« Gure klasiko handi bat | Bluitasuna »
Otto Pette / Anjel Lertxundi / Alberdania, 1994
Anjel Lertxundiren trepetak Amaia Iturbide / Euskaldunon Egunkaria, 1995-05-14
  Bi  kreatzaile  erraldoik  elkarrekin  topo  egin  dute  aro  berean:  Erdi  Aroan.  Bata  poeta  da,  nobela  historikoaren  estetika  zale,  bere  izena  Juan  Mari  Lekuona  da  eta  bere  lana  “Mimodramak  eta  ikonoak”;  bestea  nobelagilea  dugu,  Yon  Etxaideren  hizkera  ereduaren  jarraitzaile  eta  “Otto  Pette”  (Alberdania,  1994)  eleberri  sonatuaren  egile.  Biek  Erdi  Aroa  bezalako  garai  mozorrotu  eta  maskurtua  aukeratu  dute  bizitzaren  borroka  fierra  hitzetan  eta  adierazmoldetan  estanpatzeko,  gizakiaren  barru  konplexua  azaltzeko:  iluna  eta  argia.  Eta  biak  atezuan  egongo  dira  suaren  inguruan,  eta  suak  haragitutako  irudi  eta  irudipen  indartsu  eta  iheskorrak  ispilutzat  izango  dituzte.
“Hamaseigarrenean  aidanez”  eleberri  errealista  argitaratu  zuenetik  hizkuntza  errazetik  aldentzen  saiatu  da  Anjel  Lertxundi,  hizkuntza  estandarrari  erregistro  dialektalak  gaineratzen,  bere  buruari  gero  eta  erronka  aldapatsuagoak  eskatuz  Lizardiren  ametsa  kunplitzekotan.  Eta  besteen  usteak  uste,  hizkuntzaren  mugez  esperimentatu  ondoren  euskararen  noranahikoa  gauzatu  du.  Izan  ere,  euskarari  begira  maisulana  da  “Otto  Pette”.  Hitz  saio  eta  jarioaren  zaluak  eta  askeak  harritzen  dute,  sintaxiaren  harat-honatek  eta  zeharbideek  bezalaxe.  Hiztegiak  oinarrizkoan  gelditu  zaleak  lozorrotik  aterako  ditu  deblauki.  Hizkuntza  asmatzen  du  Anjel  Lertxundik.  Gaiari  dagokionez,  egileak  modernitateaz  dituen  kezken  gainean  eraikia  da.  Luis  Landeroren  “Juegos  de  la  edad  tardía”  Cervantesen  “El  Quijote-k”  iradokia  den  bezala,  “Otto  Pette”  idazteko  Stendhal-en  “Le  Rouge  et  le  Noir-etik”  eutsi  ziola  asmoari  entzun  genion  behin  hitzaldi  batean  eta,  baita  ere,  gizakiaren  barru  konplexua  erretratatu  nahi  zuela.  Hauxe  da,  hain  zuzen  ere,  “Otto  Pette-ren”  gai  nagusia.  Sinesgarritasunaren  legearen  izenean,  protagonista  ez  da  heroea,  ezta  antiheroea  ere,  bietatik  du  zerbait,  bataz  bestekoan.  Otto  Pette  borreroa  anbiguoa  da,  oihanaren  antzaldaketen  kumea,  bere  bizitza  pertsonalean  eztitsua  baina  torturatzaile  ariketetan  ozpinik  kiratsena  dario.  Beste  pertsonaiak  ere  aldarte  mudantzek,  gibelasmoek  eta  mamu  itxurek  hartuta  elkarren  ehizan  dabiltza  elkar  xaxatuz  eta  setiatuz  elezahar  eta  alegiazko  eszenatoki  antzerkitu  honetan  zehar,  non  jolasa  joku  maltzur  eta  heriotza  bihurtzen  den  eta  bidea  isil-ibilgo  eta  ataka  gaitz.  Itzala  destolestatzen  den  bezala  destolestatzen  du  Anjel  Lertxundik  gizakia,  eta  ispiluaren  bi  aldeak  arakatu:  deabruaren  aingerukeria  eta  aingeruaren  deabrukeria.  Denok  hein  batean  zein  bestean  eta  egoeren  arabera  izan  gaitezke  borrero  edo  biktima  arrotz.
Gizakiaren  anbiguitatearekin  batera  zalantzaren  gaia  hartzen  du  modernitateak.  Otto  Pette,  beste  pertsonaia  batzuen  antzera,  bere  barne  langa  eta  morroiloz  korapilatsuan  ibiltzen  da  aitzaki-maitzaki,  zeri  atxiki  eta  nondik  abiatu  ezjakin  kiskalgarrian.  Nobelaren  giroa  ere  esamesen  eta  irudikerien  artekoa  da.
Bestaldetik, eleberri mardul honen aurrean bi galdera sor dakizkiguke: lehena, zaila al da “Otto Pette”? Erantzuna ere gatxa da, egoera linguistiko ez normalizatu batean baitago oraingoz ere tamalez euskara. Neure aldetik, egileak, Joxe Austin Arrietak eta beste askok bezalaxe, hizkuntza goratzeko egin dituen ahaleginei txalogarri deritzet. Bigarrena, gaurkotasunik al du? Erdi Aroan girotua egonagatik ere, gaia gaurkoa ezezik unibertsala ere bada. Literatura artifizioa eta hizkuntza abentura dela uste dutenentzat nobela paregabea “Otto Pette”.
Lur mortuak
Nuria Bendicho
Irati Majuelo
Hitz etena
Eustakio Mendizabal "Txikia"[z-247]
Paul Beitia Ariznabarreta
Akabo
Laura Mintegi
Joxe Aldasoro
Patrizioak eta plebeioak
Kepa Altonaga
Paloma Rodriguez-Miñambres
Nork gudura haroa?
Patziku Perurena
Mikel Asurmendi
Aizkorak eta gutunak
Edorta Jimenez
Asier Urkiza
0 negatiboa
Arantzazu Lizartza Saizar
Nagore Fernandez
Akabo
Laura Mintegi
Aiora Sampedro
Espainolak eta euskaldunak
Joxe Azurmendi
Mikel Asurmendi
Lakioa
Josu Goikoetxea
Irati Majuelo
Poesia guztia
Safo
Aritz Galarraga
Kontra
Ane Zubeldia Magriñá
Maddi Galdos Areta
Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe
Hasier Rekondo
Akabo
Laura Mintegi
Jon Jimenez