« Kontakizun bitxiak | Inozentziaren porrota »
Hautsa eta maitemina / Joan Mari Irigoien / Elkarlanean, 1998
Figuraziotik abstrakziora Jose Jabier Fernandez / Euskaldunon Egunkaria, 1999-05-01
  Artearen  historiaz  hitz  egiten  dugunean,  nahitaez,  eta  egun  oraindik  gehiago,  estiloaz  hitz  egiten  dugu.  Artearen  historiaren  inguruko  irakurketa  desberdinak  egin  daitezke,  baina  guztietatik  egokiena  artea  kultura  zabalago  baten  barnean  txertatzen  duena  da.  Artea,  azken  finean,  beste  edozein  adierazpen  kultural  bezala  baita,  gizarte  bati  lotua  dago,  eta,  ondorioz,  gizakiari  eta  bere  bilakaerari.
Eta  bai  gizakiak  bai  gizarteak  azken  mende,  belaunaldi,  hamarkada,  urteetan  sekulako  aldaketak  jasan  dituela  garbi  dago.  Eta  oraindik  esanguratsuagoa  da  aztertzea  nola  aldaketa  hauetatik  gogorrenak,  erradikalenak,  laster  bukatu  behar  den  azken  mende  honetan  izan  dira.
Kulturak  bere  esparruaren  barnean  aldaketa  guzti  hauek  ere  isladatu  ditu,  bere  adierazpen  desberdin  guztiaz.  Baina  seguraski  era  bortitzenean,  erradikalenean,  artea  eta,  zuzenki,  pintura  izan  da  borroka  eta  aldaketa  hauek  hobekien  eta  garbiro  jasan  dituena,  horretarako  pinturak  dituen  abantailengatik.  Azken  mende  honetako  pinturak,  orokorrean,  aldaketa  handiak  ezagutu  ditu.  Estilo  eta  korronte  desberdinak  egon  dira,  ugariak  eta  desberdinak,  eta  guztiek  izan  duten  amankomunezko  elementu  bakarra  zera  izan  da:  denbora  gutxi  mantendu  dira,  berehala  mugimendu  berri  bat  azaldu  eta  ordura  arte  berria  zena  zaharra  bihurtu  da.  Hau  ez  da  soilik  artean  gertatzen,  beste  adierazpen  kulturaletan  ere,  eta  egun  gero  eta  maizago.
Baina  mugimendu,  korronte  eta  estilo  guztien  artean  badago  bat  sortu  zenetik  mantendu  dena,  aldaketa  askorekin  eta  haize  berriei  gehienetan  jaramon  eginez,  baina  bere  berezitasunak  ere  mantenduz:  bere  izena  abstrakzioa  da.
Abstrakzioa  azaldu  baino  lehenagoko  pintura  figuratiboa  zen,  hau  da,  margotzen  zena  errealitatean  zeuden  elementuekin  identifikatzen  zen,  gero  esanahia  beste  kontu  bat  zen,  baina  margotzen  zena  errealitatean  zegoen,  figuratiboa  zen.  Abstrakzioarekin,  bestalde,  errealitatea  baztertu  eta  margotzen  hasi  zena  —puntu,  lerro,  plano,  irudi,  forma,  hutsune,  kolore—  irudimena,  izpiritutik  zuzenean  ateratako  emaitza  zen,  abstraktua.
Abstrakzioa  poesian
Joan  Mari  Irigoien  gure  artean  nahikoa  ezaguna  bada  ere  bere  eleberriengatik,  ez  da  hainbeste  poesian  burutu  dituen  liburuengatik,  eta  idatzi  eta  argitaratu  bat  baino  gehiago  egin  ditu,  eta  ez  soilik  helduentzat,  baita  haurrentzat  ere.  Lehenengoen  artean  Hutsetik  esperantzara  eta  Denborak  ez  zuen  nora  nabarmendu  behar  dira;  bigarren  taldean  Metak  eta  kometak  aipagarriena  dela  iruditzen  zait.
Eta  zergatik  aurreko  hitz  guztiak  figurazio  eta  abstrakzioaren  inguruan?  Irigoienen  poesiak  Hutsetik  esperantzara  liburutik  Hautsa  eta  maitemina  arte,  eta  Metak  eta  kometak-tik  igaroz,  antzeko  ibilaldia  egin  baitu,  figuraziotik  abstrakziora.  Noski,  literaturan  mende  honetan  zehar  aldaketa  sakonak  egon  dira,  baina  abstrakzioaren  muga  eta  eremuetara  hurbildu  direnak  ez  dira  hainbeste  izan.  Gure  artean  Joan  Mari  Irigoien  horietako  bat  izan  da,  eta  bere  azken  poesia  bilduma  honetan  horrela  erakusten  digu.
Irigoienen  poesiak  lirikotasunez  beterik  daude,  zeharo  musikalak  dira,  eta  askotan  hitzez  baino  gehiago  kolorez,  formaz,  doinuz  osatutako  poesiak  direla  dirudite.  Errealitatea  eta  esanahia  baztertuz,  sentimendu  eta  sentsazioengatik  apustu  egiten  du.  Askotan  surrealismoan  ere  murgilduz,  hizkiak  nahastuz,  gauza  bitxiak  batuz,  umorea  erabiliz,  e.a.
Pinturan abstrakzioarekin gertatzen den bezala, poesian ere estilo eta forma hauen balorazioa bakoitzaren irizpidean gelditzen da. Hala ere, pinturan figurazioaren lege eta arauekin abstrakzioa ulertu ezin dugun bezala, poesian ere berdin gertatzen da. “Azken orduko isilak/ geriza damaigu. Heldu da atsedena/ Bildu gaitu kiribilak/ den guztia da ez dena/ hutsune bat, hitzik gabeko poema”
Dena zulo bera zen
Eider Rodriguez
Asier Urkiza
Beste zerbait
Danele Sarriugarte
Nagore Fernandez
Akabo
Laura Mintegi
Amaia Alvarez Uria
Txillardegi hizkuntzalari
Markos Zapiain
Jon Jimenez
Ahanzturaren aingerua
Maja Haderlap
Paloma Rodriguez-Miñambres
Lakioa
Josu Goikoetxea
Mikel Asurmendi
Lur mortuak
Nuria Bendicho
Irati Majuelo
Hitz etena
Eustakio Mendizabal "Txikia"
Paul Beitia Ariznabarreta
Akabo
Laura Mintegi
Joxe Aldasoro
Patrizioak eta plebeioak
Kepa Altonaga
Paloma Rodriguez-Miñambres
Nork gudura haroa?
Patziku Perurena
Mikel Asurmendi
Aizkorak eta gutunak
Edorta Jimenez
Asier Urkiza
0 negatiboa
Arantzazu Lizartza Saizar
Nagore Fernandez
Akabo
Laura Mintegi
Aiora Sampedro