« Txillardegi eta Saizarbitoriaren Nobelagintza | Adanen poema amaigabea »
Sekulorum sekulotan / Patri Urkizu / Kriselu, 1975
Sekulorum sekulotan L.A.A. / Zeruko Argia, 1975-04-20
  Garai  onez  adiarazitako  egitarauari  atxikiz,  Kriselu  argitaratze  berriak  agertarazia  digu  bigarren  alea.  Sekulorun  Sekulotan  deritza,  Patri  Urkizu  lezoar  gazteak  idatzia.
Patri  Urkizu  1946  urtean  jaioa  dugu.  Salamancan  “romanicas”-etan  lizentziatua.  Hogeita  hiru  urtetan  “Zomorro  eta  kaskazuri”  deitu  ipuin  batez  azaldu  zitzaigun  Euskal  Literaturaren  plaza  hestuan.  Geroztik,  saiakera,  poema,  antzerki  zein  ikerkuntza  motak  landu  izan  ditu.  1974.  urtean  Agora  Saiakera  Saria  irabazi  zuen.  Euskal  idazle  gazteen  arteko  hiruzpalau  baliagarrienetako  bat  dugu.  Sekulorun  sekulotan  izeneko  hau  da  bere  lehen  nobela.
Lehen  nobela  eta  ez  nolanahikoa.  Arras  berezia  berezirik  bada.  Ez  koma  eta  ez  punturik  gabeko  nobela.  Eta  puntuazio  eta  gutiena  litzateke  baldin  hizkuntz  egitura,  hein  batetan  behintzat,  “klasiko”  samarra  balitz.  Ez  da,  ez,  hau,  Urkizuren  nobelaren  kasua.
Urkizuk,  bakar-hizketa  bukagaitz  batez  nobelagintzaren  bide  berri  bat  urratu  nahi  du,  bere  izate  molde  bereziki  dagokiokeen  adiarazpenik  propioenaz  baliatuz,  eta  irakurlearengan  sortaraz  dezakeen  (sortaraziko  duen)  amilaz  aldez  aurretik  jabetuz.
Sekulorun  Sekulotan  esperientzia  bat  da,  egilearen  (ez  honako  egile  honena  bakarrik)  literatur  esperientzia  bat  baino  ez.  Eta  “hori  baino  ez”  esaten  dugun  bezalaxe,  “hori  guzti  hori”  ere  esan  genezakeen,  bere  baldintza  eta  meritu  guztiak  barru.
Hitzaurrean  irakurtzen  ahal  dugunez,  bestalde,  Urkizuren  nobela  hau  “ez  da  modernoa  bere  lerroen  zabaleroan  pundu  eta  koma  gehiago  edo  gutiago  duelako,  gaurko  munduaren  esijentziaz  egina  dagoelako  baizik”.
Txillidak  hori  baino  gehiago  —edota  alderantziz—  esana  du  berriki  (Majorca-ko  erakusketan):  “Artea  ez  da  modernoa,  biharko  adiarazpenen  urratsetan  saiatzen  den  neurrian  baino”.  Eta,  hain  zuzen  ere,  inolatan  izatekotan,  badirudi  bigarren  zentzutan  izan  daitekeela  moderno  nobela  hau,  eta  ez  bestetan.
Zeren,  agerian  denez,  gaurko  irakurlearen  esijentzietara  behartzen  eta  moldatzen  den  liburu  honetako  pasarterik  bakarra  Ramon  Saizarbitoriaren  hitzaurre  luzea  da,  eta  hitzaurre  beraren  egitura  formala  dateke,  hain  zuzen,  nobela  estilo  honen  funtzioa  eta  komunikabidea  duda-mudatan  jartzen  duen  arrazoirik  behinena.
Dena  den,  Sekulorun  Sekulotan  gainbegiratu  batetan  dirudien  baino  nobela  esankorrago  da  funtsean,  eta  hainbat  errealitate  izkutu  azalerazteko  teknika  aparta  du.
Irakurriz  irakurri,  edozenbat  ideia  deslotu  eta  euskal  munduko  “flash”  edota  sekuentzia  labur  bezain  bizi  bere  barne  osotasunean  antzeman  ahal  izango  du  irakurleak,  eta  agian  (sujerentzia  gisa),  azken  kapitulutik  hasiz  gero  ulerterrazago  dakioke  hainbati  Urkizuren  “diskursoa”,  azken  aldean  ritmoa  bizkortuz,  argituz  eta  konkretoagotuz  bait  doa.
Ritmo hori sumatzea da eta —azken batean—, nobela honen interpretazioaren giltza.
Lur mortuak
Nuria Bendicho
Irati Majuelo
Hitz etena
Eustakio Mendizabal "Txikia"[z-247]
Paul Beitia Ariznabarreta
Akabo
Laura Mintegi
Joxe Aldasoro
Patrizioak eta plebeioak
Kepa Altonaga
Paloma Rodriguez-Miñambres
Nork gudura haroa?
Patziku Perurena
Mikel Asurmendi
Aizkorak eta gutunak
Edorta Jimenez
Asier Urkiza
0 negatiboa
Arantzazu Lizartza Saizar
Nagore Fernandez
Akabo
Laura Mintegi
Aiora Sampedro
Espainolak eta euskaldunak
Joxe Azurmendi
Mikel Asurmendi
Lakioa
Josu Goikoetxea
Irati Majuelo
Poesia guztia
Safo
Aritz Galarraga
Kontra
Ane Zubeldia Magriñá
Maddi Galdos Areta
Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe
Hasier Rekondo
Akabo
Laura Mintegi
Jon Jimenez