« Kontagarria bezain adierazgarria | Debadio politiko antzuak? »
Bioklik / Asel Luzarraga / Elkar, 2018
Etorkizun zoriontsua Javier Rojo / El Correo, 2018-04-28
Asel Luzarraga euskal literaturan burutzen ari den ibilbidean misterioa eta teknologia biltzen dituzten istorioak agertzen dira. Ibilbide honetan markatzen den logikari jarraituz, oraingoan etorkizunean kokatutako argumentua azaltzen duen eleberria plazaratu du, “Bioklik” izenburua duena. Liburu hau zientzia fikzioaren barruan kokatzen da eta ikusita euskaraz zein gutxi diren alor honetan argitaratzen diren idazlanak, bere agerpena kontuan hartzeko gertakaritzat hartu behar dugu. Zientzia fikzioan ohikoa denez, argumentuan kontatzen diren gertakariak bezain garrantzitsua (eta askotan. hura baino garrantzitsuago) izaten da gertakari honek kokatzen direneko giroa planteatzea.
Nobela honetan, gertakariak etorkizun hurbileko Bilbo batean kokatuta daude, XXI mendearen erdialdean edo. Geopolitikari dagokionez, munduan dauden indar hegemonikoak dagoneko ez daude mendebaldean. Sistema politikoa dela eta, biodemokrazioa deitzen den sistema da nagusi. Sistema horretan biztanle guztiak eskubidea daukate erabaki guztietan parte hartzeko ia denbora errealean. Sisteman parte hartzeko, informazio iturri nagusiak, bakarrak ez direnean, telebista kate desberdinetan aurkitzen dira. Botoek, ostera, ez dute “gizaki bat, boto bat” formulari jarraitzen, norberaren botere ekonomikoaren araberakoak baitira. Sistemak gizarte orekatua sortu duela ematen du, eta bertan denak zoriontsuak direla dirudi. Baina sistemak arrakalak ditu, jakina. Bideopantailak eta kamerak nonahi daude, jendeari ematen zaion informazioa neurtuz, jendearen urratsak kontrolatuz. Testuinguru honetan Txetxu Urruti izeneko pertsonaia atxilotuta gertatzen da emaztea hiltzeagatik eta bere kasua jende guztiaren aurrean azaltzen da, jendeak haren botoaren bidez erabaki dezan errudun ala errugabea den.
Argumentuaren aldetik, eleberri honek iturri argiak erakusten ditu, Orwell eta Huxley, eta etorkizuneko mundu orekatu hori azken finean distopikoa da. Diskurtsoaren antolamenduaren aldetik batzuetan John Brunner (“Stand on Zanzibar”) ekartzen du gogora. Interesgarria gertatuko zaie generoa gustukoa dutenei, batez ere argumentuan planteatzen den giroan jartzen bada arreta.
Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe
Ainhoa Aldazabal Gallastegui
Oroi garen oro
Beatriz Chivite
Maialen Sobrino Lopez
Ahanzturaren aingerua
Maja Haderlap
Asier Urkiza
Espekulazioak
Arrate Egaña
Nagore Fernandez
Dena zulo bera zen
Eider Rodriguez
Txani Rodríguez
Azken batean
Lourdes Oñederra
Mikel Asurmendi
Auzokinak
Gorka Erostarbe
Maddi Galdos Areta
Esker onak
Delphine De Vigan
Irati Majuelo
Meditazioneak gei premiatsuen gainean...
Martin Duhalde
Gorka Bereziartua Mitxelena
Urte urdin ihesak
Jesus Mari Olaizola "Txiliku"
Hasier Rekondo
Emakume oinutsa
Scholastique Mukasonga
Maialen Sobrino Lopez
Erroen izerdia
Jone Bordato
Nagore Fernandez
Azken batean
Lourdes Oñederra
Asier Urkiza
Izena eta izana
Jon Gerediaga
Jon Martin-Etxebeste