kritiken hemeroteka

8.544 kritika

« | »

Euri gorriaren azpian / Asier Serrano / Erein, 2024

Unibertso bat paperezkoa Asier Urkiza / Berria, 2024-10-20

Denen mina da nirea poema liburu hartatik (2017) ez zuen lanik kaleratzen Asier Serranok. Ordurako poesia obra joriaren jabe zen —zazpigarren poema liburua zuen hura—; narratiban, aldiz, ale gutxiago eman ditu. Euri gorriaren azpian nobelarekin bueltatu da, laugarrena bere ibilbidean —2014koa zuen azkena—. Narratiba lana, bai, baina poesiaren eragin argia duena, irudiz eta figura erretorikoz, oro har hizkera poetikoz betetako liburua baita.

Ezizenak ugari baditu ere, ez diogu egiazko izenik ezagutzen liburuko emakumezko protagonistari. Jaioterri duen hirira bueltatuko da emakumea, hilzorian den gizonaren hil hurreneko mandatua betetzera. Emakume horren eta egokitu zaion gizartearen historia kontatzen du liburuak. Emakumeak diktadura garaian egin zuen ihes hiritik. Orain, estatu kolpe eta ondorengo diktadura odoltsuaren ostean, hemezortzi urte betetzera doa demokrazia berria. Une horretantxe iritsiko da hirira, hainbat zeregin burutzeko asmoz. Narratzaile fidaikatza da nobelakoa, bihurria, jolastia, zalantzatia tarteka. Hirugarren pertsona darabilen arren, irakurlearengana zuzentzeko etenak ere egiten ditu, eta batzuetan nahi izaten du hari trikimailu literarioez ohartarazi, lizentzia poetikoak azpimarratu. Amaieran izango du irakurleak bere identitatearen berri.

Idazlea da emakume protagonista eta horrek badu eraginik liburuan. Autoreak idazlearen eskuizkribuak txertatuko ditu narrazioan eta horietatik ateratako hainbat aipu daude liburuan. Era berean, liburuko gai nagusietako bat fikzioaren beraren funtzioa da. Gogoeta metaliterarioak aurki daitezke han eta hemen, zuzenean batzuetan eta zeharka —estiloaren bitartez, kasurako— bestetan. Liburuaren tonua, oro har, aski metaliterarioa da, ohikoak baitira ideia-asoziazio kontrajarriak, kontrako irudien batuketa eta eszena onirikoak. Gizarte distopiko samarra marrazteaz bat, gainera. Esan nahi baita, autoreak darabiltzan fikziozko idazleen izenak eta egoera sinestezinak, orobat liburua inguratzen duen fantasia kutsua, irakurlea fikzioari buruzko hausnarketa batera eramateko egina dela dirudi. Hortik uler daitezke fikzio liburuetan handienetako bati —Bibliari, alegia— egindako erreferentziak.

Interesgarria iritzi diot egiturari, hau da, liburua Hamar Manamenduek izenburututako kapituluetan antolatzeari, Serranok tentsio narratiboa handiagotzen duelako narrazioa txataletan eta era zatikatuan aurkeztuta. Gabeziarik handienak, baina, idazkeraren tonuan antzeman ditut. Narratzailearen tonua irakurketan aurrera egin ahala gero eta astunagoa bihurtzen dela iruditzen zait; metafora eta figura literarioen gehiegizko erabileragatik, besteak beste, zeinak betekada sortzen baitu eta eraginkortasuna galtzen erabiltzearen erabiltzeaz. Hizkera zuzen eta lehorrera jotzen duten pasarteak iruditu zaizkit gozagarrienak, antzezlanarena esaterako. Halere, liburu bakarrean —eta orrialde gutxitan— unibertso oso bat sortzearen meritua aitortu behar zaio Asier Serranori.

Azken kritikak

Oihaneko ipuinak
Horacio Quiroga

Jon Jimenez

Reset
Aitziber Etxeberria

Mikel Asurmendi

Baden verboten
Iker Aranberri

Jose Luis Padron

Gizaberetxoak gara
Mikel Urdangarin Irastorza

Jon Jimenez

Iragan atergabea
Julen Belamuno

Hasier Rekondo

Haragizko erreformak
Mari Luz Esteban

Mikel Asurmendi

Eusqueraren Berri onac
Agustin Kardaberaz

Gorka Bereziartua Mitxelena

Juana
Jon Artano Izeta

Mikel Asurmendi

Kontra
Ane Zubeldia Magriñá

Jon Jimenez

Simulakro bat
Leire Ugadi

Maddi Galdos Areta

Carmilla
Joseph Sheridan Le Fanu

Ibon Egaña

Kontra
Ane Zubeldia Magriñá

Paloma Rodriguez-Miñambres

Patrizioak eta plebeioak
Kepa Altonaga

Mikel Asurmendi

Turismo hutsala
Fito Rodriguez

Asel Luzarraga

Artxiboa

2025(e)ko abuztua

2025(e)ko uztaila

2025(e)ko ekaina

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

2024(e)ko azaroa

2024(e)ko urria

2024(e)ko iraila

Hedabideak