kritiken hemeroteka

8.573 kritika

« | »

Mentxakaren aitorpena / Ardotxi / Elkar, 2006

Memoriaren lekukotza Iratxe Retolaza / Berria, 2006-11-05

Mentxakaren aitorpena narrazioan 1971. urteko martxoaren 7tik 21era Mentxakak polizia-etxean egindako hamabost egunak dira kontagai. Izenburuko aitorpena-k ere, narrazioaren abiaburu eta gune nagusi den polizia-etxeko deklarazioari egiten dio erreferentzia, azken batean, poliziaren aurrean aitorturikoen eta aitortu gabekoen arteko solasa baita narrazioaren harietariko bat, korapiloetariko bat. Aitorturikoen eta aitortu gabekoen arteko joan-etorria irudikatzeko, hiru plano erabili dira, eta hartara, hiru narratzaile. Lehenik, atxiloketa eta atxilo-aldiaren berri ematen duen narratzailea dugu, bigarren pertsonan eta orainaldian mintzo dena, eta irakurleari egoeraren larritasuna kutsatzeko-edo, deklarazioen berri modu zuzenagoan eta abiada biziagoan ematen duena. Bigarrenik, lehen pertsonan mintzo den narratzaile batek, Mentxakak, ETA erakundean eginiko ibilbidea du kontagai, atzeraka begira eginiko ibilbidea, eta hartara, distantzia neurtuagoz eta erritmo neurtuagoz egindakoa. Hirugarren plano batean, deklarazioaren transkribapena egiten da, gazteleraz, bere horretan. Hiru plano hauek gurutzatuz narrazioak erritmo biziagoa hartzen du, eta datuen pilaketa soila ekidin.

Euskal literaturan gero eta ugariagoak dira lekukotza ardatz duten narrazioak. Are gehiago, 90eko hamarkadaren hondarretik goraka egin duen generoa dugu. XX. mendeko azken hamarkada hartan lekukotza batez ere pertsonaren nortasun edota identitatearen alderdi baten berri emateko egiten zen. Hor ditugu, besteak beste, Arantxa Iturberen Ai, ama, eta Iñigo Lamarkaren Gay nauzu. XXI. mendearen hasieran, ordea, lekukotasuna ardatz duten narrazioek beste bide bat hartu dute: identitate edo nortasunaren inguruan mintzatu ordez, mugarri izandako bizipenak izan dituzte hizpide. Hortxe ditugu, besteak beste, Agurtzane Juanenaren Esan gabe neukana, eta Joxe Aranzabalen Medikuak esan dit minbizia dudala. Hauetan guztietan subjektuaren indarra bizirik dago, oraindik ere subjektua da ardatza, gunea, fokua, baina gertakariek ere garrantzia bereganatzen dute. Dena dela, kutsu autobiografikoak eta diskurtso autobiografikoaren moldeek gainez egiten dute narrazio hauetan.

Mentxakaren aitorpena narrazioaren irakurketa abiatu nuenean narratzaileari neurria hartu ezinik ibili nintzen, eta hartara, narrazioaren nolakotasunari ere neurria hartu ezinik. Goikoetxea ezagutzen ez genuenoi, hitzaurrean bertan esaten zaigu “liburu hau benetakoa dela goitik behera” (10. or.), eta hartara, fikziozko narratzailea irudikatzeko zirrikiturik ez zaigu uzten. Baina, Mentxakaren aitorpena narrazioan subjektuak edo narratzaile nagusi horren nortasunak ez du diskurtso autobiografikoetan bezainbesteko pisurik, eta batik bat gertakarien harilkatzea eta gertakarien kontaketak egiten du gainez. Hitzaurreak ere honako hau dio: “Orriotan ETAren historiaren alderdi bat kontatzen da” (13. or.). Eta ez Mentxakaren historiaren alderdi bat. Horregatik, narrazio honetan oroitzapenen diskurtsotik hurbilago dagoen moldea erabili da, eta hartara, ni-arengandik urruntzen den eta distantzia hartzen duen narratzailea erabili da. Mugan den narratzailea; egilea badena, baina, era berean, egilearengandik distantzia pittin bat hartu nahi duena, bikoiztu egiten dena. Azken buruan, narratzailearen (egilearen) fikziozko mugatxo hori, ETAren historiaren alderdi bat kontatzeko eraiki da, eta Mentxakaren nortasunaren kontaketa bigarren mailara igarotzeko. Narrazio honen harilkatzeari begiratuz gero, antza, 60-70eko hamarkadetan ETA erakundearen eta langile-mugimenduaren artean zeuden zubiak azalarazi nahi dira, besteak beste. Narrazio honen lorpenak memoriaren lekukotzan daude, eta ez Mentxakaren edo pertsonaien nortasunaren irudikatzean, garapenean edo bilakaeran, nahiko eskasak direnak. Zenbaitetan pertsonaien sakontasun neurtu honek narrazioaren sinesgarritasuna kolokan jartzen dute, lekukotzaren beraren indarra arinduz.

Azken kritikak

Lakioa
Josu Goikoetxea

Irati Majuelo

Poesia guztia
Safo

Aritz Galarraga

Kontra
Ane Zubeldia Magriñá

Maddi Galdos Areta

Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe

Hasier Rekondo

Akabo
Laura Mintegi

Jon Jimenez

Akabo
Laura Mintegi

Asier Urkiza

Gatazka eta abusua ez dira gauza bera
Laura Macaya

Nagore Fernandez

Beste zerbait
Danele Sarriugarte

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

Kuntzak eta kerak
Sara Uribe-Etxeberria

Jon Martin-Etxebeste

Hitzetik ortzira
Ana Urkiza

Mikel Asurmendi

Askatasun haizea
Javier Buces

Irati Majuelo

Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe

Ibon Egaña

Iragan atergabea
Julen Belamuno

Aiora Sampedro

Meditazioak
John Donne

Mikel Asurmendi

Artxiboa

2025(e)ko urria

2025(e)ko iraila

2025(e)ko abuztua

2025(e)ko uztaila

2025(e)ko ekaina

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

2024(e)ko azaroa

Hedabideak