kritiken hemeroteka

8.496 kritika

« | »

Hausturak / Jokin Muñoz / Alberdania, 1995

Norarik gabekoentzat Miren Treku / Euskaldunon Egunkaria, 1996-10-19

Pereirak hainbeste famatu duen Antonio Tabucchik dioenez, “nobela literatur forma finko eta momifikatua bilakatu da. XIX. mendeak oso obra ederrak eskaini baditu ere, horrenak egin du. Aurrerantzean leihoak ireki, bihitegia oreatu eta, nahas-mahas, denetik sartu beharra dago: poesia, antzerkia, barne egunkaria, narrazioa, nahi duzun guztia”.

Ez kritikak ez liburu salduenen (ezen ez irakurrien) zerrendek nabarmendu ez badute ene, Jokin Muñozek orain urtebetetsu argitaratu zuen Hausturak nobela guztiz modernoa izango litzateke Tabucchiren arabera. Eta nobela deritzot, batek ez dakielako oso ongi nola definitu ipuin bilduma hau, eta modernoa gaineratu bere baitan gutunak, egunkari pasarteak, poesia, metaliteratura eta “nahi duzun guztia” sartu duelako.

Nobela honek hegoaldera darama iparrera hain ohitua dagoen euskal irakurlea, eta egileak horretarako hautatu duen garraiobidea trena da, nahiz eta tren hori zehazki nora doan ez jakin (“Beti dugu negu norarik gabe joan eta joan ari garenok”). Eta bidaiaria ohartuko denez, trenbideari “urin eta herdoil usain sarkorra dario”, bai bidaian bai geltokian agertzen diren gizon-emakumeen arimei bezala.

Baina trenbidea ekintza gutxi batzuen kokagunea da, eta batez ere sentimendu udazkentsuen pausaleku. Esan ere, honela diosku protagonistetako batek: “Nik nahikoa zaukaat nire bizitzaren nobelarekin, motel. Ez diat beste istorioren beharrik. Nireak asetzen naik sobera. Sentsazioak nahiago ditiat istorioak baino, sentimenduak alegia, eta hau poesiak baizik ez zidak eman. Istorio-gosez egoteak berriz bizinahia eta bizipoza erakusten ditik. Aspertzen ez direnek baizik ez ditiztek nobelak irakurtzen. Bizitzak ez ditik asebetetzen eta horrexegatik asmazio eta fantasiari heltzen ziotek. Poeta batek ez dik horren beharrik izaten”.

Eta erantsi beharko dugu jakina aspertzen garela, eta fantasia eta asmazioak behar ditugula, sentimenduen beharrizana dugun bezalatsu, eta hori guztia oso oreka ederrean, giro literario liluragarrian eskaintzen digula euskal letretara lehendabiziko aldiz plazaratu den Jokin Muñoz idazleak. Eta Iban Zalduak Hika aldizkariaren azken alean dioen gisan (ia nobela hau bezain gomendagarria, bestalde), euskaraz idatzitako literatura gutxienez gaztelaniaz idatzitakoaren pare dagoela, batez ere Euskal Herrian gaztelaniaz idatzitakoaren pare (horren lekuko litzateke Harkaitz Canoren Beluna Jazz ere). Pereiraren antzera, ni behintzat horrela delakoan nago.

Azken kritikak

Zuzi iraxegia
Amaia Alvarez Uria

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

O.ten gaztaroa neurtitzetan
Arnaud Oihenart

Gorka Bereziartua Mitxelena

Ez-izan
Jon K. Sanchez

Aiora Sampedro

Pleibak
Miren Amuriza

Jon Jimenez

Ehun zaldi trostan
Ainhoa Urien

Asier Urkiza

Oroi garen oro
Beatriz Chivite

Nagore Fernandez

Jakintzaren arbola
Pio Baroja

Aritz Galarraga

Antropozenoaren nostalgia
Patxi Iturregi

Hasier Rekondo

Francesco Pasqualeren bosgarren arima
Unai Elorriaga

Mikel Asurmendi

Baden Verboten
Iker Aranberri

Paloma Rodriguez-Miñambres

Ezer ez dago utzi nuen lekuan
Itziar Otegi

Mikel Asurmendi

Dolu-egunerokoa
Roland Barthes

Asier Urkiza

Guardasol gorria
Lutxo Egia

Nagore Fernandez

Zero
Aitor Zuberogoitia

Jon Jimenez

Artxiboa

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

2024(e)ko azaroa

2024(e)ko urria

2024(e)ko iraila

2024(e)ko abuztua

2024(e)ko uztaila

2024(e)ko ekaina

Hedabideak