« Haur besoetakoa | Lertxundi, zazpigarrenean aidanez »
Poliedroaren hostoak / Joan Mari Irigoien / Erein, 1982
Mototik Mitora Jon Kortazar / Idatz & Mintz, 1983-05
Nobela honen agerpena kuriositatez itxaroten ba gendun ere, irakurri ostean inpresio doblea sortzen dau. Alde batetik, anbizioaren markak ageri ixten deuskuz idazleak. Hiru euskal belaunaldien historia kontatu nahi izan deusku. Eta argumentoaren aipamenak beste barik, Garcia Marquez-en Cien Años de Soledad dakargu gogora. Ez dakit beste horrenbeste egin nahi izan dauan baina horrelako susmoa aurkitu deutsagu testuari. Baina desbardintasunak, lasterregi nabaritzen jakoz. Garcia Marquezek, herri baten historiaren inguruan mogitzen ba eban bere kontaera, eta narrazioak herria azaltzen ba eban, ez deutso horri jarraitu Irigoenek, nobela bere izaera eta jokera pertsonalak aztertzeko egina dogu eta. Poliedroaren hostoak nobela historian aurretik izan diran pertsonaien jokerez osotutako pertsonai bat azaltzeko zuzendua dago. Joan Mari Irigoien, hain zuzen.
Hego Ameriketako nobelagintzaren aztarna ez da Garcia Marquezengan amaitzen. Juan Rulforen Pedro Páramo gogoratzen dau nobelaren lehenengoko alde nagusiak. Hilen arteko alkarrizketa luzeak, mexikanoak erabilitako teknikarik barrienetarikoa dogu. Baina, hemen ere desbardintasuna, ze Juan Rulfok hilek bitartez sinbologia lortu nahi eban, biziak ere hilak zirala Mexikon adierazi. Sinboloa teknika bihurtzen dau Irigoienek.
Nobelaren beste ezaugarri berezia estiloen aldaketa izango litzateke. Gairik gai, kapituluz kapitulu, teknika eta tono desbardinak bilatu ditu Irigoienek, karlista eta liberalak bizi diren familietan. Hasiera batetan, lurra eta karlisten izaera, Euskal Herriko mitoen bitartez azaltzen ditu. Behin eta barriro, etnografiako datuak baliogarri bihurtu ditu, pertsonaien izaera josteko. Baina hor ba dago zerbait murriztu. Behin eta barriro teknika bardina erabiltzen da, -agian bakarra- pertsonaien taiukera horretan. Horrela, datuak pilakatuz testuaren aberastasuna lortu badau ere, jokabidearen bakartasunak, ez dau barietate handirik osatzen.
Simetria eta sinbolismoak dira hurrengoaz agertzen jakuzan elementu erabilgarriak. Pasarte arteko simetriak, familia biren arteko kontrajarpena azaltzeko erabili diren ekintza pareen egitura, nahiko ondo ixten ditu loturak jarraitzen.
Joan Mari Irigoienek narrazio -fabulazio-maila ikaragarria erabili izan dau nobela konposatzerako orduan. Ekintzak, eta anekdota barriak behin eta barriro bizten dabe irakurlearen interesa, azkenean kantsagarri gertatu arte ere, noizbait.
Anekdotak, eta elementuen pilaketak itogarri bihurtzen dau testua nonbaiten. Jokera herrikoak jarraitzen dituanean, egiten da interesgarri liburua. Bigarren partean nabariago sortzen dalako, batasun falta batek, eta esperimentalismo hutsak, sortzen dauan kantsapena.
Batasun falta da agian, nobelak dauan prolemarik handiena. Hari bakarrik ez dago eta ekintzen eta tekniken pilaketa izan da irtenbidea, nik uste. Horrela nobela hainbat orrialdetan luzatzeak alperrikoa dirudi.
Intentuaren nagusitasunak baina irakurketa merezi dau.
Izen baten promesa
Hedoi Etxarte
Joxe Aldasoro
Zahartzaroaren maparen bila
Arantxa Urretabizkaia
Aiora Sampedro
Aizkorak eta gutunak
Edorta Jimenez
Mikel Asurmendi
Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe
Ainhoa Aldazabal Gallastegui
Oroi garen oro
Beatriz Chivite
Maialen Sobrino Lopez
Ahanzturaren aingerua
Maja Haderlap
Asier Urkiza
Espekulazioak
Arrate Egaña
Nagore Fernandez
Dena zulo bera zen
Eider Rodriguez
Txani Rodríguez
Azken batean
Lourdes Oñederra
Mikel Asurmendi
Auzokinak
Gorka Erostarbe
Maddi Galdos Areta
Esker onak
Delphine De Vigan
Irati Majuelo
Meditazioneak gei premiatsuen gainean...
Martin Duhalde
Gorka Bereziartua Mitxelena
Urte urdin ihesak
Jesus Mari Olaizola "Txiliku"
Hasier Rekondo
Emakume oinutsa
Scholastique Mukasonga
Maialen Sobrino Lopez