kritiken hemeroteka

8.496 kritika

« | »

Esker mila, Marlowe / M.A. Mintegi / Erein, 1996

Marlowe, oroimenean Felipe Juaristi / El Diario Vasco, 1997-02-01

M.A. Mintegiren liburu hau era askotan har daiteke, Raymond Chandlerri egiten zaion omenaldi gisa estaerako, Marlowe (Philip) idazle amerikarraren pertsonaia baita, ospetsua inondik ere, hainbat eta hainbat filmetan agertu izanagatik. Horrexegatik, gazte-irudimenean, Marlowe eta Bogart biak bat eta bera balira bezala azaltzen zaizkigu. Bogartek eman baitzion gorputza eta aurpegia Chandlerrek arima soilik eman zion pertsonaiari. Ez da alferreko hutsa liburuaren azalean Bogarten argazki dotore bat agertzea. Ez dakit nongo pelikuletakoa den.

Hala ere, liburua harantzago doan saioa da. Nobela bat da, nobela beltza hain zuzen, gure herrian eta gure kaleetan kokatua. Argumentua ez da zaila zehazten. Anaia hilda aurkitzen dutenean, ikertzen hasiko zaigu Mintegiren pertsonaia eta ezuste asko eta gora-behera ugarirekin egingo du topo. Droga-mundua, jende marjinatuaren bizimodua, jende errespetagarriaren zurikeria… horiek dira nobelako elementuak, bera girotu eta taxutzen dutena.

Niri, ordea, ez zait asko gustatu. Luzeegia iruditu zait kontatzen duena kontatzeko. Eta motelegia ere bai. Klase horretako nobela-egileak, Chandler, Ross Macdonald, Kaminsky eta abar, saiatu izan dira beti arintasuna ematen idatzitakoari. Horretarako elkarrizketetan oinarrizten dira batik bat: laburrak baina zehatzak, zorrotzak, gazi-gozoak… irakurleari pentstazeko astirik emateke. Akzioa batez ere. Mintegi oso luzatzen da elkarrizketetan. Erretorikoak egiten ditu askotan, lagungarri izan beharrean baino adierazgarri bihurtuz. Pertsonaiek den-dena esan nahiko balute bezala. Eta den-dena esate hori debekatuta zuten nobela beltzeko maisuek. Haiek zinemagilearen begeiz idazten zuten. Beharbada, horregatik egin dira hainbeste filme aipatutako nobela horiek oinarritzat harturik.

Bestalde, irudipena dut M. A. Mintegik bere baitako pentsamendu eta ideia ugari ez ote dituen isurtzen testuan. Batzuk, aitortzen dut, beharrezkoak dira, nobelaren nondik norakoa ulertzeko, pertsonaia sinesgarri egin dadin. Baina, noiz edo noiz, errepikatuagatik, sobreran daude.

Ez nuke esango, hala ere, nobela txarra denik, poliki-poliki irakurtzekoa baizik. Oso ondo idatzita dago, estilo enfatizatuegi batez, agian. Idazkerak ez du ez arazorik ez trabarik sortzen. Berez doana da, baina erritmoa, esan bezala, mantsoegia da nire gusturako.

Azken kritikak

Zuzi iraxegia
Amaia Alvarez Uria

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

O.ten gaztaroa neurtitzetan
Arnaud Oihenart

Gorka Bereziartua Mitxelena

Ez-izan
Jon K. Sanchez

Aiora Sampedro

Pleibak
Miren Amuriza

Jon Jimenez

Ehun zaldi trostan
Ainhoa Urien

Asier Urkiza

Oroi garen oro
Beatriz Chivite

Nagore Fernandez

Jakintzaren arbola
Pio Baroja

Aritz Galarraga

Antropozenoaren nostalgia
Patxi Iturregi

Hasier Rekondo

Francesco Pasqualeren bosgarren arima
Unai Elorriaga

Mikel Asurmendi

Baden Verboten
Iker Aranberri

Paloma Rodriguez-Miñambres

Ezer ez dago utzi nuen lekuan
Itziar Otegi

Mikel Asurmendi

Dolu-egunerokoa
Roland Barthes

Asier Urkiza

Guardasol gorria
Lutxo Egia

Nagore Fernandez

Zero
Aitor Zuberogoitia

Jon Jimenez

Artxiboa

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

2024(e)ko azaroa

2024(e)ko urria

2024(e)ko iraila

2024(e)ko abuztua

2024(e)ko uztaila

2024(e)ko ekaina

Hedabideak