kritiken hemeroteka

8.607 kritika

« | »

Marinel zaharrak / Joseba Sarrionandia / Elkar, 1987

Literaturatik bizitzara Jon Kortazar / Eguna, 1988-01-07

“Marinel zaharrak” libururaren “irakurleentzako abisua”n, idazlearen asmoen nondik norakoa aski garbi agertzen da, eta irakurleak eskerrak eman beharko dizkio idazleaki, Joseba Sarrionandiari, hasi aurretik barne bidaiaren gida eskeintzen diolako.

“Abisua” bukatzear dagoenean, hauxe adieraziko digu idazleak: Euskal poesia itsasoaren eta lurraren mugaldeko marinel ostatu bat legez imajinatu nahi nuke, eta bertan eseri, ezen gu —pirata ingles harek esan zezakeen bezala— tolerantziarako eta taberna batetan edateko jaio gara. Eta euskal erresistentzian jarraitzeko ere jaio gara. Bizitza eta desioen arteko hiato larrian idatzitako liburua, errealitate eta literaturaren arteko borrokatik agerturiko oinaze latza. Badirudi bizitzak, literaturak baino poema hobeagorik idazteko gai dela, eta liburu honek errealitateak idatziriko poemen oihartzuna harrapatu nahi luke.

Bestalde, eta bigarren zita honek goian doanaren esanahia osatzen du, poesia hau “agonian bezala” esana dago, “agonia bizitzaren aldeko burruka den aldetik”, idazleak nahi duen bezala, eta era, berean, agoniak badu ohizko zentzua, heriotza aurreko unea, ezina, ezinezko, ezinbestekoaren mugetan aurkitzen denaren larridura.

Horrexegatik gogorra da liburua, baina gogortasunean ere, aurkituko du irakurleak sentipena dilindan. Batzutan, ez guk nahi izan hainako, liburuak mantentzen du guk maite genuen “Izuen”eneko lirikotasuna. Besteetan, gogortasuna agortu egiten da bere gogortasunean, baina inoiz ere ez, irakurlearengan harridura, laborria sortu gabe.

Bukatu egin du Josebak estetizismoaz. Bukatu egin zaizkio estetizismo aroak. Pott bandaren barnean nagusiak ziren sinbolismo kutsu eta espresionismoaren eraginetatik, hura ahaztuxea, eta beste hau indartua gertatu dira liburu honetan. Esaldi soil eta zuzenen armiarma bukatzen denean, espresionismoak, sentatzioak baino barrurago dagoen barne-munduaren adierazpen den espresamoldeak, ematen dio liburuari indarra.

Hortik aparte, liburu ezezkorra dugu, maldan behera doana, idazlearen esperientziari atxikia. Eszeptizismoa umore beltza bihurtzerakoan, bidaiatzeko gogoa urduritasun gauzatzen denean, norberaren ahaleginaren deuseza (“Gu poeta gara, baina ez gara mundura heldul haro berririk igortzera, ez lur berririk”) korapilatzen eta pilatzen denean, azken orrialdea jiratzerakoan, idazleari eta irakurleari geratuko zaie agonia orduko azukrearen mingostasuna ezpainetan. Ez dakit zein neurritan gorpuzten den sentimentuetan ideologia, baina, liburu honetan, Jainkoa, zenbat samin, zenbat oinaze!

Eguna, 88-01-07



www.susa-literatura.eus



Azken kritikak

Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

Oroi garen oro
Beatriz Chivite

Maialen Sobrino Lopez

Ahanzturaren aingerua
Maja Haderlap

Asier Urkiza

Espekulazioak
Arrate Egaña

Nagore Fernandez

Dena zulo bera zen
Eider Rodriguez

Txani Rodríguez

Azken batean
Lourdes Oñederra

Mikel Asurmendi

Auzokinak
Gorka Erostarbe

Maddi Galdos Areta

Esker onak
Delphine De Vigan

Irati Majuelo

Meditazioneak gei premiatsuen gainean...
Martin Duhalde

Gorka Bereziartua Mitxelena

Urte urdin ihesak
Jesus Mari Olaizola "Txiliku"

Hasier Rekondo

Emakume oinutsa
Scholastique Mukasonga

Maialen Sobrino Lopez

Erroen izerdia
Jone Bordato

Nagore Fernandez

Azken batean
Lourdes Oñederra

Asier Urkiza

Izena eta izana
Jon Gerediaga

Jon Martin-Etxebeste

Artxiboa

2025(e)ko azaroa

2025(e)ko urria

2025(e)ko iraila

2025(e)ko abuztua

2025(e)ko uztaila

2025(e)ko ekaina

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

Hedabideak