kritiken hemeroteka

8.402 kritika

« | »

Izotz ura / Lide Hernando Muñoz / Susa, 2023

Urtzen doazen bizitzak Nagore Fernandez / Berria, 2024-04-21

Izotz ura du izenburua Lide Hernando musikariak Susa argitaletxean atera duen lehen nobelak. Saioa eta Mara dira nobelako protagonistak, bi musikari, zein baino zein ezberdinagoak: lehenengoak, taldean egiten du bere bidea, Euskal Herriarekin eta euskal gatazka deitzen dugun horrekin konprometituago; Marak, ordea, bere musika eta hitzak konpromiso politikoaren gainetik jarri, eta bestelako bide batetik dihardu, ezagunagoa da nazioartean, baina bakartiagoa ere bada bere bizitza. Musika ekoizteko bi jarrera eta ikuspuntu hezurmamitzen dira Saioaren eta Mararen pertsonaien atzean, eta, horien bitartez, musikaren industrian leitmotiv diren hainbat auzi mahaigaineratzen ditu liburuak. Idazlea musikaria izateak, hortaz, eragin zuzena izan du liburuaren eraikuntzan, baina, nago alderdi hori muina baino, atzeko oihala edo atrezzoa izan dela gehiago; oinarrian, giza harremanez dihardu obrak, zehazki, Saioaren eta Mararen harreman konplexuaz, eta musika izan da idazlearentzat horra heltzeko bidea eta aitzakia.

Aitortu behar dut aurreiritziekin hasi nintzela liburua irakurtzen: musikari batek idatzitako musikaz mintzo den beste obra bat izango den esperantzarekin. Baina, hori ere aurkitu dudan arren, nire harridurarako, bestelako diskurtso batekin egin dut topo: laguntasunaren mugetan dagoen bi emakumeren arteko sare konplexua ezin hobeto deskribatzen da obran. Nobelak, gainera, ez du laguntasuna idealizatzen, harreman guztiek, eta, bereziki, laguntasunak dituen ertz guztiak diren-direnean dakartza; giza harremanek geruza asko dituztela erakusten digu liburuak, eta apur-apurka joan daitezkeela, gainera, endekatzen, pobretzen, izotza legez urtzen. Asko gustatu zait hori kontatzeko eta musikaz hitz egiteko emakumeak baliatzea: diskurtso kulturalak askotan eraiki baititu emakumeen arteko harremanen inguruko kontakizunak, eta gehienetan maitasun erromantikoa lehenetsi horietan. Oraingoan, ostera, Hernandok bi emakumez hitz egitean, maitasun erromantikoan baino gehiago, lagunekin izaten dugun hartu-emanean jartzen du fokua, alaitasunez, memoriaz, minez eta konplexutasunez jantzitako maitasun afektiboan, hain zuzen. Idazleak jakin du irakurle hau harritzen eta giza harremanen dinamika konplexu hori bere gordinean ekartzen. Horra hor liburuaren indargunea.

Narratologikoki, aldiz, ez zait horren interesgarria iruditu. Egia da badagoela lanketarik alderdi kronologikoan: nobelan urte asko kontatzen dira, baina idazleak asmatu du hautatzen, eta ondo gainera, zein momentutan gelditu, zein eliptiko utzi, eta, batez ere, aurrera eta atzerako saltoak nola ordenatu. Pertsonaien karakterizazioarekin batera, disposizio kronologiko horrek irakurlearengan interesa pizteko beharrezko dinamismoa ematen dio nobelari. Gainontzekoan, ordea, estetikoki nahiko laua iruditu zait obra, bai dimentsio sinbolikoan, baita narratologikoan ere.

Edonola ere, artefaktu gisa horren landua ez iruditu arren, Lide Hernandok sortzen duen unibertso afektiboak hutsune estetiko hori orekatzea lortzen du, eta, are, irakurle hau harrapatu eta konbentzitzea ere bai.

Azken kritikak

Etxe bat norberarena
Yolanda Arrieta

Jon Jimenez

Zebrak eta bideak
Nerea Loiola Pikaza

Nagore Fernandez

Zoo
Goiatz Labandibar

Asier Urkiza

Hetero
Uxue Alberdi

Joxe Aldasoro

Euri gorriaren azpian
Asier Serrano

Paloma Rodriguez-Miñambres

Galbahea
Gotzon Barandiaran

Mikel Asurmendi

Bihotz-museo bat
Leire Vargas

Irati Majuelo

Lagun minak
Jon Benito

Mikel Asurmendi

Francesco Pasqualeren bosgarren arima
Unai Elorriaga

Jon Jimenez

Neska baten memoria
Annie Ernaux

Asier Urkiza

Lautadako mamua
Xabier Montoia

Nagore Fernandez

Bihotz-museo bat
Leire Vargas

Bestiak Liburutegia

Rameauren iloba
Denis Diderot

Aritz Galarraga

Neska baten memoria
Annie Ernaux

Paloma Rodriguez-Miñambres

Artxiboa

2024(e)ko azaroa

2024(e)ko urria

2024(e)ko iraila

2024(e)ko abuztua

2024(e)ko uztaila

2024(e)ko ekaina

2024(e)ko maiatza

2024(e)ko apirila

2024(e)ko martxoa

2024(e)ko otsaila

2024(e)ko urtarrila

2023(e)ko abendua

Hedabideak