« Haien, zuen, gure trintxeratik | Paradisuaz »
Feriatzaileak / Patxi Larrion / Susa, 2016
Pikaro modernoak Javier Rojo / El Correo, 2016-10-29
Patxi Larrionek argitara eman duen lehenengo nobelari buruz, argumentuaren aldetik abiapuntu orijinala duela esan daiteke behintzat. 60ko hamarkadaren bukaera aldean “Patton” filmerako eszena batzuk filmatzeko Nafarroa hautatu zuten ekoizleek, eta egun horietan gertatutako joan-etorrien inguruan moldatzen da “Feriatzaileak” izenburuko nobela honetan kontatzen den istorioa. Izan ere, II. Mundu Gerran kokatutako filmean Espainiako Armadak laguntza logistikoa eskaini zuen, eta horretarako soldadutzan alferezgai moduan aritzen ziren bi soldaduk (Martinek eta Luisek) aukera izan zuten amerikanoekin lan egiteko Espainiako Armadaren eta filmaren ekoizleen arteko lotura moduan. Postu hori aprobetxatuta, bi gazteek ikusi zuten negozio bereziak egin zitzaketela. Pikaro modernoak izango balira bezala, iruzur eginez dirua lortu lezakete eta horretan lehiatu ziren gazteak, hainbat plan antolatuz. Esandakoa, argumentuaren abiapuntua behintzat orijinala da.
Argumentuaren garapenean, ordea, arazoren bat planteatzen dela iruditzen zait. Lehengo eta behin, aipagarria da idazleak elipsirako duen joera. Momentu batzuetan pertsonaiek zer gertatuko den badakitela ematen du; narratzailea ere, jakina, horren jakitun da. Baina irakurleari informazioa ezkutatzen zaiola dirudi, suspensea lortu nahirik agian. Informazioa ezkutatuz, bestalde, batzuetan oso rokanboleskoak diruditen plangintzei buruzko datu zehatzak ematea saihesten da. Honez gain, soldadu horiek (ez ahaztu alferezgai moduan bada ere, soldadutzan ari diren bi gazte direla) beraien neurrirako handiegiak diren saltsetan sartzen ari direla ematen du, eta hala ere, edonor engainatzeko abildadea erakusten dute erraztasun osoarekin. Filmazioan parte hartzen duen amerikanoren baten jarrera bereziak ere azpimarratzen du argumentuaren garapena batzuetan behartuegia dagoela.
Edonola ere, irakurleak kontu hauei kasu handirik egiten ez badie, idazlan gau guztiz interesgarria aurkituko du, batez ere, idazleak idazkera zaintzeko berebiziko ahalegina egin baitu. Elipsiaren balore estilistikoez gain, hiztegia hautatzeko idazleak jarri duen arretak horrek frogak eskaintzen ditu.
Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe
Ainhoa Aldazabal Gallastegui
Oroi garen oro
Beatriz Chivite
Maialen Sobrino Lopez
Ahanzturaren aingerua
Maja Haderlap
Asier Urkiza
Espekulazioak
Arrate Egaña
Nagore Fernandez
Dena zulo bera zen
Eider Rodriguez
Txani Rodríguez
Azken batean
Lourdes Oñederra
Mikel Asurmendi
Auzokinak
Gorka Erostarbe
Maddi Galdos Areta
Esker onak
Delphine De Vigan
Irati Majuelo
Meditazioneak gei premiatsuen gainean...
Martin Duhalde
Gorka Bereziartua Mitxelena
Urte urdin ihesak
Jesus Mari Olaizola "Txiliku"
Hasier Rekondo
Emakume oinutsa
Scholastique Mukasonga
Maialen Sobrino Lopez
Erroen izerdia
Jone Bordato
Nagore Fernandez
Azken batean
Lourdes Oñederra
Asier Urkiza
Izena eta izana
Jon Gerediaga
Jon Martin-Etxebeste