« Benetako poeta baten lanak | Egidazu barre, mesedez »
Auto-stopeko ipuinak / Pako Aristi / Erein, 1994
Txinparta berezi hori Juan Luis Zabala / Euskaldunon Egunkaria, 1994-05-01
  Irakurketa  gustuko  zeregina  dudan  arren,  ezin  dut  ukatu  zenbait  libururen  aurrean  nagi  sentitzen  naizela  orriak  zabaldu  eta  irakurketari  ekin  aurretik;  nekez  gertatuko  zait  horrelakorik  Pako  Aristiren  batekin.  “El  Diario  Vasco-n”  idatzi  ohi  duen  artikulua  ere  astero-astero  irakurri  behar  izaten  dut,  alerik  galdu  gabe.  Pakoren  liburu  berri  hau  ere  esku  artean  hartu  orduko  irakurtzeko  irrikitan  izan  naiz,  eta  irakurtzen  hasi  naizenean  ez  dut  amaitu  arteko  onik  izan.
Beharbada  Pakoren  idazlan  guztiak  irentsi  behar  horrek  badu  zerikusirik  aspaldidaniko  ikaskide,  lanbide  eta  lagun  izatearekin,  baina  ez  dut  uste  hori  denik  motibo  bakarra.  Izan  ere,  Pako  Aristiren  idazlanik  gehientsuenek  irakurlea  harritu  eta  ezpainetan  irribarrea  duela  uzteko  gaitasun  imitaezina  baitute,  txinparta  berezi  hori…  Izan  ere,  Pako  Aristik  beti  izan  baitu  halako  freskotasun  erakargarri  bat,  bere  izaeran  eta  bere  nortasunean  oinarritzen  dena:  bere  ikuspegi  beti  pertsonal  eta  beti  bitxi  eta  berezi  horretan,  bere  zintzotasun  harrigarrian,  bere  burua  zein  ingurukoak  nola  arimaz  hala  gorputzez  biluzteko  duen  zaletasun  ausart  eta  osasuntsu  horretan.
Urte  asko  igaro  dira  hainbeste  neke  eman  zion  trilogia  hura  bukatu  zuenetik,  eta  pensatzekoa  zen  liburu  berri  honek  eskaintza  interesgarria  egingo  zigula  irakurleoi.  Halaxe  izan  da,  Pakok  ez  digu  huts  egin.  “Iraileko  ipuin  eta  poemak”  azkarregi  ahaztu  hartan  bezala,  kaptsula  txiki,  samur  eta  iradokorren  bidez  erakutsi  dizkigu  oraingo  honetan  bere  kontalari  dohainak.  Kasu  honetan,  31  pertsonaiak  idatzitako  beste  hainbeste  informe  eta  apunte  apokrifo  eman  dizkigu,  horietako  bi  poema  gisakoak.
