kritiken hemeroteka

6.866 kritika

Azken kritikak

« | »

T (Tragediaren poza) / Juanjo Olasagarre / Alberdania, 2008

Tesidun nobela Javier Rojo / El Correo, 2009-01-24

Juanjo Olasagarreren bigarren nobelaren azalean letra bat baino ez zaigu agertzen: T. Gero T honek azpititulu bat duela ikusiko du: Tragediaren poza. Bere lehenengo nobelan bezala, Olasagarrek euskal errealitate tipikoari buruzko nobela bat aurkezten du, hau da, kontrajarpen politikoan oinarritzen den errealitateaz hitz egiten du. Horretarako pertsonaia eredugarri batzuk hautatu ditu: Teresa, istorioa lehen pertsonan kontatzen duen narratzaile-protagonista “pijo” xamarra; honen gurasoak eta senargai abertzalea; Andres Barrutia, haren irakaslea, eta azken honen bizkartzaina. Azpimarratzea komenigarria da: errealitate tipiko bat aurkezten digu eta pertsonaiak eredugarriak dira. Izan ere, egoera honek markatzen du liburuaren ibilbidea, onerako zein txarrerako. Pertsonaiak eredugarriak izanik, ideia batzuen errepresentazioak dira, ideiak pertsonaiengan irudikatu nahi izanak zehazten baititu pertsonaien ezaugarriak, batzuetan era exajeratu batean zehaztu ere, ia-ia parodiak izateraino.

Argumentua ere ideien errepresentazioa egiteko eraiki dela ematen du. Horrela labur daiteke hasierako egoera: Teresak doktorego ikastaroa egiten du Gasteizko Fakultatean; bertan topatzen da Andres Barrutia irakaslearekin, Ermuko Foruko kidearekin; Barrutia Hendaian errefuxiatua egon zen gazte garaian, Teresaren gurasoekin batera. Egoera horretan, harreman bitxia sortzen da Teresa eta Barrutiaren artean, Teresaren ikuspuntutik higuina eta erakarpena biltzen dituena, nahiko sinesgaitza, parametro errealistetatik begiratuta. Teresaren aita, bestalde, oso gaixorik dago, hilzorian. Nobela honetako osagai gehienek nobelatik kanpoan dagoen eskema ideologikoan (hau da, nobelaren tesian) dute jatorria, nobela eskema ideologiko hori azaltzeko adibide luzea izango balitz bezala. Nobelan ikusten ditugunak, beraz, ez dira gertatzen historiaren barruko logika bati jarraituz.

Gauzak honela, irakurleak liburuaren aurrean duen asmoak determinatzen du haren gaineko balorazioa. Ni naizen irakurle honen ikuspuntutik, idazleak planteamendu ideologikoa azaltzeko gogoa alde batera utzi duela dirudienean eta istorio bat baizik kontatu nahi ez duenean (adibidez, Teresaren eta aitaren artekoak kontatzen dituenean), agertzen dira liburu honetako benetako balioak, Olasagarre, dudarik gabe, idazle ona da-eta.

Azken kritikak

Bidean ikasia
Arantxa Urretabizkaia

Roberto Moso

Jenisjoplin
Uxue Alberdi

Peru Iparragirre

Poz aldrebesa
Juanjo Olasagarre

Iratxe Retolaza

Pekineko kea
Beatriz Chivite Ezkieta

Hasier Rekondo

Iraganik gabe
Felipe Juaristi

Javier Rojo

Bidaiak
Jon Iñaki Lasa

Igor Estankona

Poz aldrebesa
Juanjo Olasagarre

Aiora Sampedro

Bi aldiz erditu zinen nitaz, ama
Alaine Agirre

Estibalitz Ezkerra

Bidaiak
Jon Iñaki Lasa

Javier Rojo

Dramak
Abelino Barriola

Aritz Galarraga

Labur txintan
Juan Kruz Igerabide

Igor Estankona

Haizeari begira
Jon Ariza de Miguel

Javier Rojo

Gerrak ez du emakume aurpegirik
Svetlana Aleksievitx

Javier Rojo

Haizeari begira
Jon Ariza de Miguel

Peru Iparragirre

Artxiboa

Urria 2017

Iraila 2017

Abuztua 2017

Uztaila 2017

Ekaina 2017

Maiatza 2017

Apirila 2017

Martxoa 2017

Otsaila 2017

Urtarrila 2017

Abendua 2016

Azaroa 2016

Hedabideak