« Literatura hutsa | Bihotzaren azpiko hitzak »
Koaderno gorria / Arantxa Urretabizkaia / Erein, 1998
Samina eta esperantza Mikel Aldalur / Euskaldunon Egunkaria, 1998-12-26
  Hamaika  urte  eleberririk  argitaratu  gabe  egon  ondoren,  Koaderno  gorria  izeneko  berri  honekin  heldu  zitzaigun  Arantxa  Urretabizkaia  Durangoko  Azokara.  Gure  artean  dagoeneko  arrastoa  utzi  duten  Zergatik  Panpox  (1979),  Aspaldian  espero  zaitudalako  ez  nago  sekula  bakarrik  (1982)  eta  Saturno  (1987)  haiez  gain,  euskarazko  helduen  literaturan  bide  egitera  datorren  lan  berria  ere  gogoan  izan  beharko  dugu  aurrerantzean.  Izan  ere,  eleberri  honek  agerian  uzten  baitu  —aurrekoek  baino  argiago  ziurrenik—  Urretabizkaiak  intimismoan  bustiriko  literatura  idazteko  duen  ahalmen  bizia.
Azken  buruan,  batik  bat,  hori  baita  Koaderno  gorria:  seme-alabak  lapurtu  dizkioten  ama  baten  samina  islatzen  duen  liburua.  Arrazoi  politikoak  tarteko  direla,  emakume  batek,  senarra  eta  umeak  utzi  behar  izan  ditu.  Hasiera  batean  distantziak  baizik  bereizten  ez  zuen  familia,  ordea,  gerora  ausentziak  bananduko  du.  Senarra  zein  umeak  desagertu  egingo  dira,  eta  emakumeak  zazpi  urte  emango  ditu  haien  berririk  izan  gabe.
Venezuelan  daudela  jakitean,  ordea,  mezulari  bat  bidaliko  du  bertara  emakumeak,  umeek  gogoan  duten  ala  amaordekoak  beraren  lekua  osorik  hartu  duen  jakitera.  Mezulariari  koaderno  gorri  bat  emango  dio  amak.  Seme-alabei  zuzenduriko  koaderno  bat,  hasieratik  egoeraren  gogorra  agerian  uzten  duena:  “Zuen  ama  naiz.  Zu,  Miren  eta  zu,  Beñat,  nigandik  jaio  zineten,  duela  hamahiru  eta  hamar  urte.  Duela  zazpi  urte  desagertu  zineten,  zuen  aitak  nigandik  lapurtuak.  Hori  da  egia,  hori  eta  ez  dakidala  zer  kontatuko  zizuen  aitak  niri  buruz”.
Hitz  horiekin  hasten  den  koaderno  intimista  eta  mezulariak  Venezuelan  koadernoa  haurrei  helarazteko  dituen  gorabeherak  biltzen  ditu  eleberriak,  bi  planotan.  Narrazioak  hartzen  du  plano  bat,  mezulariaren  ibilerena,  eta  bihotzaren  oihuek,  idazkera  erabat  intimistak,  berriz,  beste  planoa,  koaderno  gorria.  Plano  horretan  Urretabizkaiak  inoiz  baino  ederkiago  erakutsi  digu  literatura  intimistan  idazle  handia  deia.  Amatasunari  lotutako  sentimenduak,  haurdunaldiaren  zirrarak  eta  bakardadearen  etsipenak  orrialde  latz  bezain  ederrak  idazten  lagundu  dio  haurrak  gogoan  dituen  protagonistari.  Koaderno  gorriaren  idazleari.
Nolabait,  ama  baten  samina  eta  esperantza  biltzen  dituen  liburua  da  hau.  Zazpi  urtez  semealabak  desagertuak  izan  dituenaren  samina.  Baina,  halaber,  aurkituko  dituen  esperantza.  Berriro  ura  bere  bidera  itzuliko  den  esperantza.
Eta gisa bereko samina eta esperantza islatu du gure artean liburu honen argitalpenak ere. Saminduak ginen aspaldian, nahikoa kezkaturik, emakume batek gurean eleberririk argitaratzen ez zuela hainbat hilabete bazirelako. Urretabizkaia heldu zaigu, ordea. Samina baztertu eta koaderno gorri batean esperantzari leku eginez.
Lur mortuak
Nuria Bendicho
Irati Majuelo
Hitz etena
Eustakio Mendizabal "Txikia"[z-247]
Paul Beitia Ariznabarreta
Akabo
Laura Mintegi
Joxe Aldasoro
Patrizioak eta plebeioak
Kepa Altonaga
Paloma Rodriguez-Miñambres
Nork gudura haroa?
Patziku Perurena
Mikel Asurmendi
Aizkorak eta gutunak
Edorta Jimenez
Asier Urkiza
0 negatiboa
Arantzazu Lizartza Saizar
Nagore Fernandez
Akabo
Laura Mintegi
Aiora Sampedro
Espainolak eta euskaldunak
Joxe Azurmendi
Mikel Asurmendi
Lakioa
Josu Goikoetxea
Irati Majuelo
Poesia guztia
Safo
Aritz Galarraga
Kontra
Ane Zubeldia Magriñá
Maddi Galdos Areta
Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe
Hasier Rekondo
Akabo
Laura Mintegi
Jon Jimenez