« Bizitzari bideak | Soluziorik gabe »
Biodiskografiak / Iban Zaldua / Erein, 2011
Bertutearen arriskua Aritz Galarraga / Deia, 2011-11-05
Saiakera bat —Animalia disekatuak, 2005—, nobela bat —Euskaldun guztion aberria, 2008—, eta artean argitaratutako ipuin antologia baten ondotik —Ipuinak. Antologia bat, 2010—, genero kuttuna duen ipuingintzara bueltatu da Iban Zaldua. Argitaratu duen azken liburuan, Biodiskografiak izenarekin, 39 narrazio labur-labur bildu ditu, ezberdinak oso euren artean. Baina elementu batek lotzen ditu komunean: guztiek ere hitz egiten dute disko bati buruz. Zeharka batzuetan, bete-betean beste batzuetan, ipuin bakoitzean eta guztietan agertuko zaigu musika talderen baten disko bat, kronologikoki gainera, argitaratze dataren arabera sailkatua: hasi The Beatlesen Revolver hartatik, Paul Wellerren 22 Dreams honetaraino.
Orain arte esandakoekin, batek pentsa dezake musika zaleentzako liburua dela Zalduarena, egun eta gau musikaz aritzen diren lagun horientzako kapritxoa. Eta ez, idazten ari zaizuen hau, esaterako, ez da inondik ere musikofiloa. Musika entzun bai, baina gaiaren gaineko hizketa gaiak bi minuturen buruan urtzen zaizkio. Eta berdin gozatu du narrazio hauek irakurtzerakoan, Zalduak bere-bereak dituen eta maisuki lantzen dituen tasunak biltzen dituelako: gizaemeen arteko harremanak, bikote kontuak, familiakoak, lagun artekoak harrapatzeko duen abilezia; gaur egungo garai hutsal, gris, horizonte, anbiziorik gabea marrazteko ahalmena; pertsonaia ziniko, eszeptiko, ekidistante, euskal arazoaz nekatua osatzeko gaitasuna, Natura hila ipuinean, esaterako, egiten duen gisara. Egia da, oso ohikoa duen beste elementu bat, ipuinaren momenturen batean —bukaeran nagusiki—, ipuinaren logikari ematen dion buelta hori, irakurlearengan sorpresa eta harridura eragiten duena, behartuegi egin zait kasuren batean.
Kaputxadun bahitzaileen amarrua, adibidez, Epea izeneko ipuinean edota soldadu estatubatuarrena, Jamilahko bidea izenekoan, nabarmenegiak iruditu zaizkit harridura bilatze horretan. Baina, beste hark esango lukeen moduan, oker txiki garrantzi gabeak lirateke horiek, gehien-gehienetan ondo funtzionatzen baitu kontuak. Bigarren eskuko biniloen dendan ipuinean, kasurako, aipagarria da bukaerarako lortzen den efektua.
Noski, musikaren kontua dago. Esan dut lehentxeago, bereziki musika zalea izan ez eta ipuinok lasai ederrean zukutu daitezke. Are gehiago, musika zale ez garenontzat musika entzuteko, zehatzago, pop musika batez ere anglosaxoia entzuteko gonbita ere bada ipuin bilduma hau, 39 album dituen diskografia bat, generoan muturra sartzeko gida ez makala. Disko guztiak, noski, ez dira ondo uzten, batzuk hobe izango dugu bilatzen ez hastea ere, baina pista posible batzuk ematen dizkigu, ibilbide posible bat. Poparen mundu hori ezagutzen duenak gogotsu eztabaidatuko duena.
Baina, bertutetzat dudana, arrisku ere izan daitekeela iruditzen zait: ipuin bilduma berez maila altukoa dena, apriorismoak genero jakin batekin sailkatzea, musikaz ari diren liburuen apalera kondenatzea. Eta ez, Etorkizuna, orain artean Iban Zalduaren ipuin bildumarik biribilena denaren maila bertsuan jarriko nuke nik, ondo-ondoan ez bada —osoagoa zen hura—, gertu bai. Bestela esanda, orain urtebete argitaratutako antologia hartan leku izango luketela hemengo ipuin batzuek baino gehiagok.
Lur mortuak
Nuria Bendicho
Irati Majuelo
Hitz etena
Eustakio Mendizabal "Txikia"[z-247]
Paul Beitia Ariznabarreta
Akabo
Laura Mintegi
Joxe Aldasoro
Patrizioak eta plebeioak
Kepa Altonaga
Paloma Rodriguez-Miñambres
Nork gudura haroa?
Patziku Perurena
Mikel Asurmendi
Aizkorak eta gutunak
Edorta Jimenez
Asier Urkiza
0 negatiboa
Arantzazu Lizartza Saizar
Nagore Fernandez
Akabo
Laura Mintegi
Aiora Sampedro
Espainolak eta euskaldunak
Joxe Azurmendi
Mikel Asurmendi
Lakioa
Josu Goikoetxea
Irati Majuelo
Poesia guztia
Safo
Aritz Galarraga
Kontra
Ane Zubeldia Magriñá
Maddi Galdos Areta
Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe
Hasier Rekondo
Akabo
Laura Mintegi
Jon Jimenez