kritiken hemeroteka

8.616 kritika

« | »

Manu militari / Jose Agusitn Arrieta / Elkar, 1987

Manu militari: Frankismo osteko mamuak Jon Kortazar / Eguna, 1987-03-05

Aspaldi batean esana nuen, ni neu —nire apaltasun osoan, noski— Eliot izaterik izango banu, eta J. A. Arrietak —bere apaltasunean, noski— Pound izateko betarik izango balu, ez naizen Eliot honek, ez den Pound horri, “Il meglior fabbro” deituko liokeela.

Nobela honetan, literaturaren esku-langintza, artesautza, literaekintza artesaua agertzen du garbi. “Manu militari” nobelaren abiapuntua doblea da: maitasun-istorioa (soldadutza baino “bahiketa hutsa” izena hobeki jarria duen garaian egindako karta multzoa) eta maiteminduen elkarrizketaren gainetik zabaltzen den erreflexio-maila. Saizarbitoria eta Aresti besarkatzeko ahalegina. Euskal narratibagintzan nagusitzen ari zaizkigun lirismo eta metaliteratura. Utopia eta Etiopia.

Eta mailakatzean ez dakit nobelak huts egiten ez duen, zeren ongi baino hobeki, ulertzen dut maitasun historia, eta bere barnetik ari den utopia nahiaren metafora. Erresistentzi nahia, idealismoa. Baina ez dut garbi ikusten maila bien arteko batasun-lotura. Umore izenarekin saldu zaiguna ez da umorea-eta, ironia baino. Eta ironiak isiltasunak sortzen duen izura darama, larrialdira, idealismoa zapuztera, etsipen gorrira. Saizarbitoriarengan gertatzen denez, adibidez. Eta Joxe Austinen kasuan “Arrieta, siempre de berriketa” ez da ironia horretarako erabili, eta idazleari ere isiltasunak beldurra ematen diola susmatzen dut. Bera utopiarako bideetatik abiatu delako.

Maila bien arteko dialektika hori nobelaren ezaugarririk bereziena da. Positiboki, ez pentsa, gehien harritzen nauena. Batez ere Oskarren pertsonaia agertzen denean, erakusten du artifizioak noraino eman dezakeen. Oskarrek, inoiz izan ez dugun tradizio narratiboaren papera betetzen du bere eztenkada zirigarriekin.

Ez nuke alde batera utzi nahi nobelak agertzen duen konpromezu-arazoa. Nobela zabaldu baino lehenago erakusten zaio irakurle izango denari transizio garaiko istorioa duela begi aurrean. Errealitatea oso azalean dago, baina ez dut uste nobelak errealismoaren bidea hartu duenik, pertsonaia nagusien istorioa bera ere kartaz emanda dago, era literario batez. Gehienez intimismoak eta irakurketek hartzen dute toki nagusia.

Intertestualitatea ere garrantzizkoa da. Inguruko literaturetara zabalik egon behar dugu, haiez elikatuz. Baina egia da hori teorain bakarrik gertatzen dela.

Literatura hitzez baliatzen da. Eta nobelagintzaren ofizioa, ezagutzeko, nahitanahiez, ezagutu behar aukeratutako erreminta, euskara bera, eta honen hitzen historia. Eta puntu honetan, Arrietak maisu nagusiaren irakaskuntza ematen digu. Hemen mamitu da hainbatetan amestu dugun prosa moderno hori —ez intimista, ez objetiboa hutsean—. Ez dut sekreturik azalduko: prosa ikaragarri ederra erabiltzen du Arrietak. (Eh! Joxe Austin, zure plazerrerako: asko dakien nire lagun batek Axularrenarekin konparatu dit zure prosa). Handi-mandikeriatan jausi gabe, baina arimaz benetan, harrobi ederra dago hor. Niri, Axular ez, baina Etxaide ekartzen dit gogora.

Eguna, 87-03-05



www.susa-literatura.eus



Azken kritikak

Haize begitik
Mikel Ibarguren

Ibon Egaña

Izen baten promesa
Hedoi Etxarte

Asier Urkiza

Zubi bat Drinaren gainean
Ivo Andritx

Aritz Galarraga

Panfleto bat atzenduraren kontra
Pello Salaburu

Mikel Asurmendi

Denboraren zubia
Iñaki Iturain

Aritz Pardina Herrero

Etxeko leihoak unibertsora
Alba Garmendia Castaños

Irati Majuelo

Izen baten promesa
Hedoi Etxarte

Joxe Aldasoro

Zahartzaroaren maparen bila
Arantxa Urretabizkaia

Aiora Sampedro

Aizkorak eta gutunak
Edorta Jimenez

Mikel Asurmendi

Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

Oroi garen oro
Beatriz Chivite

Maialen Sobrino Lopez

Ahanzturaren aingerua
Maja Haderlap

Asier Urkiza

Espekulazioak
Arrate Egaña

Nagore Fernandez

Dena zulo bera zen
Eider Rodriguez

Txani Rodríguez

Artxiboa

2025(e)ko abendua

2025(e)ko azaroa

2025(e)ko urria

2025(e)ko iraila

2025(e)ko abuztua

2025(e)ko uztaila

2025(e)ko ekaina

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

Hedabideak