kritiken hemeroteka

8.528 kritika

« | »

Gela bat norberarena / Virginia Woolf (Maria Colera) / Consonni, 2013

Eta bostehun librea Ibon Egaña / Deia, 2013-09-28

Laurogeita lau urte eta crowdfunding bat behar izan dira, baina euskaraz irakur daiteke dagoeneko VirginiaWoolfen lan ezagunenetakoa, Gela bat norberarena saiakera, 1929an Newnham eta Girtonen emandako bi hitzalditan oinarritutako testua. Literaturaren eta emakumeen arteko harremanaz eginiko gogoeta klasiko eta aitzindaritik —literaturatik harantzago, feminismoaren historian ere giltzarria den testutik—, ziurrenik irakurri ez duenak ere ezagutzen ditu bi ondorio bederen: emakumeak, idazle izango bada, ezinbestekoa duela, bata, gela propio bat eta bi, diru-sarrera gutxienekoa —500 libera urtean, XX. mende hasierako Inglaterran—. Ondorio horiez gain, eta beroriek izan zuketen indar subertsiboa gutxietsi gabe, askoz gehiago ere kabitzen da saio labur honetan.

Mintzaldi bitan oinarritua izanagatik, Woolfen testuak saiakera ortodoxotik ezer gutxi du, fikzioaren, errealitatearen eta saiogintzaren artean baitabil sartu-irtenean. “Ni, berriz, benetako izaerarik ez duen norbait izendatzeko termino egokia” baino ez dela dio Woolfek aurreneko atalean, lehen pertsonan baina fikzioan babestuz, Mary Beton izena hartuta (autofikzioa? 1929an?). Emakumeak eta literatura gaitzat duen hitzaldia prestatu behar duen pertsonaia mintzo zaigu lehen ataletik. Narrazio hari finak eta deskribapen zehatzak saioarekin tartekatzen ditu Woolfek; gaiarekin ustez loturarik ez duten gertaera xumeen kontaketatik abiatzen da, konkretutik abstrakziorantz jotzeko. Unibertsitateko liburutegira sartzea debekatu diote pertsonaiari, eta aranpasak eman dizkiote afaltzeko; anekdota horiek emakumeek espazialki eta materialki garaian zituzten mugez hausnartzeko tresna dira Woolfentzat. Emakumeen txirotasunaz egiten du gogoeta, eta hori iraultzeak lekarzkeen kostuez. Dominazio material eta sinbolikoaren arteko loturak etengabeak dira, izan ere, testuan zehar.

Emakumeek oinordetzan jasotako ondasun materialez arduratu ostean —bere izebak utzitako herentzia bati esker izan zuen Woolfek idazterik—, jasotako oinordetza kultural eta literarioaz arduratzen da egilea, hots, emakumezkoen literaturaren tradizioa berreraikitzeaz. Shakespeareren balizko poeta-gurako arreba batek XVI. Mendean izango zukeen patuaz arduratzen da Woolf, eta baita geroztiko emakume idazleez ere. “Oztoporik gabeko arima”, amorrurik gabea izatetik datorkio Shakespeareri bere gorentasuna,Woolfen iritzian, eta Bront?”-ri sumatzen dion amorrurik ikusten ez diolako estimatzen du Jane Austin. “Gogo-giro” jakin bat beharrezko dute, izan ere, lan gorenek, eta baita norbere generoaz ahantzita idaztea ere —emakume gisa idaztea, idazlea emakumea dela ahaztuta—. Finean, geroztikako kritika feministaren kezka nagusi izan direnak presente daude Bloomsbury-ko kidearen testuan: tradizioa ezagutu eta berreskuratzea, idazketa femenino eta maskulinoaren izatea, pertsonaia femeninoek maskulinoekiko duten dependentzia, dominazio sinbolikoaren eta materialaren arteko loturak…

Klixea bada ere ezinbestekoa da esatea: ez du gaurkotasunik galdu testuak, terminologia eta kontzeptu zenbait arrotz egin daitezkeen arren. Estimatzekoa da, gainera, Consonni kolektiboko ediziogileek testuaren argitalpenaz gain, irakurketa gaurkotua eta propioa egiteko proposamena egin izana, norberaren gela bat izateak interneten aroan duen zentzuaz Remedios Zafrak eginiko hitzaurrearen bidez edo Kajsa Dahlbergen esku-hartze artistikoa bitarteko. Gaiengatik ez ezik, dena den, testuaren plazer estetikoagatik ere merezi du Gela bat norberarena euskaraz irakurtzea. Ia eleberri bat bailitzan irakur daiteke saioa, eta gozamen hutsa da Woolfen ahots aparta —batzuetan naiftasun apropos inpostatu batetik, besteetan ironia zorrotzetik eta irakurlea zuzenean interpelatuz— hain bikain euskaratuta entzutea.

Azken kritikak

Izena eta izana
Jon Gerediaga

Asier Urkiza

Amok
Stefan Zweig

Nagore Fernandez

Auzo madarikatua
Felix Urabayen

Jon Jimenez

Lur jota Parisen eta Londresen
George Orwell

Amaia Alvarez Uria

Olatuak sutzen direnean
Haritz Larrañaga

Joxe Aldasoro

Bisita
Mikel Pagadi

Mikel Asurmendi

Lur jota Parisen eta Londresen
George Orwell

Asier Urkiza

Eresia
Goiatz Labandibar

Nagore Fernandez

Carmilla
Joseph Sheridan Le Fanu

Paloma Rodriguez-Miñambres

Borrero txiki bat
Xabier Mendiguren

Mikel Asurmendi

Puntobobo
Itxaso Martin Zapirain

Jon Jimenez

Txori Gorri. Andre siux baten idazlanak
Zitkala-Sa

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

Profilak (Mugetan barrena)
Amaia Iturbide

Paloma Rodriguez-Miñambres

Paradisuaren kanpoko aldeak
Bernardo Atxaga

Mikel Asurmendi

Artxiboa

2025(e)ko ekaina

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

2024(e)ko azaroa

2024(e)ko urria

2024(e)ko iraila

2024(e)ko abuztua

2024(e)ko uztaila

Hedabideak