kritiken hemeroteka

8.496 kritika

« | »

Ileak uretan / Josu Penades / Alberdania, 2012

Gerrako mamuak Javier Rojo / El Correo, 2012-09-01

Josu Penadesen azken nobela, Ileak uretan izenburua duena, azken urte hauetan gure artean hain ospetsu bihurtu den gaiaren inguruan ari da: Gerra Zibila. Baina gai hori bere horretan hartu beharrean, triangelu baten moduan zabaltzen da liburuan, Gerra Zibilarekin batera, gerraosteko urteen kontaera eta memoria eraikitzea ere agertzen baitzaizkigu. Nobelaren argumentua paraleloan garatzen diren bi ildo narratibotan azaltzen zaigu. Alde batetik, Ignacioren istorioa dugu. 1960an Madrilen ikasten dagoelarik bere ama hil delako berria jasotzen du. Hiletetara joango da eta amaren gauzen artean aurkituko du koaderno bat non aita gerran nola atxilotu duten eta Nafarroako San Kristobal kartzelan egon zen kontatzen den. Orduan, aitaren istorioa ezagutzeko eta San Kristobal kartzelan gertatutakoak berreraikitzeko zera erabakiko du, Nafarroara institutu-irakasle joatea. Baina Ignacioren helburu nagusia gerran hil zioten aitaren istorioa ezagutzea bada ere, kontaera hainbat eta hainbat urtean pertsonaia honek daraman bizitza arruntean, egunerokoan, zentratu da, kontaeraren ildo hau 1960tik ia gaur arte luzatzen baita. Eguneroko bizitza dela-eta esan behar da xehetasun asko ematen direla, batzuetan behar den eta komeni den baino gehiago, eta Ignacioren bizitzan funtsezkoa dirudiena guztiz difuminatuta geratzen dela. Bizitza familiarra eta batez ere institutuko lana nabarmentzen dira atal hauetan, zeharka pertsonaiaren barne kezkei eta testuinguru historikoari buruzko erreferentzia batzuk agertzen diren bitartean. Bigarren ildoan aitaren kartzelaren kronika egiten zaigu, nobelan bi ildo narratiboen atalak tartekatzen direlarik. Aita, Galo izenekoa, 1937an atxilotu zuten, antza denez, arrazoi jakinik gabe, pertsonaia honek ez baitzuen inolako ñabardura berezirik. Gerran ez zen nabarmendu eta politikaren aldetik markatu gabea dirudi. Atxiloketa eta honen ondorioz gertatu zitzaiona, beraz, absurdo baten moduan aurkezten zaizkigu.

Nobelan narratzaile orojakilea erabiltzen da, dena baitaki eta denari buruz eman baitezake iritzirik. Narratzaile honek xehetasunak emateko duen joera amaiezinari esker nobela-diskurtsoa hanpatuta geratzen da. Bitartean, hitz jario hau gora-behera, funtsezkoena, gerran gertatutakoa, isilpean gordetzen da, tabua balitz bezala, barnetik zaratarik egin gabe dena kutsatzen eta usteltzen duen mamu ikaragarri baten antzera.

Azken kritikak

Zuzi iraxegia
Amaia Alvarez Uria

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

O.ten gaztaroa neurtitzetan
Arnaud Oihenart

Gorka Bereziartua Mitxelena

Ez-izan
Jon K. Sanchez

Aiora Sampedro

Pleibak
Miren Amuriza

Jon Jimenez

Ehun zaldi trostan
Ainhoa Urien

Asier Urkiza

Oroi garen oro
Beatriz Chivite

Nagore Fernandez

Jakintzaren arbola
Pio Baroja

Aritz Galarraga

Antropozenoaren nostalgia
Patxi Iturregi

Hasier Rekondo

Francesco Pasqualeren bosgarren arima
Unai Elorriaga

Mikel Asurmendi

Baden Verboten
Iker Aranberri

Paloma Rodriguez-Miñambres

Ezer ez dago utzi nuen lekuan
Itziar Otegi

Mikel Asurmendi

Dolu-egunerokoa
Roland Barthes

Asier Urkiza

Guardasol gorria
Lutxo Egia

Nagore Fernandez

Zero
Aitor Zuberogoitia

Jon Jimenez

Artxiboa

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

2024(e)ko azaroa

2024(e)ko urria

2024(e)ko iraila

2024(e)ko abuztua

2024(e)ko uztaila

2024(e)ko ekaina

Hedabideak