« Galdutako trenak | Ipuin-hautaketa »
Hemen gauak lau ertz ditu / Mikel Ibarguren / Susa, 1996
Xumea baina garbia Xabier Aldai / Euskaldunon Egunkaria, 1996-10-12
  Gauzak  garbi  lehendabizi:  liburu  honek  ez  du  hitzematen  bete  ezin  dezakeenik,  autore  berri  baten  estreinaldian  bagaude  ere,  soberan  daude  oraingoan  etorkizunerako  ahots  indartsua  iragartzen  dutenak.  Errealitate  gordina  eta  gauzatua  da.  Iñigo  Aranbarri  eta  Jose  Luis  Otamendiren  sarrera  labur  eta  zehatzak  dioen  moduan,  literaturako  pasarte  gogoangarri  asko  eta  asko  giltzapean  idatzi  izan  dira.  Urrutira  joan  gabe,  Joseba  Sarrionandiaren  Gartzelako  poemak  ahaztezina  aipa  genezake.  Ezberdina  da  oraingo  hau,  Sarrirenak  gartzelako  bizitzaren  galdekizunetan  kokatzeaz  gain,  espetxeratzera  eraman  zuten  arrazoiak  ere  adierazten  zituen  eta,  batik  bat,  planteatzen  zen  erresistentzia  nahia  edo  askatasun  gose  hura  hitz  hutsetatik  urrun  zegoen.  Idazteko  modua  ere  erabat  ezberdina  da.  70eko  hamarkadan  nagusitu  zen  puntuaketa  ikurrak  poesian  ez  erabiltzea,  eta  urte  batzuen  buruan,  gutxi  gora-behera  Koldo  Izagirreren  Balizko  erroten  erresuma  liburuarekin  kointzidituz,  berriro  ere  bueltan  dator  koma  guzti-guztiak  eta  puntuak  ere  antzera,  desagertarazteko  joera.
Idazkeraz  ere  aipatu  berriak  ditudan  autoreen  ingurumarietatik  dabil  Ibarguren.  Hizkuntza  ajustatua  da,  hizkuntza  kontagaia  darabilen  poetaren  esanetara  eta  ez  hizkuntzaren  artifizioak  sagaratzeko  idazten  duen  poeta,  hainbat  poematan  mintzagai  hitzak  eta  hizkuntza  poetikoa  bera  bada  ere,  autoreak  bere  errealitatea  azaltzeko  darabilzkien  tresna  gisa.
Izan  ere,  liburuaren  planteamentua  autoreak  gizarte  konkretu  batean,  denbora  eta  espazio  koordenatu  jakinetan  gauzatu  eta  garatzen  duen  bizitzatik  espetxean  giltzaperatzen  dutenean  nozitzen  duen  mundu  afektiboaren  ausentzian  oinarritzen  da.  Iruditeria  sinplekoak  dira  lehendabizi  poemak,  hitzok  konkretuki  adierazten  dutena  esan  nahi  dute,  irakurleak  ez  dauka  gogoeta  metafisiko  existentzial  sakonetan  murgildu  beharrik,  askatasunaren  egarria  hizkuntza  unibertsala  da  herri  eta  nazionalitate  guztientzat.  Lirikoak  dira  batik  bat  poemak,  baina  ataletik  atalera  azaleratzen  doan  epika  pertsonal  bat  daramate,  eta  azken  atalean,  askatasunaren  ateak  hurbilagotik  ikusten  direnean  epika  hau,  hasieran  atearen  atzean  utzi  zuena,  oroitarazten  du  ia  erabat.  Tarteko  atalak  garapen  horren  abantearen  kronika  dira.  Kronika  sintzeroa  beti  ere:  autorea  ez  da  zorionaren  jabe,  baina  ez  du  negar  malkorik  opa.  Ausentzia  du  ondare  bakar  oroimenarekin  batera,  maitearen  gorputza  besarkatu  nahi  luke  eta  haren  falta  baino  ez  du  besartean:  hitzak.  Hitzak  harilkatu  egiten  baitira,  lerro  okerretan  edo  zuzenetan  ez  nik  ez  inork  ezin  epai  ditzakeelarik.  Hitzak,  autoreari,  bere  mundu  afektiboarengandik  urruti  egoteak  sortarazten  dion  egonezin  ikustezina,  antsia,  hustasun,  gabezia  hori  zerbait  fisikoa  bihurtzen  dio,  aberria.  “Poema  baten  barruan  kabitzen  den  /  aberria  da  nirea”  idazten  du  horrela  autoreak.
Egilearen ondare bakarra oroimena dela esan dut arestian, eta oroimen horrek aurrera zein atzera proiektatzen du autorea, atzerantz oroimena iraganaz elikatzen delako nagusiki, gainbizitzeko instintu hutsak gidatzen du aurrerantz. Eta aurrerako bide hori saihetsa ageri da, bira ugari eta zakarrez hornitua, poesia berdaderoa, benazkoa. Daukan guztia eskaintzen zaio irakurleari, ezin gehiago eskatu, beraz. Esan liteke poemen tonua bakarra dela, eta hizkuntza poetikoa erabat lineala dela argudiatu baina, bestalde, kontutan hartzekoa da literaturari buruz ari garenean, askatasun bezala definitzen den zer horri buruz ari garenean, lehendabizikoa mezua, hots, mamia duen zerbait kontatzea dela helburu, eta mamiz behartsua den kontagaia behar izaten duela azal eta estalkirik gehien. Mesedez, diodana ez bedi geratu justifikazio batean. Ez da gutxi halakorik behar ez duten orrien aurrean aurkitzen garenean.
Lur mortuak
Nuria Bendicho
Irati Majuelo
Hitz etena
Eustakio Mendizabal "Txikia"[z-247]
Paul Beitia Ariznabarreta
Akabo
Laura Mintegi
Joxe Aldasoro
Patrizioak eta plebeioak
Kepa Altonaga
Paloma Rodriguez-Miñambres
Nork gudura haroa?
Patziku Perurena
Mikel Asurmendi
Aizkorak eta gutunak
Edorta Jimenez
Asier Urkiza
0 negatiboa
Arantzazu Lizartza Saizar
Nagore Fernandez
Akabo
Laura Mintegi
Aiora Sampedro
Espainolak eta euskaldunak
Joxe Azurmendi
Mikel Asurmendi
Lakioa
Josu Goikoetxea
Irati Majuelo
Poesia guztia
Safo
Aritz Galarraga
Kontra
Ane Zubeldia Magriñá
Maddi Galdos Areta
Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe
Hasier Rekondo
Akabo
Laura Mintegi
Jon Jimenez