kritiken hemeroteka

7.296 kritika

Azken kritikak

« | »

Haizeari begira / Jon Ariza de Miguel / Elkar, 2017

Estetaren begiekin Ibon Egaña / Deia, 2017-12-09

Urtebete baino ez du behar izan Jon Ariza de Miguelek Ohe hotzak estreinako nobelari segida eman eta bigarren obra kaleratzeko. Nekez harrituko du Haizeari begira honek lehenengo nobela haren irakurlea. Portugaletetarraren literaturara lehenengoz hurbiltzen dena, ordea, gaurko euskarazko letretan hain ibiliak eta boladakoak ez diren gai, estilo eta erreferentzietan barrena abiatu dela ohartuko da.

Hotel bateko gelan elkartu ditu eleberri honetan egileak bi anaia, Tiestes eta Atreo, aspaldian elkarrekin egon gabeak, irla hartara oporraldi labur baterako joanak. Atreo da narratzaile eta protagonista, eta anaia heldu zain dagoela, hotelaren pareko eraikineko leihoan ikusitako giza itzalak harrapatuko du. Hotela utzi arteko bost egunetan ez zaio gogotik aldenduko siluetak sortutako lilura, eta edertasunarekiko mira horrek edukiko du hoteletik atera ezinda, kontenplazioari emana.

Ekintzarik apenas dagoen, beraz, nobela honetan, eta dauden apurrak hoteleko pareten barruko espazioetan sortutako errutinarekin lotutakoak dira, ezinbestean: eguneroko dutxa (edo dutxa falta), jangelako mahai egokiena hartzeko borroka, leiho ertzean egindako irakurraldiak… Ekintza xume horien errepikapenean oinarritzen da narrazioaren erritmo sarritan hauskorra. Kontenplazioak hartzen dio gaina nobelan ekintzari, eta horretaraxe emana aurkituko du irakurleak pertsonaia: leihoaz bestaldeko edertasun izengabea mirestera jarria. Narratzailearen ezaugarri behinena da, izan ere, ingurua behatzeko, edertasuna miresteko, hutsetik hipotesiak sortzeko duen gaitasuna. Behaketa horretatik abiatuta bizitzari edo edertasunari buruzko hausnarketak dira nobelaren bigarren hanka sendoena.

Esteta porrokatu baten obra da Haizeari begira, Ohe hotzak bezala, bestalde. Narratzailearen begiradan dago edertasunaren bilaketa obsesiboa, egunerokoa sublimatzen duena. Ziurrenik horregatik, leku-denboren konstrikzioak ere transzenditu egin nahi ditu egileak, eta ez du izendatzen ez lekurik, ez du aipatzen garai jakinik. Greziar mitologiako izenak berreskuratuz ere, ahistorikotasun unibertsal halako batean kokatu nahi ditu egileak pertsonaiak eta haien iraganaz eta izaeraz ezer gutxi ematen zaigu jakitera. Nago, ordea, pertsonaien izaeran sakontzen den apurretan irabazi egiten duela nobelak, eta irakurle honek eskertuko zukeen pertsonaiei eta bi anaien arteko harremanari gorputz gehiago eskaini izana.

Hasi eta buka zeharkatzen du estetaren begiradak liburua (ikus solapako egilearen argazkia), eta horixe du indargunea liburuak begiratzeko modu partikular estetizatzailea. Aitzitik, inpresioa dut hizkuntza eta estiloa ez dagoela begirada horrek eskatuko lukeen estetizazio-mailan. Era berean, begirada hutsa bere kabuz nobelari eusteko gai ote den ere zalantza sortu zait; neuri bederen gehiago interesatu zait narrazioa pertsonaiek eta gertaerek presentzia eskuratzen duten pasarte bakanetan. Edonola ere, begiratzeko modu propio bat dakarkigute Ariza de Miguelen nobelek eta hori bere horretan ere bada eskertzekoa.

Azken kritikak

Maitasun keinu bat besterik ez
Hasier Arraiz

Peru Iparragirre

Mila ezker
Garbiñe Ubeda

Aritz Galarraga

Atzerrian
Nerea Balda

Javier Rojo

Kontrako eztarritik
Uxue Alberdi

Maddi Ane Txoperena Iribarren

Analfabetoa
Iñigo Astiz

Joannes Jauregi

Poesia kaiera
Cesare Pavese

Aiora Sampedro

Deklaratzekorik ez
Beñat Sarasola

Estibalitz Ezkerra

Basa
Miren Amuriza

Hasier Rekondo

Basa
Miren Amuriza

Javier Rojo

Bulkada
Jon Benito

Irati Jimenez

Goseak janak
Idurre Eskisabel Larrañaga

Mikel Asurmendi

Olerki, ipuin eta eleberriak
Mayi Pelot

Peru Iparragirre

Poesia kaiera
Cesare Pavese

Javier Rojo

Kamisoi zuri zetazkoa
Alaine Agirre

Alaitz Andreu

Artxiboa

Ekaina 2019

Maiatza 2019

Apirila 2019

Martxoa 2019

Otsaila 2019

Urtarrila 2019

Abendua 2018

Azaroa 2018

Urria 2018

Iraila 2018

Abuztua 2018

Uztaila 2018

Hedabideak