kritiken hemeroteka

8.480 kritika

« | »

Arrabioen gerra / Karel Capek (Koro Navarro) / Erein - Igela, 2024

Robotak, arrabioak eta matxinadak Jon Jimenez / Gara, 2025-02-09

Duela 135 urte jaio zen Karel Čapek txekiarra, XX. mendeko literatura mendebaldarraren idazle handienetakoa. Gizakiaren kontraesanak eta modernitatearen dilemak arakatzen dituzte bere “R.U.R.” (1921) edo “Arrabioen gerra” (1936; Erein eta Igela, 2024) irudimenez gainezka egiten duten lan ezagunenek. Bi Mundu Gerren artean, teknologia, etika eta politikaren arteko tirabirekin kezkaturik egon zen Čapek eta “robot” hitzaren sortzaile gisa egin zen ezagun. Haren ekarpena, ordea, asmakizun ia anekdotiko honetatik harago doa, teknologiaren, boterearen eta giza izaeraren inguruko hausnarketa berritzailea proposatu baitzuen.

Koro Navarrok (Donostia, 1955) euskaratu duen “Arrabioen gerra” eleberrian, gizakiak arrabio espezie adimentsu eta langile bat aurkitu eta haien gaitasunak ustiatuz industriarako eta gudurako erabiltzen ditu. Baina animalia hauek ahalduntzen doazen heinean, gizateriaren aurka matxinatuko dira. Čapek istorio kontalari bikaina da eta, bere narrazioa zientzia fikziozkoa den arren, berehala atzemanen dizkiogu garaiko egoeren zantzuak, zientziarekiko mesfidantza eta negazionismoa, teknofeudalismoa, faxismoa eta klaseen arteko aldea areagotzen doazen heinean, egungoak ere badirenak.

Orwellen “1984” baino hamarkada bat lehenago, kontrolaren eta fundamentalismoaren aurka idatzi zuen Čapekek. Orwellen estilo zurrun eta serioagotik aldenduta, ironia eta umore beltza erabili zituen. Uste horretakoa da Arthur Miller ere, zeinaren hitz batzuk Koro Navarrok ekartzen baititu egilea eta obra ederki testuinguratzen duten aitzinsolasera: “Elkarren kontrako ideiez betea dago Čapek, irribarre edo barre eginarazten diguten ideiez; baina, aldi berean, belarriak estali eta ihes egin nahi izaten dugu. Garai haietan, ordea, haren istorioak harrigarriak gertatzen ziren inondik ere, beldurgarriak baino gehiago. Orain Čapeken amesgaiztora heldu gara. Čapek irakurtzeko garaia da, haren barre axolagabeagatik, eta barre horren azpian dagoen giza itsukeriagatik”.

Distopiaren eta utopiaren arteko harreman anbiguoa baliatuz, dimentsio anitzeko kritika bat da hauxe. Txekiarrak faxismoa eta militarismoa salatzen ditu, kolonialismoa eta esplotazio ekonomiko ezberdinak kritikatu, bertze gizaki batzuk eta planeta ustiatzen dituen kapitalismo aseezina satirizatu, gizakiaren handiustea eta antropozentrismoa gaitzetsi, komunikabideen eginkizuna eta desinformazioaz gogoeta egin eta gizateria eta natura mehatxatzen duten arriskuen kontzientzia ezaz ohartarazten digu, gehiegikeria ororen aurrean eta boterearen aurka norberak duen erantzukizuna agerian utziz.

Azken kritikak

Ezinezkoaren alde
Iñigo Martinez Peña

Mikel Asurmendi

Haize beltza
Amaiur Epher

Asier Urkiza

31 ipuin
Anton Txekhov

Aritz Galarraga

Odolaren matxinadak
Miren Guilló

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

Borrero txiki bat
Xabier Mendiguren Elizegi

Joxe Aldasoro

Zero
Aitor Zuberogoitia

Amaia Alvarez Uria

Oihaneko ipuinak
Horacio Quiroga

Aiora Sampedro

Carvalho Euskadin
Jon Alonso

Mikel Asurmendi

Egurats zabaletako izendaezinak
Rakel Pardo Perez

Jon Jimenez

Antropozenoren nostalgia
Patxi Iturregi

Asier Urkiza

Barrengaizto
Beatrice Salvioni

Nagore Fernandez

Etxe bat norberarena
Yolanda Arrieta

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

Lautadako mamua
Xabier Montoia

Aiora Sampedro

Berbelitzen hiztegia
Anjel Lertxundi

Mikel Asurmendi

Artxiboa

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

2024(e)ko azaroa

2024(e)ko urria

2024(e)ko iraila

2024(e)ko abuztua

2024(e)ko uztaila

2024(e)ko ekaina

2024(e)ko maiatza

Hedabideak