kritiken hemeroteka

7.243 kritika

Azken kritikak

« | »

Azken afaria / Xabier Montoia / Susa, 2013

Gainbeheran Ibon Egaña / Deia, 2014-01-18

Denboraren izerdia plazaratu eta hamar urtera, ostera gatazka politikoa erdigunean duen nobelarekin, bere ibilbideko zazpigarrenarekin, itzuli da Xabier Montoia literaturara. Gatazkaz jardun duen euskarazko narratiba oparoak bakanagotan miatutako gai eta pertsonaien inguruan egituratua da Azken afaria. Orain hamarkada bateko giro politikoan kokatua, semea ertzainek kale-borrokaren akusaziopean atxilotu dieten senar-emazteen inguruko nobela da gasteiztarraren hau. Sarritan bigarren edo hirugarren planoan geratu ohi den EAJ-ren inguruko sektore soziala dakar lehen planora Montoiaren literaturak, ipuinetan maiz egin bezala. EAJ-ren Jaurlaritzak diseinatutako Y taldeen aurkako estrategiaren biktima den gazte baten istorioak haren gurasoak ere, karnetik gabeko jeltzaleak, nola zipriztintzen eta kolpatzen dituen du kontagai eleberriak.

Dekadentzia eta traizioa, Montoiaren nobela gehienetako osagaiak, lehen mailakoak dira narrazio honetan ere. Pertsonaia nagusi baten gainbehera kontatzen da batetik, Arkautetik, Auzitegi Nazionaletik eta Soto del Realetik pasa ondoren lehenera etorriko ez den Eneko Goñirena. Baina gertakarien protagonistaren ikuspegitik baino haren gurasoenetik heldu dio kontakizunari Montoiak, gertakari politikoei klase ertainaren eta epeltasunaren erosotasunetik so egiten zieten senar-emazteak lokatzetan leporaino sartuta. Bestetik, traizioa, itzal, susmo, aztarna gisa etengabe dago presente eleberrian zehar, espero gabeko formaeta tokietan ere bai, eta kontakizunari eusteko, irakurlearen espektatibak zalantzan jartzeko trebeziaz baliatzen du.

Liburua osatzen duten lau ataletan, teknika narratibo bana baliatzeko apustua egin du Montoiak, emaitza desorekatua lortuz, nire ustez. Lehenean, afari baten bueltan jarri ditu lau gizon, politikaz, emakumeez, bizitzaz hizketan. Narratzaileak testuingurua eman eta akotatu baizik ez du egiten ia, lekua elkarrizketa biziei utziz, eraginkortasun handiz.

Tragedia baten hasierako lehen aktoa izan litekeen horren ostean, bigarren atalak Eneko Goñiren eta haren gurasoen bilakaera du kontagai. Inpresioa izan dut, baina, pertsonaien bilakaera ez duela irakurleak (honek, bederen) lehen eskutik ikusten eta ia eginda dagoenean ematen zaiola aditzera; alegia, egileak ez duela lortzen bilakaera horretan irakurlea pertsonaiekin batera joatea.

Hirugarren atalak, berriz, Gauaren gauak Felix Goñi pertsonaiari ematen dio ahotsa, eta eleberria bakarrizketa bihurtzen da orduan. Aurreko kapituluko ekintza-katearen beste muturrean, gogoetak ditu kapituluak ardatz, irakurle honi luzeegi eta errepikakor egin zaizkion hausnarketak. Hunkigarrien behar lukeen pasarteek hotz utzi dute lerrook sinatzen dituena, batetik, erredundantziagatik, eta bestetik, erabateko etsipena adierazi nahirik hitz zamatuegiak eta maiztuak erabili direlako, bakarrizketa erretorikoegi bihurtuz.

Laugarren atalak zirkulua ixten du beste afari batekin, erritmoa, interesa eta eleberriko hainbat hari berreskuratuz. Lehen planoa elkarrizketei eta gertakariei eman zaienean, esango nuke, gora egiten du eleberriak.

Nobela gorabeheratsua, beraz, Montoiaren berriena. Hasieratik interesa pizten duena, istorio interesgarri eta beharrezkoa kontatzen duena, baina konta-moldeekin beti asmatzen ez duena.

Azken kritikak

Idazleen gorputzak
Eider Rodriguez

Aiora Sampedro

Katigatu ninduzun librea nintzena
Laura Uruburu

Joannes Jauregi

Ezagutzaren matazak
Emagin

Ibai Atutxa Ordeñana

Ez erran deus
Jon Arretxe

Estibalitz Ezkerra

Poesia kaiera
Idea Vilariño

Igor Estankona

Disoluzio agiriak
Jose Luis Otamendi

Javier Rojo

Poesia kaiera
Cesare Pavese

Igor Estankona

Iraumen
Alexander Martinez Iturria

Peru Iparragirre

Amek ez dute
Katixa Agirre

Javier Rojo

Munduko tokirik ederrena
Iñigo Aranbarri

Mikel Asurmendi

Kontrako eztarritik
Uxue Alberdi

Goizalde Landabaso

Disoluzio agiriak
Jose Luis Otamendi

Aiora Sampedro

Deklaratzekorik ez
Beñat Sarasola

Joannes Jauregi

Leuropa
Pablo Sastre

Aritz Galarraga

Artxiboa

Apirila 2019

Martxoa 2019

Otsaila 2019

Urtarrila 2019

Abendua 2018

Azaroa 2018

Urria 2018

Iraila 2018

Abuztua 2018

Uztaila 2018

Ekaina 2018

Maiatza 2018

Hedabideak