kritiken hemeroteka

8.615 kritika

« | »

Egia / Arrate Egaña / Alberdania, 2012

Egiaren arriskuak Javier Rojo / El Correo, 2012-07-21

Ematen du Arrate Egañak helduen literaturan buru-belarri murgiltzeko aukeratu duen urtea dela 2012. hau. Paradisua izenburuko narrazio liburua argitara eman ondoren, antzerki lan baten txanda dator orain: Egia izenburua du eta Donostia Hiria Kutxa Sarian irabazle suertatu da. Hiru ekitalditan banatutako antzerki-lana da, ohiko antzerkiaren konbentzioak errespetatzen dituena. Zera esan nahi dut: formaren aldetik ez gaudela antzerkiaren kontzeptua kolokan jarri nahi duen lan abangoardista baten aurrean. Antzerki-lan honen argumentuaren abiapuntuan, Adela izeneko pertsonaiak antolatzen duen festa ikusten dugu. Berrogeita hamar urte betetzen dituela ospatzeko, mozorro festa bat antolatzea erabaki du eta, festa horretara konpartsarena egiten duten beste pertsonaia batzuk alde batera utzita, bost pertsonaia berezi gonbidatu ditu: Mirelur, Lurdes, Joxan, Mil eta Elsa. Lehenengo laurak, Adelarekin batera, Elsa psikoterapeutaren bezeroak dira. Eta arazo bat planteatzen zaie, zeren Elsak, sekta itxurako Egia izeneko talde bitxian sartutakoan, erabaki baitu bezeroen sekretuak webgune batean plazaratzea. Jakina, Elsaren bezero izandakoek aitortu nahi ez dituzten sekretu ilunak dituzte, eta hauek zabalduz gero, beraien bizitzetan izugarrizko astinaldiak jasango lituzkete. Antzerki-lan osoan zehar Elsa saiatuko da beste pertsonaiak konbentzitzen egia zabaltzea guztiz garrantzizkoa dela, eta horrela haiek ere, bestela pentsatu arren, liberatuta geratuko direla. Balantzaren beste aldean kokatzen direnek, bestalde, adieraziko diote Elsari terapeuta eta konfiantzazkoa zen aldetik kontatu dizkiotela sekretuak eta orain Elsak konfiantza hori apurtu duela. Konponbiderik ez duen kontrajarpen dialektikoa da agertzen zaiguna, inor ez baita bestearen asmoetara makurtzen.

Antzerkian gertatu ohi den bezala, osagai guztiak esanahiz beterik agertzen zaizkigu, eta, gertakari partikular batzuen aurrean bagaude ere, gertakari horiek nolabait unibertsalizatu egiten dira, besteak beste, pertsonaiek ezkutuan mantendu nahi dituzten egiak Egia (hizki larriz idatzia) bihurtzen baitira. Gauzak honela, pertsonaia batzuen arazoak Egiaren inguruan hausnartzeko aitzakia bihurtzen dira, gaur egun halako kontzeptu absolutu eta orokorrak kolokan jartzen badira ere. Asmoz behintzat, antzerki lan sakon baten aurrean gaude. Edonola ere pertsonaiak oso eskematikoak direla iruditzen zait.

Azken kritikak

Izen baten promesa
Hedoi Etxarte

Asier Urkiza

Zubi bat Drinaren gainean
Ivo Andritx

Aritz Galarraga

Panfleto bat atzenduraren kontra
Pello Salaburu

Mikel Asurmendi

Denboraren zubia
Iñaki Iturain

Aritz Pardina Herrero

Etxeko leihoak unibertsora
Alba Garmendia Castaños

Irati Majuelo

Izen baten promesa
Hedoi Etxarte

Joxe Aldasoro

Zahartzaroaren maparen bila
Arantxa Urretabizkaia

Aiora Sampedro

Aizkorak eta gutunak
Edorta Jimenez

Mikel Asurmendi

Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

Oroi garen oro
Beatriz Chivite

Maialen Sobrino Lopez

Ahanzturaren aingerua
Maja Haderlap

Asier Urkiza

Espekulazioak
Arrate Egaña

Nagore Fernandez

Dena zulo bera zen
Eider Rodriguez

Txani Rodríguez

Azken batean
Lourdes Oñederra

Mikel Asurmendi

Artxiboa

2025(e)ko abendua

2025(e)ko azaroa

2025(e)ko urria

2025(e)ko iraila

2025(e)ko abuztua

2025(e)ko uztaila

2025(e)ko ekaina

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

Hedabideak