kritiken hemeroteka

8.622 kritika

« | »

Zoo / Goiatz Labandibar / Elkar, 2024

Mundua kanpaleku Asier Urkiza / Berria, 2024-11-17

Aurtengo Zilarrezko Euskadi Saria jaso du Goiatz Labandibarren Zoo narrazio bildumak. Hamabi kontakizun laburrez osatutako liburu mehea da, autoreak hiru urtetan kaleratutako hirugarren lana. Azaleko argazkiak gaztigatzen digunez, ipuin guztiek dute kokaleku bera: campinga. Toki zehatz —garaikide bezain unibertsal— horretan gertatuko dira istorio guztiak, pertsonaiei zein gaiari dagokienez ezberdinak izanagatik ere.

Esan bezala, campingak ainguratzen ditu istorioak. Ez da agertoki hutsa, ordea. Istorioak espazioaz elikatzen dira, indarra ematen die lekuak narrazioei. Irakurlearengan istoriook hura bezalako leku batean soilik gerta litezkeelako sentipena sortzeraino. Zerbait oso garaikidea azaleratzen du campingak; ezegonkortasun kutsua eta hurbil egonagatik urrun egotearen sentsazioa, dena arintasun giro batek lagundua. Aproposa dirudi inguruak, hortaz, narrazioetako pertsonaiengan antzaldaketa bat eragiteko. Hori bera gertatzen zaie hainbat pertsonaiari, campingeko egonaldian zerbaitek eraldatuko dituela.

Giza harremanen ertz eta tolesak dituzte hizpide ipuinok, familiartekoak sarri. Hobeto esanda, arau sozialek horietan sortutako arrakala eta tirabirak. Baita norbanakoengan piztutako desioak ere. Bizimodu garaikidearen trufa igar liteke istorio zenbaiten atzean. Zehazkiago, burgesia txikiaren amets hezearen bila tematutako jende xehearena. Beti auzokoa baino gehiago nahi eta une oro ondasunak —izan fisikoak, izan esperientzia itxurakoak— handitu nahian dabiltzan horiek, maiz jokamolde indibidualista ezkerreko ideologiarekin uztartuz. Gutako gehienok, alegia. Campinga, gizartearen errepresentazio ere baden neurrian, kokaleku egokia da horrelakoak agertzeko, desberdintasun ekonomikoak nabarmendu eta goranahi sozialek pertsonen artean sortutako tentsioa azaleratzeko. Horrela uler daitezke Azkura, Zilbor hestea, Kukua eta Ojigi ipuinak. Taldetasunaren ertzez dihardu, berriz, Aldra narrazioak; arau sozialen indarraz mintzo da Gonbidapenak; lehenengo aldiak desakralizatzen ditu Iniziazioa-k…

Ipuinen estiloari dagokionez, lehenengo pertsona eta zehar estilo librearen artean aritzen da Labandibar. Tonu arina darabil, ipuinak gehiegi kargatu nahi ez balitu bezala. Ez zaio gaizki egokitzen narrazioak zeharkatzen dituen opor aireari. Liburua blaitzen duen umoreari ere mesede egiten dio. Ipuin batzuen bilakaera sinple samarra antzeman dut, baina. Tentsio narratiborik gabeak iruditu zaizkit horrelakoak, aurrez esperogarriak. Iniziazioa, Aquagym eta Hamakaldia ipuinen kasua da, esaterako. Era berean, pertsonaien arteko gatazkak eta gorago aipatutako anbizio sozial horiek sortutako tirabirak batzuetan modu zuzenegian adierazten dira, anbiguotasunik gabe. Horrelakoetan gardenegi azaltzen dira tirabirak, isiluneak eta elipsiak erantsitako konplexutasunaren faltan. Narrazioetako batzuk, halere, borobilagoak iruditu zaizkit, Azkura edo Ojigi, kasurako.

Azken kritikak

0 negatiboa
Arantzazu Lizartza Saizar

Maddi Galdos Areta

Hiria gure oinetan
Irati Majuelo Itoiz

Maialen Sobrino Lopez

Silueta
Harkaitz Cano

Aiora Sampedro

Nonahiko musika
Juan Kruz Igerabide

Felipe Juaristi

Denbora bizigarri baterako
Marina Garces

Irati Majuelo

Jostorratza eta haria
Yolanda Arrieta

Amaia Alvarez Uria

Haize begitik
Mikel Ibarguren

Ibon Egaña

Izen baten promesa
Hedoi Etxarte

Asier Urkiza

Zubi bat Drinaren gainean
Ivo Andritx

Aritz Galarraga

Panfleto bat atzenduraren kontra
Pello Salaburu

Mikel Asurmendi

Denboraren zubia
Iñaki Iturain

Aritz Pardina Herrero

Etxeko leihoak unibertsora
Alba Garmendia Castaños

Irati Majuelo

Izen baten promesa
Hedoi Etxarte

Joxe Aldasoro

Zahartzaroaren maparen bila
Arantxa Urretabizkaia

Aiora Sampedro

Artxiboa

2025(e)ko abendua

2025(e)ko azaroa

2025(e)ko urria

2025(e)ko iraila

2025(e)ko abuztua

2025(e)ko uztaila

2025(e)ko ekaina

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

Hedabideak