« Norberaren iragana | Denak katu, nork bere kale »
Ordu bietan Frontoian / Jokin Ansorena / Alberdania, 2010
Amodioa eta janaria Javier Rojo / El Correo, 2011-01-08
Euskal Herriaren itxura handia duen herrialde batean (kasualitatez, Euskal Herria deitzen da bera ere), Bedaiope izeneko herria dago. Bertan Andres G. Ruiz izeneko pertsonaiarekin egingo dugu topo, udaletxean kultur teknikariaren lana egiten duena. Testuinguru honetan kokatzen da Jokin Ansorena Minerrek argitara eman duen nobelaren argumentua. Ordu bietan Frontoian izenburua duen nobela hau idazlearen lehenengo nobela bada ere, egilea ez da hasiberria euskal letren munduan. Izan ere, 80ko hamarkadaren hasieran, poema liburu bat idatzia da, Alex Azkue ezizenarekin. Garai hartan hasitako ibilbidea etenda geratu zen hainbat urtez eta orain, nobela honen bidez, berriro ere literaturaren bideetan galtzeko prest dagoela ematen du. Ordu bietan Frontoian izenburuko liburu hau pixka bat desorekatua iruditu zait, guztiz interesgarriak diruditen alderdi batzuen ondoan, zentzu handirik aurkitzen ez diedan beste alderdi batzuk ere agertzen baitira. Lehenengo eta behin, esan behar da liburuan hainbat istorio gurutzatzen direla, pertsonen harremanen inguruan ardaztuta dauden istorioak, askotan bikote harremanekin zerikusia dutenak. Amodioak eta desamodioak, kasualitatezko elkartzeak eta urte askoren ondoren berpizten diren sugarrak txirikordatzen dira argumentuan, eta amodiorako inoiz ez dela berandu erakusten zaigu horrela.
Istorio hauek begien aurrean garatzen zaizkigularik, ikusten dugu nola pertsonaiak behin eta berriro elkartzen diren janariaren inguruan. Izan ere, janariarena guztiz garrantzitsua baita eleberri honetan, amodioaren ondoren liburuaren bigarren ardatz nagusia osatzen du-eta. Azken finean ez dugu ahaztu behar Euskal Herria (fikziozkoa zein benetakoa) batez ere sukaldaritza bat dela. Narrazioaren ikuspuntua parodiatik samurtasunera mugitzen da, eta honetan uste dut idazlearen eskuak garrantzi handia duela, gustatzen ez zaizkion pertsonaiak gupidagabe tratatzen baititu, gixajo barregarrien parean utzita. Idazlea testu mota desberdinak erabiltzen saiatzen da estilo ariketa interesgarriak eginez batzuetan, baina askotan narrazio nagusian txertatutako testu hauek eranskin hutsak dirudite. Eta bukatzeko, aipagarria da idazleak bigarren mailako xehetasun txikiak kontatzeko duen joera. Gauzak honela, batzuetan arbolek ez dute basoa ikusten uzten, eta liburuaren alderdi onak difuminatuta gera daitezke garrantzirik gabeko xehetasun horien artean.
Zuzi iraxegia
Amaia Alvarez Uria
Ainhoa Aldazabal Gallastegui
O.ten gaztaroa neurtitzetan
Arnaud Oihenart
Gorka Bereziartua Mitxelena
Ez-izan
Jon K. Sanchez
Aiora Sampedro
Pleibak
Miren Amuriza
Jon Jimenez
Ehun zaldi trostan
Ainhoa Urien
Asier Urkiza
Oroi garen oro
Beatriz Chivite
Nagore Fernandez
Jakintzaren arbola
Pio Baroja
Aritz Galarraga
Antropozenoaren nostalgia
Patxi Iturregi
Hasier Rekondo
Francesco Pasqualeren bosgarren arima
Unai Elorriaga
Mikel Asurmendi
Baden Verboten
Iker Aranberri
Paloma Rodriguez-Miñambres
Ezer ez dago utzi nuen lekuan
Itziar Otegi
Mikel Asurmendi
Dolu-egunerokoa
Roland Barthes
Asier Urkiza
Guardasol gorria
Lutxo Egia
Nagore Fernandez
Zero
Aitor Zuberogoitia
Jon Jimenez