kritiken hemeroteka

8.412 kritika

« | »

Manu militari / Jose Agusitn Arrieta / Elkar, 1987

Manu militari: Frankismo osteko mamuak Jon Kortazar / Eguna, 1987-03-05

Aspaldi batean esana nuen, ni neu —nire apaltasun osoan, noski— Eliot izaterik izango banu, eta J. A. Arrietak —bere apaltasunean, noski— Pound izateko betarik izango balu, ez naizen Eliot honek, ez den Pound horri, “Il meglior fabbro” deituko liokeela.

Nobela honetan, literaturaren esku-langintza, artesautza, literaekintza artesaua agertzen du garbi. “Manu militari” nobelaren abiapuntua doblea da: maitasun-istorioa (soldadutza baino “bahiketa hutsa” izena hobeki jarria duen garaian egindako karta multzoa) eta maiteminduen elkarrizketaren gainetik zabaltzen den erreflexio-maila. Saizarbitoria eta Aresti besarkatzeko ahalegina. Euskal narratibagintzan nagusitzen ari zaizkigun lirismo eta metaliteratura. Utopia eta Etiopia.

Eta mailakatzean ez dakit nobelak huts egiten ez duen, zeren ongi baino hobeki, ulertzen dut maitasun historia, eta bere barnetik ari den utopia nahiaren metafora. Erresistentzi nahia, idealismoa. Baina ez dut garbi ikusten maila bien arteko batasun-lotura. Umore izenarekin saldu zaiguna ez da umorea-eta, ironia baino. Eta ironiak isiltasunak sortzen duen izura darama, larrialdira, idealismoa zapuztera, etsipen gorrira. Saizarbitoriarengan gertatzen denez, adibidez. Eta Joxe Austinen kasuan “Arrieta, siempre de berriketa” ez da ironia horretarako erabili, eta idazleari ere isiltasunak beldurra ematen diola susmatzen dut. Bera utopiarako bideetatik abiatu delako.

Maila bien arteko dialektika hori nobelaren ezaugarririk bereziena da. Positiboki, ez pentsa, gehien harritzen nauena. Batez ere Oskarren pertsonaia agertzen denean, erakusten du artifizioak noraino eman dezakeen. Oskarrek, inoiz izan ez dugun tradizio narratiboaren papera betetzen du bere eztenkada zirigarriekin.

Ez nuke alde batera utzi nahi nobelak agertzen duen konpromezu-arazoa. Nobela zabaldu baino lehenago erakusten zaio irakurle izango denari transizio garaiko istorioa duela begi aurrean. Errealitatea oso azalean dago, baina ez dut uste nobelak errealismoaren bidea hartu duenik, pertsonaia nagusien istorioa bera ere kartaz emanda dago, era literario batez. Gehienez intimismoak eta irakurketek hartzen dute toki nagusia.

Intertestualitatea ere garrantzizkoa da. Inguruko literaturetara zabalik egon behar dugu, haiez elikatuz. Baina egia da hori teorain bakarrik gertatzen dela.

Literatura hitzez baliatzen da. Eta nobelagintzaren ofizioa, ezagutzeko, nahitanahiez, ezagutu behar aukeratutako erreminta, euskara bera, eta honen hitzen historia. Eta puntu honetan, Arrietak maisu nagusiaren irakaskuntza ematen digu. Hemen mamitu da hainbatetan amestu dugun prosa moderno hori —ez intimista, ez objetiboa hutsean—. Ez dut sekreturik azalduko: prosa ikaragarri ederra erabiltzen du Arrietak. (Eh! Joxe Austin, zure plazerrerako: asko dakien nire lagun batek Axularrenarekin konparatu dit zure prosa). Handi-mandikeriatan jausi gabe, baina arimaz benetan, harrobi ederra dago hor. Niri, Axular ez, baina Etxaide ekartzen dit gogora.

Eguna, 87-03-05



www.susa-literatura.eus



Azken kritikak

Ele eta hitz. Ahoz eta idatziz
Jose Angel Irigaray

Asier Urkiza

Idazketa labana bat da
Annie Ernaux

Nagore Fernandez

Bisita
Mikel Pagadi

Jon Jimenez

Hamlet
William Shakespeare

Aritz Galarraga

Hau ez da gerra bat
Mikel Ayllon

Hasier Rekondo

Feminismo zuriaren aurka
Rafia Zakaria

Jon Martin-Etxebeste

Dimisioa
Juan Luis Zabala

Mikel Asurmendi

Hetero
Uxue Alberdi

Irati Majuelo

Barrengaizto
Beatrice Salvioni

Amaia Alvarez Uria

Coca-Cola bat zurekin
Beñat Sarasola

Patxi Larrion

Etxe bat norberarena
Yolanda Arrieta

Jon Jimenez

Zebrak eta bideak
Nerea Loiola Pikaza

Nagore Fernandez

Zoo
Goiatz Labandibar

Asier Urkiza

Hetero
Uxue Alberdi

Joxe Aldasoro

Artxiboa

2024(e)ko abendua

2024(e)ko azaroa

2024(e)ko urria

2024(e)ko iraila

2024(e)ko abuztua

2024(e)ko uztaila

2024(e)ko ekaina

2024(e)ko maiatza

2024(e)ko apirila

2024(e)ko martxoa

2024(e)ko otsaila

2024(e)ko urtarrila

Hedabideak