« Bidaiaren kronika | Estiloa dela-eta »
Argizariaren egunak / Anjel Lertxundi / Alberdania, 1998
Idazteko grinaz Felipe Juaristi / El Diario Vasco, 1998-09-12
  Anjel  Lertxundik  nobelatik  nobelara  aldaketa  ikusgarriak  egiten  ditu.  Otto  Pette  idatzi  ondoren,  haren  nobelagintzak  beste  bideak  hartu  ditu.  Prosa  sendotu  egin  da,  jakinaraziz  edo  frogaraziz  nobelagile  izan  nahi  duenak  prosa  behar  duela,  berez  obra  oso  bat  sostengatuko  bada.  Baina  prosa  hori,  liburu  honetakoa  behintzat,  ez  da  prosa  soil,  bere  burua  zuritzen  eta  luzitzen  duena,  bere  buruaren  edergailu  dena.  Prosa  horrek  mundu  bat  dakar  berekin;  beste  moduz  adieraz  ezin  daitekeena  seguru  asko.
Argizariaren  Egunak  bitxia  da  izenburutik  hasita.  Zer  adieraz  lezake  iraunkortasun  eza  argizariak  baino  hobeki?  Argizariaren  gainean  idaztea,  gerorako  ezer  ez  uztea  da.  Antzeko  irudiak  errepikatu  izan  dira  aspalditik  hona,  zentzugabekeriaren  ikur  eta  seinaletzat  joz  gainera:  “haizean  idaztea”,  “uraren  gainean  idaztea”,  “elurraren  gainean  idaztea”.  Denborari  eta  iraupenari  idazketari  baino  garrantzi  gehiago  ematen  dionak  halaxe  pentsatuko  du.  Baina  idaztea  ezer  izatekotan,  grina  denez,  denboraren  gainetik  dago  bera,  unearen  zordun  da,  bere  grina  erregarri  hori  asetzeko.  Eta  berdin  elurra  edo  ura  edo  haizea  edo  argizaria  bada,  idazteko  toki.
Idazteko  grina  aipatuz  batera,  Breyten  Breytenbach  idazle  hegoafrika  etorri  zait  gogora.  Kartzelan  preso  zegoelarik,  bere  zaindariek  haren  gogoa  hautsi  nahian,  egunero  folio  zuriak  ekartzen  zizkioten  eta  gauean  kendu.  Breyten  Breytenbacchek,  hala  ere,  bete  egiten  zituen  folio  horiek,  jakinik  inork  ez  zituela  irakurriko  eta  erreta  amaituko  zutela.
Anjel  Lertxundiren  pertsonaia  ez  dago  kartzelan,  dontsu-etxean  baizik.  Hori  da  ezberdintasuna.  Izan  ere,  nobelak  azken  batean  literaturari  eta  denboari  buruzko  gogoeta  ugari  baitakartza.  Esan  dezadan  bidenabar  denborari  buruzko  gogoetek  heriotza  nola  ekidin  dutela  azken  helbuur,  heriore  ihesi  nahian.
Nire iritziz Anjel Lertxundiren azken nobela honek aurrekoak gainditzen ditu estiloan eta tonuan, nobelaren antolamenduan. Arrastoak ere ematen ditu, uler ditzagun idazlearen beraren nobelagintzako nondik norakoak.
Dena zulo bera zen
Eider Rodriguez
Asier Urkiza
Beste zerbait
Danele Sarriugarte
Nagore Fernandez
Akabo
Laura Mintegi
Amaia Alvarez Uria
Txillardegi hizkuntzalari
Markos Zapiain
Jon Jimenez
Ahanzturaren aingerua
Maja Haderlap
Paloma Rodriguez-Miñambres
Lakioa
Josu Goikoetxea
Mikel Asurmendi
Lur mortuak
Nuria Bendicho
Irati Majuelo
Hitz etena
Eustakio Mendizabal "Txikia"
Paul Beitia Ariznabarreta
Akabo
Laura Mintegi
Joxe Aldasoro
Patrizioak eta plebeioak
Kepa Altonaga
Paloma Rodriguez-Miñambres
Nork gudura haroa?
Patziku Perurena
Mikel Asurmendi
Aizkorak eta gutunak
Edorta Jimenez
Asier Urkiza
0 negatiboa
Arantzazu Lizartza Saizar
Nagore Fernandez
Akabo
Laura Mintegi
Aiora Sampedro