kritiken hemeroteka

8.402 kritika

« | »

Amodio gutunak oinordetzan / Lydia Flem (Joxan Elosegi) / Alberdania, 2007

Falta direnerako Aritz Galarraga / Gara, 2008-01-19

Lydia Flemek zortea duela iruditzen zait (tira, zortea-edo): hiru urtean hiru liburu euskaratu dizkiote. Horrekin ez dut esan nahi tamaina horretako saririk merezi ez duenik, esan nahi dudana da meritu hori irabazita ere (jar dezagun kasurako Annie Ernaux) zaila dela autore bati hain denbora estuan hainbeste lan euskarara ekartzea. Nahiko luketela izen handiko hainbat idazlek erritmo horretan euskaratuak izan (jar dezagun, kasurako, Amelie Nothomb). Alberdania etxeak itzulpen ugari kaleratu ditu azkenaldion. Harrituta begiratu nion udazken-negu honetako argitalpen katalogoari: sorkuntza lanen artean, itzulpenak barra-barra. Kontua hanpatzen ari naiz, baina egia da itzulpen asko aurkeztu zituztela, eta asko gurean izen ez hain ezagunenak: Dubois, Boyne edo Taylor. Gauza txarrik ere izango du itzulpen politika horrek akaso, baina nik gauza bat ikusten diot onetik, ausartetik eta eskergarritik: gazteleraren irazkitik pasatu behar izan gabe euskaratzen ari direla, ongi euskaratzen gainera.

Esan bezala, Amodio gutunak oinordetzan ez da Lydia Flem idazle eta psikoanalistaren lehenengo lan euskaratua. Aurretik, beste bi titulu ere irakur genitzakeen: Nola hustu nuen gurasoen etxea (2005) eta Izua (2006). Azken hau, Izua, beste biengandik diferente samarra izanagatik ere (bat-bateko herstura krisiak jasaten dituen pertsona baten eguna kontatzen du), Flemek egiten duen literaturaren hainbat zantzuren erakusle da: hizkera zuzena, esperientzian oinarritutako kontakizuna, irakurlearekin konektatzeko desioa. Itzuli zioten lehenengo liburu hark, Nola hustu nuen gurasoen etxea lanak, lotura zuzenagoa du eskuartean dugun honekin, aurrekari dela esateraino. “Ez nion neure azken esaldiari puntua ezarri”, idatzi du Amodio gutunak oinordetzan liburuko lehenengo lerroan, aurreko lanari erreferentzia egin dion esaldiak. Etxea hustu ondoren, beraz, gurasoen amodio eskutitzen irakurketa dator, dolu prozesu beraren fase berri bat.

“Gurasoengandik gelditu zitzaizkidan oroitzapenen artetik, haien ganbaran topatu nituen hiru kutxetan zeuden leku bereziena hartzen zutenak, hauskorrenak agian. Kartoizko kutxak ziren, eta ireki gabe eraman nituen etxera. Banekien han zegoela nire gurasoek hiru urtean, 1946ko irailean elkar ezagutu zutenetik 1949ko abenduaren lehenean ezkondu ziren artean, elkarri trukatu zioten maitasun gutuneria. Zer egin behar nuen, begiratu gabe bota ala irakurri? Indiskrezioa izango ote zen hura? Intzestua beharbada?”. Gutun horiek oinarri, doluaren gaineko hausnarketa ere bada Flemen liburu hau: “Zer bilakatzen da dolua, doluaren ondoren? Nola bizi gara geure hilekin? Nola deitu atsekabe egoera berri honi? Dolua da betiere edo bestela deitu behar ote zaio?”.

Arriskua, egotekotan, esperientzia pribatua dena (gurasoen eskutitz sorta bat aurkitzearena, adibidez) esperientzia unibertsalean bilakatzen ez asmatzea litzateke. Hau da, kontakizun zaiguna behingo kontu pribatu soilean geratzea. Baina asmo zintzoa nabaritzen da Flemen hitzen atzean, irakurlearen sentimenduekin bat egiteko nahia, hitzak falta diren horretan hitzak jartzekoa: “Nire jokalekua bihurtu da idaztea. Hitzen bila abiatzen naiz, haztamuka, eta erritmo batean, melodia batean, entseatzen naiz neure muin sakonenean bizi dudan zerbait, besteekin partekatzeko”. Eta emaitza ere asmoen neurrikoa dela begitandu zait: arina, aringarria, bizia, gertukoa, mamiduna eta, batez ere, zintzoa. Ez da gutxi, gaur egun gauzak dauden bezala egonda.

Azken kritikak

Etxe bat norberarena
Yolanda Arrieta

Jon Jimenez

Zebrak eta bideak
Nerea Loiola Pikaza

Nagore Fernandez

Zoo
Goiatz Labandibar

Asier Urkiza

Hetero
Uxue Alberdi

Joxe Aldasoro

Euri gorriaren azpian
Asier Serrano

Paloma Rodriguez-Miñambres

Galbahea
Gotzon Barandiaran

Mikel Asurmendi

Bihotz-museo bat
Leire Vargas

Irati Majuelo

Lagun minak
Jon Benito

Mikel Asurmendi

Francesco Pasqualeren bosgarren arima
Unai Elorriaga

Jon Jimenez

Neska baten memoria
Annie Ernaux

Asier Urkiza

Lautadako mamua
Xabier Montoia

Nagore Fernandez

Bihotz-museo bat
Leire Vargas

Bestiak Liburutegia

Rameauren iloba
Denis Diderot

Aritz Galarraga

Neska baten memoria
Annie Ernaux

Paloma Rodriguez-Miñambres

Artxiboa

2024(e)ko azaroa

2024(e)ko urria

2024(e)ko iraila

2024(e)ko abuztua

2024(e)ko uztaila

2024(e)ko ekaina

2024(e)ko maiatza

2024(e)ko apirila

2024(e)ko martxoa

2024(e)ko otsaila

2024(e)ko urtarrila

2023(e)ko abendua

Hedabideak