrapatzen du Mendebaldean arras zabaldurik dagoen antsietatea Ekialdetik datozenekiko (ez, ordea, eguneroko lanak errazten dituzten aparailuekiko) eta horren lepotik barre egin ere. Ironikoki, “O Pão de Açúcar” ipuinean XVI. mendeko Txinako nobela batetik ateratako pertsonaiak betetzen du protagonistaren ametsa: frankismoa gogora dakarkion Urgull mendiko Jesusen Bihotz Sakratua estatua erraldoia desagerrarazten du behin eta betiko.

Arrotz/tokiko kontzeptuen inguruan sakontzen du “Wo ai ni” ipuinak ere, kasu honetan Txinan jaio eta adoptatua izan ostean Euskal Herrian hazten den gaztearen istorioaren bitartez. Bere itxura fisikoa dela-eta txineraz hitz egitea espero dute ezagutzen ez dutenek, baina berak hitz gutxi batzuk baino ez dakizki guraso biologikoen hizkuntzan eta gazteleraz ere gaizki moldatzen da. Azken batean, bera euskaldun hazi zuten eta hala ikusten du bere burua, baina maitasunaren eraginez bestela adierazi behar du, “txinatar” itxurako batek txineraz hitz egin behar duelako.

Ez nuke aipatu gabe utzi nahi bildumari izenburua ematen dion “Txipiroiak bere beltzean” ipuin zinez fina, Japoniari edo Txinari aipamen egiten ez dion arren hala egiten duten ipuinen antzera kultura jatorraren ideia —kasu honetan “benetakotasunaren” izenean banalizatu egiten den kultura— duelako ardatz.

Azken kritikak

Etxe bat norberarena
Yolanda Arrieta

Jon Jimenez

Zebrak eta bideak
Nerea Loiola Pikaza

Nagore Fernandez

Zoo
Goiatz Labandibar

Asier Urkiza

Hetero
Uxue Alberdi

Joxe Aldasoro

Euri gorriaren azpian
Asier Serrano

Paloma Rodriguez-Miñambres

Galbahea
Gotzon Barandiaran

Mikel Asurmendi

Bihotz-museo bat
Leire Vargas

Irati Majuelo

Lagun minak
Jon Benito

Mikel Asurmendi

Francesco Pasqualeren bosgarren arima
Unai Elorriaga

Jon Jimenez

Neska baten memoria
Annie Ernaux

Asier Urkiza

Lautadako mamua
Xabier Montoia

Nagore Fernandez

Bihotz-museo bat
Leire Vargas

Bestiak Liburutegia

Rameauren iloba
Denis Diderot

Aritz Galarraga

Neska baten memoria
Annie Ernaux

Paloma Rodriguez-Miñambres

Artxiboa

2024(e)ko azaroa

2024(e)ko urria

2024(e)ko iraila

2024(e)ko abuztua

2024(e)ko uztaila

2024(e)ko ekaina

2024(e)ko maiatza

2024(e)ko apirila

2024(e)ko martxoa

2024(e)ko otsaila

2024(e)ko urtarrila

2023(e)ko abendua

Hedabideak