« Lansonismoa ere euskaraz nola gainditua izan den | Petersburgoko sudurra »
Ni naizen hori / Karlos Gorrindo / Txalaparta, 1992
Nortasun bi Itziar Belaunde / Euskaldunon Egunkaria, 1992-10-09
  Elaberri  honen  izenburuak  gordetzen  duen  bikoiztasuna  istorioaren  protagonistaren  bikoiztasun  bera  da,  hau  da,  berau  sentitzen  den  bezala,  eta  beste  hori,  kanpokoa,  besteek  ikusten  diotena.  Hau  ez  litzateke  arazo  bat  izango  nobelaren  pertsonaiak  benetan  sentitzen  dituen  pentsamendu  eta  izakera  ezkutatu  behar  izango  ez  balitu,  jendearen  aurrean  geratzen  dena  bat  baldin  baletor  bere  barru  nortasunarekin.  Protagonista  bizi  den  gizarteak  eta  honen  oinarririk  gabeko  aurreritziek  hala  jokatzera  behartzen  dute  eta  honen  ondorioz,  Mariok  ez  daki  dagoeneko  nor  den.  Liburudenda  batean  lan  egiten  duen  mutil  apal  eta  lotsatia,  edo  Marilin,  mutilekiko  erakarmena  ezagutzen  hasi  den  neska  liraina  eta  kanpokoia.  Tradiziozko  baloreak,  batzuetan  zentzurik  gabekoak,  goraipatzen  dituen  errealitateak  norberaren  sentimenduak  zapuztuz  eta  pertsonaren  barru  mundua  deuseztatuz,  frustazio  pertsonala  baino  ez  dakar.
Hauxe  da  liburu  honen  bidez  egileak,  Karlos  Gorrindo,  aurkeztu  nahi  digun  kontrajartzea,  askok  eta  askok  gaur  egun  daukaten  gezurrezko  morala  bikoitza  agerian  uzteko.
Dualtasunarekin  jarraituz,  idazleak  Bilbon  gertatzen  diren  kontaketa  bi  azaltzen  dizkigu;  alde  batetik,  arestian  aipatutakoa,  emakume  bat  legez  janzten  eta  pentsatzen  duen  trabestitzen  hasi  denarena,  Marioren  istorioa  (edo  Marilinena),  eta  bestetik,  ETAko  militante  batena,  azken  honek,  Kepa,  antzeko  bikoiztasun  bat  bizi  behar  duelarik.  Borroka  armatu  baten  barruan  parte  hartzen  duenak  bere  bizitzaren  alde  hori  sekretuan  gorde  beharra  dauka.  Beraz,  bere  burua  ezkutatzen  du  Kepak  eguneroko  bizitzan  eta  Marilin  ezagutzean,  azalekoa  besterik  ez  dio  uzten  ikusten.
Harreman  korapilatsu  eta  aldi  berean  parekoa  (biek  ezkutatzen  dute  beraien  nortasunaren  alde  garrantzitsu  eta  funtsezko  bat)  garatuz  doa  lerroz  lerro  eta  bien  arteko  harremanaren  indartze  bilakaera  hau  gelditu  edo  etengo  dela  ematen  duenean,  berriro  elkartzen  dira,  oraingoan  kasualki  ez  bada  ere.
Idazkera  aldetik,  estilo  zuzena  erabiliz  jazoera  guztiak  hirugarren  pertsonan  kontatzen  zaizkigu.  Baliabide  honen  bitartez,  pertsonaien  pentsamendurik  sakonenak  ere  jakin  ahal  ditugu,  zer  egiten  duten  eta  zein  asmo  gordetzen  duten  momentu  guztietan.  Autorearen  komentarioei  esker  haien  ekintzak,  ideiak  eta  eritziak  objetiboki  jakitera  ematen  zaizkigu,  eta  horrela  ezohizko  bizimodua  daramaten  istorioaren  protagonistak  pertsona  arruntak  bezala  ikusi  ahal  ditugu.
Idazleak  giro  gordinak  sartu  behar  baditu  ere,  Bilboko  Las  Corteseko  auzoa  eta  prostituten  mundua,  hain  zuzen  ere,  hurbiletik  deskribatu  ditu,  edo  hobeto  esanda,  barru-barrutik,  giza  dohainak  eta  errealitate  zakar  horretan  bizi  direnen  artean  dagoen  samurtasuna  eta  laguntzarako  prestutasuna,  prostituzioari  buruz  dauden  irudi  txar  guztien  gainetik  jarriz.
Itxura  baino  gehiago  edukiari  begiratu  behar  zaio,  gaur  egungo  gizartean  hain  gogor  finkatutako  baloreak  zalantzan  jartzeko  gauza  delako  elaberri  hau,  eta  baita  ere,  pil-pilean  dauden  oso  gai  ezberdin  eta  interesgarri  hautatu  dituelako,  ondo  kokatuta  benetazko  inguru  batean.
Nobela errealista baten aurrean aurkitzen gara, zeinetan dena interpretaziorik gabe ematen zaigun, objetibotasun osoz. Hala eta guztiz ere, irakurleak ezin dio kontaketari ihes egin eta, nahitanahiez, bere burua guztiz inplikatuta ikusiko du esku artean duen testuarekin. Ohartu gabe, istorioaren barruan aurkituko da ziur aski, eta horren ondorioz, pertsonaiei buruzko eritziren bat osatu behar izango du. Aldi berean, kili-kolo eta eztabaidagarri suertatzen diren tradiziozko baloreen arazoaren aurrean parte hartu beharko du hartzaileak, alde bat edo beste baten alde edo aurka jarriz.
Lur mortuak
Nuria Bendicho
Irati Majuelo
Hitz etena
Eustakio Mendizabal "Txikia"[z-247]
Paul Beitia Ariznabarreta
Akabo
Laura Mintegi
Joxe Aldasoro
Patrizioak eta plebeioak
Kepa Altonaga
Paloma Rodriguez-Miñambres
Nork gudura haroa?
Patziku Perurena
Mikel Asurmendi
Aizkorak eta gutunak
Edorta Jimenez
Asier Urkiza
0 negatiboa
Arantzazu Lizartza Saizar
Nagore Fernandez
Akabo
Laura Mintegi
Aiora Sampedro
Espainolak eta euskaldunak
Joxe Azurmendi
Mikel Asurmendi
Lakioa
Josu Goikoetxea
Irati Majuelo
Poesia guztia
Safo
Aritz Galarraga
Kontra
Ane Zubeldia Magriñá
Maddi Galdos Areta
Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe
Hasier Rekondo
Akabo
Laura Mintegi
Jon Jimenez