« Eresi ankerra | Ipuin ederrak »
Kea behelainopean bezala / Harkaitz Cano / Susa, 1994
Sagar izan nahi zuen gerezia Felipe Juaristi / El Diario Vasco, 1994-05-21
  Pascali  irakurri  nion  behin,  badirela  edozein  testutan  besteak  baino  gehiago  agertzen  diren  hitzak,  eta  hitz  horiek  adierazten  dituztela,  beste  ezerk  baino  hobeto,  idazlearen  nortasuna  eta  zaletasunak.  Liburu  honetako  azterketa  estadistiko  soila  egingo  bagenu,  berehala  konturatuko  ginateke  gerezia  dela  hitzik  erabiliena:  “esan  lezake  sagar  izateko  ametsak  dituen  gereziak”,  esaterako.  Poesian,  jende  normalak  uste  duen  kontrara,  gauzarik  ezkutuenak  eta  ilunenak  egiten  dira  ikusgarri,  horretara  piska  bat  saiatuz  gero.  Psikoanalista  arjentinar  batek  zer  esango  lukeen  ez  dakit,  baina  horrelako  irudiari  erreperatuz  gero,  horren  errepikapenari,  batez  ere,  kontura  gaitezke  handi  izateko  ametsak  bultzatzen  duela  idazlea.
Gaztea  baita  Harkaitz  Cano,  baina  ez,  inola  ere,  berde  eta  lumagabea.  Hau  izanik  ere  argitaratutako  lehen  liburua,  horrek  ez  du  esan  nahi  lehenagotik  idatzi  ez  duenik.  Nik  neuk,  ezagunak  ditut,  haren  bi  poema-bilduma,  biak  sarituak,  eta  nabarmena  egiten  zait  poeta  honen  bilakaera.  Nabarmena  eta  pozgarria,  dena  esan  behar  baldin  bada,  erabetasunetik  heldutasunerako  bidea  seinalatzen  baitute  poemek.  Haserako  inozotasuna  eta  axolaeza  sendotasuna  eta  zentzu  estetiko  zorrotza  bilakatu  baitira,  freskotasuna  galdu  gabe.
Indartsuak  dira  darabiltzan  irudiak,  hitzaren  arintasunean  oinarrituak  denak,  hitzekin  jolas  egiten  baitu  poetak,  erritmo  bizia  bilatzeko  ahaleginean  ezezik,  kontzeptuak  hankaz  gora  botatzekoan  ere:  “zuk  biak  hartzen  dituzu  zubiak”;  “hobe  ibiltzea  galdurik  beti  /  edo  gandurik/  hegoak  behar  ditu  iparrak”;  “eta  orduan  zorrez  eta  zorriz  mintzatzen  ziren  irratiak”.
Surrealistak  dirudite  poema  batzuek,  baina  ez  gaitezen  engaina,  badago  barrokismoa  idatzitako  metaforetan  eta  sinboloetan,  poemak  eta  mundu  poetikoa  antolatzeko  moduan.  Inkonszientea  ote  den  esatera  ez  nintzateke  ausartuko,  ezta  justu  alderantzizkoa  adieraztera  ere;  poesian,  bizitzan  bezala,  den-dena  gerta  baitaiteke.
Liburu honen ezaugarririk nagusiena, dena dela, azken urteotako euskal literaturari ematen dion errepasoa da. Harkaitz Canoren hau, ikuspegi horretatik begiratuta, euskal literaturari eskainitako omenaldi dotorea eta pertsonala da. Handik eta hemendik hartuz, sintesi interesgarria lortu du. Kontutan hartzeko liburua, beraz, idazlearen adina gora-behera.
Lur mortuak
Nuria Bendicho
Irati Majuelo
Hitz etena
Eustakio Mendizabal "Txikia"[z-247]
Paul Beitia Ariznabarreta
Akabo
Laura Mintegi
Joxe Aldasoro
Patrizioak eta plebeioak
Kepa Altonaga
Paloma Rodriguez-Miñambres
Nork gudura haroa?
Patziku Perurena
Mikel Asurmendi
Aizkorak eta gutunak
Edorta Jimenez
Asier Urkiza
0 negatiboa
Arantzazu Lizartza Saizar
Nagore Fernandez
Akabo
Laura Mintegi
Aiora Sampedro
Espainolak eta euskaldunak
Joxe Azurmendi
Mikel Asurmendi
Lakioa
Josu Goikoetxea
Irati Majuelo
Poesia guztia
Safo
Aritz Galarraga
Kontra
Ane Zubeldia Magriñá
Maddi Galdos Areta
Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe
Hasier Rekondo
Akabo
Laura Mintegi
Jon Jimenez