kritiken hemeroteka

7.202 kritika

Azken kritikak

« | »

Txanton Garrote agertokitik jaitsi zen eguna / Iñigo Aranbarri / Pamiela, 2016

Zeinen etxeak dirauen zutik Estibalitz Ezkerra / Gara, 2016-05-21

“Apirila” (Susa, 2014) nobela idazterakoan 1766ko apirilean gariaren eta artoaren prezioa garestitzearen ondorioz Azkoitian eta Azpeitian jazotako herri matxinadaren inguruan bildutako dokumentazioa du oinarri Iñigo Aranbarriren azken lanak, “Txanton Garrote agertokitik jaitsi zen eguna”-k. “Apirila”-n bezala, matxinadaren nondik norakoak azaltzen ditu, baina, fikziora jo beharrean, gertakariak protagonisten ikuspuntutik azaltzeko —isildutako historia berreskuratzeko—, garaiko dokumentuen azterketa eta iruzkina eskaintzen digu, isilunea nork, nola eta zeri erantzunez sortu zuen agerian utziz. Kontua ez da horretan geratzen. Trebeziaz, egileak orduko eta egungo gertaeren arteko lotura azaltzen du, estrategiak aldatu izanagatik ere botereak botere izaten jarraitzen duela frogatuz. Aztertzen dituen artxibo dokumentuek (paskinak, orotariko dokumentu ofizialak), hots, matxinadatik geratzen zaizkigun lekukotza bakarrek, handikiek “beldurra” pasa zutela azpimarratzen dute etengabe. Herritar xeheek burua galdu zuten, indarkeria eta krudelkeria handia erakutsi zuten agintariekiko eta beren ekintzekin bat egin ez zutenekiko. “Zakil-azala moztu” omen zioten bati. Beldurrak bultzatuta, beraz, gertatu zen apirilaren 24tik aurrerakoa: matxinoek ezarritako legea indargabetzea eta haien kontrako jazarpena.

Ezaguna zaigu diskurtsoa, terrorearen kontrako gerraren garaian bizi garen honetan. Egileak, ordea, ez du interpretazio ofiziala bere horretan uzten. Dokumentuetan agintariek eta handikiek, beti ere bat eta bera, basapiztia legez deskribatzen duten vulgo-aren matxinadarako arrazoiak aztertzen ditu, hain zuzen, dokumentuotan gari eta artoaren prezioaren inguruan esaten denetik abiatuta. Are gehiago, Azkoiti eta Azpeitiko matxinada ez zela gertaera isolatua azaltzen du Aranbarrik. Ikuspegi kontinental bati jarraituz, XVIII. mendeko bigarren erdialdean gosearen matxinadak Europa osoan nola zabaldu ziren azaltzen du egileak. (Interesgarria izango litzateke Europaz kanpo, kolonietan, antzeko matxinadak jazo ote ziren aztertzea, ikuspegi globalagoa eskaintze aldera). Dokumentuen gaineko irakurketa zorrotzak erakusten digunez, agintarien eta handikien botere egarriaren erakusle besterik ez ziren gertaerak; “beldurrak” ez, mendeku goseak bultzatuta egin zuten herri xehearen kontra, Txanton Garrotek, Xabier Munibe Peñaflorida kondearen “El borracho burlado”-ko protagonistak, oholtzatik jaisteko ausardia izan zuelako.

“Historiako lehen euskal opera”. Horrela igaro da “El borracho burlado” euskal letren historiara; hala aurkeztu ziguten batxilergoan, gertaera horrek, historiako lehen euskal opera izateak, justifikatu eta legezkotu balu bezala herri xeheari, Txanton Garroteren irudian, zuzendutako iraina eta jazapena. Helburu bera zuen Joakin Altzibar-Jauregiren “Grand Tourra” (1772) antzezlanak, herri xehearen lepotik barre egitea “ezjakina” zelako, ezagutzak klase mailarekin loturarik ez balu bezala. “El borracho burlado” zein 1764ko irailaren 11ko antzezpenari buruzko kronikaren azterketaren bidez, matxinada garaian zer zegoen jokoan, handikientzat non zegoen iraina, azaltzen digu Aranbarrik. Muniberen operan ez dagokion maila sozialean agertzen da Garrote. Horixe egin zuten, hain zuzen, matxinoek; egokitu zitzaien rolaren kontra egin.

Tamalez, Txanton Garroteri ez, orduko agintari eta handikiei eskaini dizkiegu kaleak zein eraikinak. Aranbarriren lanak geure buruari zer historia bihurtu dugun “geure historia”, zeinen etxeak dirauen zutik, galdetzera bultzatzen gaitu.

Azken kritikak

Film zaharren kluba
Alberto Ladron Arana

Aiora Sampedro

Errepidean
Jack Kerouac

Joannes Jauregi

Neguko argiak
Irati Elorrieta

Ibon Egaña

Ez erran deus
Jon Arretxe

Javier Rojo

Fakirraren ahotsa
Harkaitz Cano

Aritz Gorrotxategi

Munduko tokirik ederrena
Iñigo Aranbarri

Peru Iparragirre

Kartzelako gutunak Sophie Liebknechti
Rosa Luxemburg

Amaia Alvarez Uria

Fakirraren ahotsa
Harkaitz Cano

Itxaro Borda

Ia hemen
Juanjo Olasagarre

Alex Uriarte Atxikallende

Txikiaren handitasuna literaturan
Mariasun Landa

Estibalitz Ezkerra

Inor ez delako profeta bere mendean
Asier Amezaga

Javier Rojo

Neguko argiak
Irati Elorrieta

Iratxe Retolaza

Ekaitza urrun
Joanes Urkixo

Joannes Jauregi

Poesia kaiera
Yannis Ritsos

Aiora Sampedro

Artxiboa

Otsaila 2019

Urtarrila 2019

Abendua 2018

Azaroa 2018

Urria 2018

Iraila 2018

Abuztua 2018

Uztaila 2018

Ekaina 2018

Maiatza 2018

Apirila 2018

Martxoa 2018

Hedabideak