kritiken hemeroteka

8.607 kritika

« | »

Ragga-ragga dator gaua / Paddy Rekalde / Susa, 2006

Ragga-ragga dator gaua Goizalde Landabaso / Radio Euskadi, 2006-11-26

Bilbo, Metropolia… Paddy Rekalderen idatzietako paisaia da. “Kale-kumea” esaten zaio euskaraz etxe-xingola artean hazitakoei. Paddy Rekalde horietako bat da. Joxan Uriarte ere bai. Bien artean loturarik aurkitu guran, gutxienez, bi aurkitu ditut; metropoliarekiko lotura sahiestezina, eta boxeoa. Seguruen sakonduz gero zerbait gehiago topa liteke. Akaso musika. Goizero irratitik Joxanek entzuten duena. Paddyk Joxanek baino gehiago gozatuko duena.

Idazlearen boxeoarekiko zaletasuna aspaldikoa ei da; Joxan protagonistarena ere bai. Lehenengoa ume zela Casillara joan ohi zen boxeo burrukak ikustera. Literatura eta errealitatea gurutzatzen diren lekuan agian topo egin zuten Joxanek eta Paddyk. Batek badaki!

Hiriaren deskripzio ezin zehatzagoa egiten du egileak. Maitasunetik, esango nuke. Gehiegi esatea al da “Hiria” dela Joxanekin batera eleberriko protagonista? Ez dut uste. Izena eta izana ematen baitzaio hasieratik hondarreraino. Globalizazio sasoiotan, dena hain berdina dirudien arren, dena ezberdina dela aldarrikatu nahi du Rekaldek.

Osteratxura gonbidatu nahi du irakurlea idazleak. Hiria erakutsi baino sentiarazi nahi dio; eta gidaritza-lan horretan Bilbo bi erakusten ditu; izan zena, batetik. Gaur egun dena, bestetik. Joxan Uriarte Galizara aldegin zuen boxeolari ohiak saminez gogoratzen ditu kale-arteak. Sustraiak sendoak dira, baina hegoak ere bai, eta boxeolari ohiak indartsuak ditu azken hauek. Paddy Rekaldek samurtasunez begiratzen du izan zen hiri hura, iragan-min apur batekin, eta gaurkoarekiko kritiko agertzen da. Oso kritiko zenbaitetan.

Lerroa zuzena da liburu honetan, itsasadarrak itsaso-zabalera daraman norabidearen antzekoa. Artez doa, baina tarteka adar asko sortzen zaizkio han eta hemendik. Iraganetik, Galizako bizitzatik, irratitik entzuten duen ahotsetik… sarri lar dira itsasadarraren bide zuzenari eusteko. Thriller kutsua du lanak, giroak ahalbidetu egiten du hori baina begitandu zait giro horretan musikari gatx egiten zaiola egokitzea. Mezu subliminala bailitz musikarekin irakurri behar izan dut liburua, isiltasuna gordinegi egin zaidalako, edo beharbada hainbesteko musika erreferentziek bultzarazi nautelako. Metropoliaren ezagutza bikaina da liburuak dakarkiguna, zehatza, zorrotza eta zabala. Amaieran, berriz… amaierara ailegatzerakoan jabetuko zara.

Azken kritikak

Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

Oroi garen oro
Beatriz Chivite

Maialen Sobrino Lopez

Ahanzturaren aingerua
Maja Haderlap

Asier Urkiza

Espekulazioak
Arrate Egaña

Nagore Fernandez

Dena zulo bera zen
Eider Rodriguez

Txani Rodríguez

Azken batean
Lourdes Oñederra

Mikel Asurmendi

Auzokinak
Gorka Erostarbe

Maddi Galdos Areta

Esker onak
Delphine De Vigan

Irati Majuelo

Meditazioneak gei premiatsuen gainean...
Martin Duhalde

Gorka Bereziartua Mitxelena

Urte urdin ihesak
Jesus Mari Olaizola "Txiliku"

Hasier Rekondo

Emakume oinutsa
Scholastique Mukasonga

Maialen Sobrino Lopez

Erroen izerdia
Jone Bordato

Nagore Fernandez

Azken batean
Lourdes Oñederra

Asier Urkiza

Izena eta izana
Jon Gerediaga

Jon Martin-Etxebeste

Artxiboa

2025(e)ko azaroa

2025(e)ko urria

2025(e)ko iraila

2025(e)ko abuztua

2025(e)ko uztaila

2025(e)ko ekaina

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

Hedabideak