« Bizitzaren kanta | Elur isilgarria »
Jainkoa harrapatzeko tranpa / Jon Gerediaga / Pamiela, 2007
Bizitzaren aurrean Javier Rojo / El Correo, 2008-02-09
Borgesek ipuin gogoangarri batean kontatzen zuen zer gerta zekiokeen gizakiari hilezkortasunaren ahalmena bereganatuko balu. Balizko egoera horretan, ondorio bitxia aurkezten zuen idazle argentinarrak: gizatasunaren ezaugarriak galtzea; alegia, gauzak egiteko denbora mugatua dugula jakiteak ematen baitie balioa gauzei, eta horren arabera bihurtzen gara gizaki. Hilezkortasuna zigorra baino ez litzateke izango, beraz. Honelako planteamendu baten zordun iruditu zait Jon Gerediagaren poema liburu hau, “Jainkoa harrapatzeko tranpa” izenburua duena.
Idazleak naturalezara biltzen du begirada, eta naturalezaren mugimenduan aurkitzen du bizitzaren klabea. Liburuaren egiturak berak ere horren araberako antolamendua erakusten du. Hiru atal ditu: “Udaberria. Uda”, lehenengoa; “Udazkena. Negua”, bigarrena; eta azkena, berriro ere “Udaberria. Uda”. Izan ere, gizakiaren bizitza naturalezaren erritmoaren arabera mugitzen da eta erritmo hori onartzean aurkitu daiteke kontsolamendu bakarra, horrek egiten baikaitu gizaki. Poesia hauek, beraz, ideia abstraktuak islatzeko asmoz jaio dira, ideia horiek era arrazionalean aurkeztea ezinezkoa delarik, poesia bera naturalezaren arnasa izango balitz bezala. “Nik ez nai eguna biurtzerik gau” idatzi zuen Lizardik. Baina Jon Gerediagak erakutsi nahi du eguna nahitaez gau bihurtu behar dela gizakia gizaki izan dadin, bizitzaren esperientzia erabatekoa izan dezan. Jainkorik gabeko mistizismoan murgiltzen da idazlea (izenburuan aipatzen den jainkoa baliabide erretorikoa da), jainkoaren ordez naturalezaren izpiritu zehaztu gabea dagoelarik. Bestalde, Gerediagaren poema hauek erreferentziaz beterik agertzen zaizkio irakurleari eta batzuetan erreferentzia horiek partikularregiak edota ilunegiak dirudite, irakurleak ziurtasunez haiei eutsi ahal izateko. Erreferentzia hauetako batzuk klasiko edota mitologikoak dira. Irakurlearen ikuspuntutik, irudien formapean gauzatutako inpresioek osatzen dituzte poemak. Edonola ere, naturaleza behin eta betiko metaforatzat erabiltzea poesiari poetikotasuna emateko baliabide ohikoegia da liburuak sorpresa edo zirrara berezia eragiteko, euskal poesia askotan ibili den bideetatik abiatzen baitira horrelako poemak. Idazleak, bitartean, heriotzak sor lezakeen etsipenari aurre eginez, heriotza bera bere baitan hartzen duen bizitzaren esperientzia osoa aldarrikatzen du.
Denbora bizigarri baterako
Marina Garces
Irati Majuelo
Jostorratza eta haria
Yolanda Arrieta
Amaia Alvarez Uria
Haize begitik
Mikel Ibarguren
Ibon Egaña
Izen baten promesa
Hedoi Etxarte
Asier Urkiza
Zubi bat Drinaren gainean
Ivo Andritx
Aritz Galarraga
Panfleto bat atzenduraren kontra
Pello Salaburu
Mikel Asurmendi
Denboraren zubia
Iñaki Iturain
Aritz Pardina Herrero
Etxeko leihoak unibertsora
Alba Garmendia Castaños
Irati Majuelo
Izen baten promesa
Hedoi Etxarte
Joxe Aldasoro
Zahartzaroaren maparen bila
Arantxa Urretabizkaia
Aiora Sampedro
Aizkorak eta gutunak
Edorta Jimenez
Mikel Asurmendi
Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe
Ainhoa Aldazabal Gallastegui
Oroi garen oro
Beatriz Chivite
Maialen Sobrino Lopez
Ahanzturaren aingerua
Maja Haderlap
Asier Urkiza