« Haien, zuen, gure trintxeratik | Paradisuaz »
Feriatzaileak / Patxi Larrion / Susa, 2016
Pikaro modernoak Javier Rojo / El Correo, 2016-10-29
Patxi Larrionek argitara eman duen lehenengo nobelari buruz, argumentuaren aldetik abiapuntu orijinala duela esan daiteke behintzat. 60ko hamarkadaren bukaera aldean “Patton” filmerako eszena batzuk filmatzeko Nafarroa hautatu zuten ekoizleek, eta egun horietan gertatutako joan-etorrien inguruan moldatzen da “Feriatzaileak” izenburuko nobela honetan kontatzen den istorioa. Izan ere, II. Mundu Gerran kokatutako filmean Espainiako Armadak laguntza logistikoa eskaini zuen, eta horretarako soldadutzan alferezgai moduan aritzen ziren bi soldaduk (Martinek eta Luisek) aukera izan zuten amerikanoekin lan egiteko Espainiako Armadaren eta filmaren ekoizleen arteko lotura moduan. Postu hori aprobetxatuta, bi gazteek ikusi zuten negozio bereziak egin zitzaketela. Pikaro modernoak izango balira bezala, iruzur eginez dirua lortu lezakete eta horretan lehiatu ziren gazteak, hainbat plan antolatuz. Esandakoa, argumentuaren abiapuntua behintzat orijinala da.
Argumentuaren garapenean, ordea, arazoren bat planteatzen dela iruditzen zait. Lehengo eta behin, aipagarria da idazleak elipsirako duen joera. Momentu batzuetan pertsonaiek zer gertatuko den badakitela ematen du; narratzailea ere, jakina, horren jakitun da. Baina irakurleari informazioa ezkutatzen zaiola dirudi, suspensea lortu nahirik agian. Informazioa ezkutatuz, bestalde, batzuetan oso rokanboleskoak diruditen plangintzei buruzko datu zehatzak ematea saihesten da. Honez gain, soldadu horiek (ez ahaztu alferezgai moduan bada ere, soldadutzan ari diren bi gazte direla) beraien neurrirako handiegiak diren saltsetan sartzen ari direla ematen du, eta hala ere, edonor engainatzeko abildadea erakusten dute erraztasun osoarekin. Filmazioan parte hartzen duen amerikanoren baten jarrera bereziak ere azpimarratzen du argumentuaren garapena batzuetan behartuegia dagoela.
Edonola ere, irakurleak kontu hauei kasu handirik egiten ez badie, idazlan gau guztiz interesgarria aurkituko du, batez ere, idazleak idazkera zaintzeko berebiziko ahalegina egin baitu. Elipsiaren balore estilistikoez gain, hiztegia hautatzeko idazleak jarri duen arretak horrek frogak eskaintzen ditu.
Mendeku eskubidea
Ernesto Prat Urzainki
Jon Jimenez
Euri gorriaren azpian
Asier Serrano
Asier Urkiza
Rifqa
Mohammed el-Kurd
Ibon Egaña
Galbahea
Gotzon Barandiaran
Paloma Rodriguez-Miñambres
Mesfida zaitez
Bea Salaberri
Mikel Asurmendi
Gurpilak
Eztizen Artola Iturrate
Irati Majuelo
Argialdiak
Miriam Luki
Ainhoa Aldazabal Gallastegui
Leiho bat bihotzean
Aintzane Galardi
Paloma Rodriguez-Miñambres
Francesco Pasqualeren bosgarren arima
Unai Elorriaga
Asier Urkiza
Kanbodiako enbaxada
Zadie Smith
Nagore Fernandez
Herriaren hezkuntza eta demokrazia
Nadezhda Krupskaia
Jon Jimenez
Sinposioa
Platon
Aritz Galarraga
Coca-Cola bat zurekin
Beñat Sarasola
Joxe Aldasoro
Etxe bat norberarena
Yolanda Arrieta
Mikel Asurmendi