kritiken hemeroteka

8.607 kritika

« | »

Lilurabera / Yurre Ugarte / Alberdania, 2020

Pop ipuinak Ibon Egaña / Deia, 2021-02-27

Pop kulturari edo kultura popularrari (zentzu anglosaxoian) atxiki izan zaizkion ezaugarrien artean daude arintasuna, garaikidetasuna, egunerokotasunarekiko lotura edo transzendentalismoari ihes egitea, besteak beste. Baina popa fribolitatera murriztea sinplekeria dela ere gauza jakina da. “Pop-aren arintasun jasanezinaz” tesi bat egiten dihardu Yurre Ugarteren Lilurabera bildumako ipuin bateko protagonistak, eta narrazio hauek tesi-literaturatik urrun badabiltza ere, kultura popularraren izaera anbibalente horren orbitan mugitzen dira ezbairik gabe. Ez soilik pop eta, zehazki, post-punk eta indie musikaren ikonoak (Pixies, Sonic Youth, Lydia Lunch, gutxi batzuk aipatzearren) erreferentzia ez ezik kasu batzuetan tramaren piztaile ere badirelako; areago, ipuinen gai, kezka eta giroek punkaren eta kontrakulturaren eremuetara garamatzate: gaztarora, etxe okupatuetara, kontzertuetako gau-girora, edo 80ko hamarkadako Londresera.

“Arintasuna” ipuineko Leirek gaztetan argazkilaritzara iritsi zeneko urteak dakartza akordura, Susan Sontag eta Ninbe adiskidea lagun, eta Leireren eskutik poetika bat aurkezten du hasieratik liburuak: begiradari ematen diona lehentasuna, momentuen gainjartzeari, narratibotasunaren aurretik. Leirek bezala, uneak harrapatzen dituzte ipuin hauetako narratzaileek, bizitza-pusketak, begirada estetikotik behatzen direnak (argazkilaritzatik, musikatik, zinematik). Lilura horrek, begirada estetizatzaile horrek eramaten ditu bizitza arruntak ez beharbada transzendentziara, baina bai artearen eremura. Artearekin eta sorkuntzarekin nolabaiteko harremana duten neska eta emakumeak dira ipuin hauetako pertsonaiak, izan ere, sormenak liluratuak; ez dira, aitzitik, artista errekonozituak. Badago hor emakume sortzaileen ikusezintasunaren inguruko irakurketa bat; baina baita sormena artista handien esku soilik ez uzteko jarrera estetiko eta etiko interesgarri bat ere.

Gaztaroa estetika berriak deskubritzen ditugun biziaroa izan ohi da, haiekiko lilura erabatekoena sentitzen dugun unea, eta akaso horregatik, nerabezaroa eta gaztaroa, orainaldi gisa edo oroimen lauso bezala, behin berriro agertzen zaigu orriotan. Nostalgiatik bainoago, pertsonaiak direna izaten hasi ziren aro gisa agertzen zaigu beharbada, zeren, identitatearena baita ipuin hauetako beste gako bat: liluratzen gaituzten sortzaile edo estetikek egiten gaituzte nor; besteek ikusten gaituzten moduak egiten gaitu garen bezalako; lauso oroitzen dugun iraganak egiten gaitu. Eta nor izatearen eraikuntza horretan, gorputzek ere hitz egiten dute orriotan: sexuaz, indarkeriaz, desiraz.

Begiradak bildumari ematen dion batasuna interesatu zait bereziki liburuan. Erreferentzia-sareak eta estetika partekatuak sortzen duen mundua ikusteko manera partikularra. Baina batzuetan hori ez da aski izan ipuinari eusteko; luzeenek ase naute gehiago, pertsonaiak izaera borobilagoa izatera heltzen diren horiek; pieza laburrago batzuek (Pop pilulak fanzinean kaleratuak batzuk) liburuaren iraunkortasuna nekezago eusten dutela iruditu zait, ez zutela ipuin baten trinkotasunik. Fikziozkoa ez den azken pieza laburrak, ostera, gehiagorako gogoz utzi nau, Ugartek 80ko hamarkadako punk kulturako esperientziaren inguruan esateko daukana (eta argi laga du asko dela) irakurtzeko gogoz.

Azken kritikak

Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

Oroi garen oro
Beatriz Chivite

Maialen Sobrino Lopez

Ahanzturaren aingerua
Maja Haderlap

Asier Urkiza

Espekulazioak
Arrate Egaña

Nagore Fernandez

Dena zulo bera zen
Eider Rodriguez

Txani Rodríguez

Azken batean
Lourdes Oñederra

Mikel Asurmendi

Auzokinak
Gorka Erostarbe

Maddi Galdos Areta

Esker onak
Delphine De Vigan

Irati Majuelo

Meditazioneak gei premiatsuen gainean...
Martin Duhalde

Gorka Bereziartua Mitxelena

Urte urdin ihesak
Jesus Mari Olaizola "Txiliku"

Hasier Rekondo

Emakume oinutsa
Scholastique Mukasonga

Maialen Sobrino Lopez

Erroen izerdia
Jone Bordato

Nagore Fernandez

Azken batean
Lourdes Oñederra

Asier Urkiza

Izena eta izana
Jon Gerediaga

Jon Martin-Etxebeste

Artxiboa

2025(e)ko azaroa

2025(e)ko urria

2025(e)ko iraila

2025(e)ko abuztua

2025(e)ko uztaila

2025(e)ko ekaina

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

Hedabideak