kritiken hemeroteka

8.553 kritika

« | »

Ta Marbuta / Xabier Kintana / Elkar, 1984

Euskal literatura beltza: liburuen azaletan gelditzen den topikoa (II) Silvia L. / Egin, 1985-02-17

[Artikulu hasieran Gotzon Garateren “Alaba“z ari da]

Xabier Kintanak Ta Marbuta izeneko nobela dakarkigu, “Jerusalemen gertatua” izenburuaren azpian adierazten denez. Kintanaren nobelaren haria plano diferente batzuetan garatzen da. Arkeologo euskaldun gazte bat, nahigabe, kontu ilun batetan nahasten da, Is-raelen. Bertako poliziek arakatu egiten dute arkeologoak jakin gabe, diamante kontrabando bat eriden arte. Bapateko maitasuna ere suertatzen da indarrik gabeko istorio honetan. Izan ere, zortzi kapituluetan zehar, bostgarrena arte ez da irakurlearengan interesik zuzpertzen. Aipatu ditugun planoak dira Martin Bengoaren beraren egutegia, hasieran beti fetxa dagoelarik; polizien mugimenduak zehazten dituen bigarren bat; Ta Marbuta taldekoa denarena egiten duen pertsonaia izkutuaren burutazioak, eta azkeinik Shoshana gidari turistikoaren narrazioa. Azken honen bidez erakusten digu idazleak ze ongi ezagutzen dituen Israel eta bertako ohiturak, arazo politikoak eta gabeziak. Hau dela eta gida turistikoa ematen du gehiago polizi-nobela baino: ez da inongo suspenserik mantentzen.

Hitzaurrean aipatzen denez, aita Imanol Berriatuarekin egindako bidaian jasotako hainbat apunteren ondorioa dugu nobela hau, oso denbora gutxitan idatzita. Hitzaurrean bertan agertzen dituen “Iruña kafetegia” sariko epaile batekin izandako istiluen narrazio zehatza ez zaigu gizalegekoa iruditu, eta ez dakigu ongi noren onerako diren.

Bi nobela hauek, hasieran aipatu dugunez, ez dira jenero beltzekoak: ez dago gizarte-kritikarik, ez dago marjinaltasunik eta, batez ere, protagonistak ez dira ohizko nobela beltzetako anti-heroeak. Polizi-nobelak ditugu, beraz, kontrazalean adierazten den bezala.

Gai honi buruz, ze erraz nahasten diren polizi-nobela eta jenero beltza alegia, ikus dezagun zer dioen C.Blancoren Ojos de papel volando, nobelako anti heroeak:

“Estos anglosajones paisanos mios siempre han sido unos sinvergüenzas, mira Irlanda. Por eso inventaron lo de los detectives privados. Todo el secreto de esta profesión nuestra, fíjate bien, Buddy, es que la gente viene a nosotros porque sabe que sabemos que todo dios hace trampa, que todos los maridos se escapan con alguien, así como todas las esposas, que todos los diputados reciben sobres misteriosos con dinerito (…) Nosotros, tú y yo, y todos esos borrachos que nos rodean, somos la última conciencia de que todo está subvertido, de que todo es una mierda…” (52-53. or)

Bestalde, polizi-nobelari dagokionean, interesgarria iruditu zaigu, Gotzon Garateren kasuan, ekintza Bilbon kokatzea; neurri handiko sinesgarritasun maila batekin.       

Laburtuz, beraz, hasierako asmoa nobelak komentatzea bazen ere, jenero beltzarekiko harremanetan jartzen ere saiatu gara, Euskal Herrian ez dagoen jeneroarekin, hain zuzen ere, kontrastea azalarazteko beste herrietako tratamendu literarioekin. Ez dago nobela beltzik. Oraingoz topikoa besterik ez da.

Azken kritikak

Kontra
Ane Zubeldia Magriñá

Irati Majuelo

Denbora galduaren bila / Swann-enetik
Marcel Proust

Aritz Galarraga

Iraileko zazpi egun
Eneko Azedo

Aiora Sampedro

Iragan atergabea
Julen Belamuno

Mikel Asurmendi

Anatomia bertikalak
Lierni Azkargorta

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

Lurrez estali
Ximun Fuchs

Jon Jimenez

Irakurketaren aldeko manifestua
Irene Vallejo

Mikel Asurmendi

Poesia guztia
Safo

Mikel Asurmendi

Josefa, neskame
Alaitz Melgar Agirre

Jon Jimenez

Oihaneko ipuinak
Horacio Quiroga

Jon Jimenez

Reset
Aitziber Etxeberria

Mikel Asurmendi

Baden verboten
Iker Aranberri

Jose Luis Padron

Gizaberetxoak gara
Mikel Urdangarin Irastorza

Jon Jimenez

Iragan atergabea
Julen Belamuno

Hasier Rekondo

Artxiboa

2025(e)ko iraila

2025(e)ko abuztua

2025(e)ko uztaila

2025(e)ko ekaina

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

2024(e)ko azaroa

2024(e)ko urria

Hedabideak