kritiken hemeroteka

8.528 kritika

« | »

Whiskey koloreko gauak / Paddy Rekalde / Txalaparta, 1999

Gordintasunaren samurra Laura Mintegi / Euskaldunon Egunkaria, 2000-06-03

Liburu bat modu askotara irakur daiteke eta arrazoi ezberdin askogatik gainera. Liburu hau irakurtzera bultzatu nauen arrazoia ez da izan ez periodistikoa ezta akademikoa ere, adiskidetasuna baizik. Lagun batek esan “irakurri, gustatuko zaizu” eta bai, irakurri dut eta gustatu zait, baina sarritan ez da erraza izaten azaltzea zergatik gustatu zaigun liburu bat.

Deigarria izan den lehen gauza erritmoa izan da, beraren kadentzia lasaia, oso lasaia azaltzen duen egoera bortitzerako. Erritmo berezkoa dauka, irakurtzen hasi eta berehala bere pausora eramaten dakien horietarikoa, naturala delako itxuraz baina oso zaindua pasarte bakoitzean.

Liburuak duen kontrastea gustatu zait, zakarra eta samurra da, gordina eta erromantikoa, zuzena kontaketan eta sakona afektoetan, oso maskulinoa formetan (modaz kanpoko hitzarra, susmatzen dut) eta oso femeninoa (itzelezkoa gainera, harrituta geratu naiz) hondoan.

Nobelak Tanatos eta Eros elkarlotzen ditu eta, bizitza errealean gertatzen den bezalaxe, zenbat eta presenteago egon Tanatos, are eta indartsuago azaltzen da Eros, bizi pusken eskean.

Idazlearen alde biak

Narrazioak indarra du, potentzia, malaletxea, txarto kontrolatutako errabia, eta hori guztia afektu samurrenak ezkutatzeko, emozio goxoak, suabeak, delikatuak. Harrigarria da horren erromantikoa izatea, askorentzat Eireko egoera politikoaz, sexuaz eta, alkoholaz soilik diharduen liburua izanda. Baina, jakina, liburuak irakurtzeko moduak eta moduak daude.

Gustatu zait liburua ez dela malenkoniatsua, ez dela ahula, ez duela egiten galtzailearen idealizazioa. Ez dago kontzesiorik. Establishment delakoa kritikatzen du baina ez du bere burua marjinalitatean kokatzen. Atsekabea edo ihesaren ordez, bizigogoa adierazten du, gizateria osoarekiko maitasuna, inplikazio pertsonala. Bizitzaren aldeko postura egiten du salbaguardarik gabe. Liburu zintzoa da, irabazteko asko eta galtzeko ezer ez daukanarena.

Interesgarria izan da denboran egindako jausia, aspaldian hilik izan behar zirenak ezustean agerraraziz, gerra guztiak eta kausa ezinezko guztiak bat eta bera bailiren, ezberdintasunik ez bailegoen motibazioetan, finean, koordinada denbora-espazialak zirkunstantzia balorebakoak baitira.

Azkenik, aipatzekoa da zer-nolako gordintasuna duen nobelak norberaren sentimenduak kontatzean, sexuaren beharra eta beharraren deskribapen erakargarria. Marrazten duen sexualitatea intuitiboa, delikatua eta basatia da, koktel ederra edonondik begiratuta.

Oro har hartuta, liburu hau exajeratua da. muturrekoa. Ez du grisa maite, gauaren kolore beltza du maiteago. Horia maite du, ilargi erraldoiaren eta whiskeyaren kolore desgastatua. Gorria du atsegin, irlandarren ilearen eta emakume batzuen kuleroen kolorea azal zuriarekin kontrastean.

Azken kritikak

Izena eta izana
Jon Gerediaga

Asier Urkiza

Amok
Stefan Zweig

Nagore Fernandez

Auzo madarikatua
Felix Urabayen

Jon Jimenez

Lur jota Parisen eta Londresen
George Orwell

Amaia Alvarez Uria

Olatuak sutzen direnean
Haritz Larrañaga

Joxe Aldasoro

Bisita
Mikel Pagadi

Mikel Asurmendi

Lur jota Parisen eta Londresen
George Orwell

Asier Urkiza

Eresia
Goiatz Labandibar

Nagore Fernandez

Carmilla
Joseph Sheridan Le Fanu

Paloma Rodriguez-Miñambres

Borrero txiki bat
Xabier Mendiguren

Mikel Asurmendi

Puntobobo
Itxaso Martin Zapirain

Jon Jimenez

Txori Gorri. Andre siux baten idazlanak
Zitkala-Sa

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

Profilak (Mugetan barrena)
Amaia Iturbide

Paloma Rodriguez-Miñambres

Paradisuaren kanpoko aldeak
Bernardo Atxaga

Mikel Asurmendi

Artxiboa

2025(e)ko ekaina

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

2024(e)ko azaroa

2024(e)ko urria

2024(e)ko iraila

2024(e)ko abuztua

2024(e)ko uztaila

Hedabideak