Ipuingintzan  oso  zabaldua  dagoen  joerari  jarraikiz,  indar  adierazkor  biziko  irudiak  izan  ditu  Pakok  bere  kontaketa  askoren  iturburu:  usoei  ogi  apurrak  banatu  eta  haietako  bat  zamarra  azpian  gordeta  eramaten  duen  agure  parkinsonduna  (“Parkinson”);  itsu  bat  sex-shop  bat  ezagutzera  eramaten  duen  objetorearena  (“Arrosa  koloreko  ahotsa”);  elizako  organista  jotzen  ari  den  bitartean  organoaren  motorrari  olioa  ematera  sartu  eta  bertan  hilda  geratzen  den  sakristauarena  (“Hilean  behin,  azken  igandean”);  boltsa  batean  sartuta  ibaian  behera  botatako  katakume  jaioberriena  (“Katakumeen  bidaia”);  Zumaiako  hondartzara  joan  eta,  maleta  hondarretan  utzita,  uretan  gero  eta  barrenago  sartzen  den  rabinoarena  (“Maleta  bat  hondartzan”)…  Beste  ipuin  askotan,  berriz,  irakurlea  gizarteari  edo  bizitzari  buruzko  gogoeta  bitxietara  bideratzeko,  lanbide  edo  status  sozial  jakin  batek  emandako  ikuspegiaz  baliatu  da:  neska  koxkor  bat  bortxatzeagatik  kartzeleratutako  piano  irakaslearena  (“Papillons  noirs”);  txapistarena  (“Non  dira  kotxeko  giltzak”);  basomutil  portugaldarrarena  (“Amets  baten  bila”);  jubilatuarena  (“Oroitzapenik  ederrena”);  kultur  kazetariarena  (“Olimpo  club”);  historiagilearena  (“Elischka”)…  Beste  batzuk  ez  dira  aipatutako  bi  sail  horietan  sartzen,  baina  denek  dute  Pakoren  txinparta  berezi  hori  ematen  dien  zerbait:  mikrondasaren  erabilera  izugarria  (“Ehun  gradutako  maitasuna”);  senargai  itsusiaren  ateraldi  autoironiko  bizindarrez  betea  (“Bai,  nahi  dut”);  samurtasun  eta  sentiberatasun  ederrez,  ezagutzaz  eta  hurbilpenez  egindako  errealismo  soziala  (“Sasoi  garaiak  amets”)…
Hori  bai,  garai  bateko  Pako  oldarkor  eta  errebelde  haren  ordez,  Pako  orekatu  eta  helduagoa  aurkitu  dugu  liburu  berri  honetan.  Baina  Pakok  bizitzari  eta  gizarteari  modu  kritiko,  zorrotz  eta  pertsonalean  begiratzeko  gaitasuna  bizi-bizirik  gordetzen  duela  erakutsi  digu,  eta  baita  begirada  horri  jantzi  literario  egokia  ematekoa  ere.  Hizkuntza  ere  aurreko  liburuetan  baino  gehiago  landu  ote  duen  nago  (batzuetan  gehiegisko  ere  aukeran,  apur  bat  zorabiagarri  gertatzeraino).  Ez  dio  erregistro  berezi  eta  partikularra  eman  pertsonaia-kontalari  bakoitzari,  hori  gehiegizkoa  izango  baitzen,  eta,  horren  ordez  —literaturak  artifizio  den  aldetik  emandako  lizentzia  baliatuz—,  aipamen,  konparazio  eta  hitz  joko  ederrez  homitutako  prosa  zaindu  eta  adierazkorra  landu  du  testu  guztietan,  historiagileak  idatzian  bezala  txapistaren  apokrifoan,  kazetariarenean  bezala  basomutilarenean.
Liburu fresko eta ederra da “Auto-stopeko ipuinak”, aise eta gogoz irakurri ahala kaskoan gure bizitzaren edota gure gizartearen inguruko galdera iradokorrak plantearazten dizkiguna, arin eta irrigarriak batzuk, serio eta mingarriagoak besteak, txinpartadunak guztiak. Ez da planteamendu eskasa literatura ona egiteko.
Lur mortuak
Nuria Bendicho
Irati Majuelo
Hitz etena
Eustakio Mendizabal "Txikia"[z-247]
Paul Beitia Ariznabarreta
Akabo
Laura Mintegi
Joxe Aldasoro
Patrizioak eta plebeioak
Kepa Altonaga
Paloma Rodriguez-Miñambres
Nork gudura haroa?
Patziku Perurena
Mikel Asurmendi
Aizkorak eta gutunak
Edorta Jimenez
Asier Urkiza
0 negatiboa
Arantzazu Lizartza Saizar
Nagore Fernandez
Akabo
Laura Mintegi
Aiora Sampedro
Espainolak eta euskaldunak
Joxe Azurmendi
Mikel Asurmendi
Lakioa
Josu Goikoetxea
Irati Majuelo
Poesia guztia
Safo
Aritz Galarraga
Kontra
Ane Zubeldia Magriñá
Maddi Galdos Areta
Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe
Hasier Rekondo
Akabo
Laura Mintegi
Jon Jimenez