« Euskal literaturaren bideak | Nola ekarri gogora »
Azken etxea / Arantxa Urretabizkaia / Pamiela, 2022
Helmugara Ibon Egaña / Deia, 2022-05-21
Bizitzaren azken urteak bertan pasatzeko etxe bat erosi eta eraberritzeko asmotan dabilen emakume baten istorioa dakar Arantxa Urretabizkaiaren nobela berriak, Azken etxea izenekoak. Hendaia inguruko eraikina da, lorategi txikia eta galeria dituena, protagonistak wisteriaz eta beste landare batzuez edertu nahi duena. Paradisu txiki baten traza ere badu hala etxeak, eta halako utopia batena ere bai: bizitzan izan gabeko sosegua, patxada, estreinakoz jabetzan hartutako etxeak ekarriko diolakoan heltzen dio proiektuari pertsonaiak. Leku propio bat, bizitzaren azken faseari begiratzeko talaia bat da etxea, eta desira hori zahartzaroan ere bizirik egoteko forma bat da pertsonaiaren kasuan, iraganez soilik osatutako bizitza bat bizitzeari uko egiteko modua.
Etxe berria erosi eta konpontzea, espazio propio bat osatzea, bizitako puskak biltzeko unea ere bihurtzen da protagonistarentzat. Denboran atzera-aurrerak eginda, nobelak hainbat pertsonaiaren orain eta iragana dakarkigu orriotara, klandestinitatean emandako urteak (motibazio politikoengatik batzuetan, arte-faltsutzeagatik eta bestelako arrazoiengatik bestetan), erbestean egindako denbora, iraganeko adiskidetasun harremanak… Denboran atzera eta espazioetan hara-hona dabilen narrazioak (Hendaia, Paris, Bordele edo Santiagon barna), denboraren iragatearen inguruko hausnarketara ere bagaramatza, eta baita nortasunaren inguruko gogoetara ere: nola osatzen da “ni” bat iraganeko “ni”-aren puska horiekin guztiekin? Zein leku dute zahartzaroaren atarian dagoen “ni”-an izan garen mozorro horiek guztiek? Gainera nortasunari buruzko galdera horiek dimentsio kolektiboago bat ere badutela egingo nuke; eleberri hau ari dela, zeharka bada ere, erbestea, klandestinitatea edo utopiaren gainbehera bizi izandako belaunaldi nekatu batez, eta belaunaldi horrek azken urteak soseguz pasatzeko eskubideaz.
Pertsonaiak bilatzen duen sosegua eta patxada badago idazkeran ere. Urretabizkaiak pausatu egiten du begirada inguruko espazioan, etxean, paisaian, landareetan, eta edertu egiten du bere ikuskerak ingurunea. Aurkikuntza estetikoak daude idazkeran, pertsonaiak aurkezteko moduan, oraina eta iragana lotzeko forma linguistikoetan, esaterako. Eta baita ikuspegi narratiboan ere. Hasieratik arreta deitzen duen kontua da, izan ere, eleberri honetan idazleak hautatutako ikuspegia: “kaskagorria”, “txanoduna”, “zelataria”… izenik gabeko pertsonaia-sare bat aurkezten zaigu lehen orritik eta distantzia eta hoztasun batetik aurkezten zaizkigu ekintzak. Jolas narratibo batera gonbidatzen gaitu narratzaileak, eta hautu horrek berak hitz egiten digu anonimotasunaz, klandestinitateaz, nortasunaren mugez.
Pixkanaka baino ez dugu lortzen pertsonaien soslaia marraztea, eta ezkutatze-erakuste jolas horretan eusten dio irakurleari idazleak eleberri guztian zehar, batzuetan eroriko dela dirudien arren amaieraraino eusten dion oreka bati eutsiz. Aukera narratibo horri esker lortzen du, gainera, irakurlearen jakin-mina areagotzea, noir klasikoaren oihartzunak ere badituen eleberri honetan. Thriller edo eleberri beltz petoa izan gabe, Hitchcocken film batetik atereak diruditen keinuak badira nobelan (gorpu bat, ileordeak, bizilagun zelatariak…), atmosfera eta giro berezi bat sortzen laguntzen dutenak eta kontakizunari beste kolore batzuk gehitzen dizkiotenak. Zahartzaroari buruzko eleberri bat irakurtzen hasten den irakurlea uste gabeko giro, gai eta gogoetetara darama trebeziaz Urretabizkaiak bere bostgarren nobela landu eta singular honetan.
Zuzi iraxegia
Amaia Alvarez Uria
Ainhoa Aldazabal Gallastegui
O.ten gaztaroa neurtitzetan
Arnaud Oihenart
Gorka Bereziartua Mitxelena
Ez-izan
Jon K. Sanchez
Aiora Sampedro
Pleibak
Miren Amuriza
Jon Jimenez
Ehun zaldi trostan
Ainhoa Urien
Asier Urkiza
Oroi garen oro
Beatriz Chivite
Nagore Fernandez
Jakintzaren arbola
Pio Baroja
Aritz Galarraga
Antropozenoaren nostalgia
Patxi Iturregi
Hasier Rekondo
Francesco Pasqualeren bosgarren arima
Unai Elorriaga
Mikel Asurmendi
Baden Verboten
Iker Aranberri
Paloma Rodriguez-Miñambres
Ezer ez dago utzi nuen lekuan
Itziar Otegi
Mikel Asurmendi
Dolu-egunerokoa
Roland Barthes
Asier Urkiza
Guardasol gorria
Lutxo Egia
Nagore Fernandez
Zero
Aitor Zuberogoitia
Jon Jimenez