kritiken hemeroteka

8.573 kritika

« | »

Kapitain Frakasa / Anjel Lertxundi / Erein, 1991

Errezeloaren sareetan Iñaki Aldekoa / El Diario Vasco, 1991-12-11

Irakurleak, ikasle temosoaren pazientzia eskasaz, berehala jarri nahi du nobelaren irakurketa ziurtatuko liokeen protagonista ongi definitu eta borobilaren esanetara. Baina XX mendeko nobelagintzan pertsonaien nortasuna problematiko bihurtu da. Problematikoa nobelagileari dagokionez eta, zer esanik ez, irakurleari dagokionean. Nobelagileak eginahalak egingo ditu, hala ere, bien arteko zubia eten ez dadin. Bere baliabide ohizkoenari jarraituz, “ni” baten ahotik eraikitako esperientzia mundua genuke nobela. Horrelaxe gertatzen da Anjel Lertxundiren “Kapitain Frakasa” nobelan ere.

Pertsonaia anbiguoa

Nobelako protagonista anbiguo eta definigaitz horren betebeharra izango da bere burua nor den ziurtatuko dion istorioa eraikitzea. Izan ere, zein etsairengandik datorren ez dakien pasaporte faltsua eskuetan, erabaki beharra dago. Zer erabaki, ordea, pasaporte faltsuak areagotzen diolarik bere buruarekiko ziurtasun eza; izen askoren atzean mozorrotu denak badu horrelako arriskurik: Marcel, Antonio Cerdán, Ismael Osorio? Zer erabaki, bestalde, protagonistak berak ere ez dakienean zein den bere lanean izan duen porrotaren arrazoia?

Nobelaren abiapuntua: Omega marka bat (pasaportearen sinaduran) eta aurrezantzu baten indarrez nabarmenduko den irudi bat (bi txori mokoka zeru mugetan). Pasaporte-mehatxuaren hartzailea, mafiosoen itxurako talde baten barruan gainbehera etorritako gizon eroria: Ismael Osorio (oraingoz). Zein ote pasaportearen igorlea? Edo, hobeto esan, zein legoke omega markaren atzean? (Omega markaren obsesioak nobelaren bazter guztiak zipriztinduko ditu). Hipotesi ugarien artean, hiru ertzetako triangelu moduko bat gorpuzten joango da: Franz Gleizes, Gerald D., baina zein ote “hirugaren gizona”? Orson? Aurrerantzean, protagonistaren atsedenik gabeko oroimenaren azterketa urdurian, haren pasadizoen tramazoan filme munduko zenbait erreferentzia tartekatuta agertuko zaigu: Orson (Wells), Citicen Kane, Josep Cotten, betametasona, Greene (Graham) etab…

Nortasun bila

Bada gehiago ere, baina ez dira hain funtzionalak, bat ezik, Abraham-en neskamearen seme bastardo biblikoa. Ismael (Moby Dick). Igorlearen eta hartzailearen artean, bitartekariaren mehatxu sinbolikoa: Adi daukak Jainkoa!

Helburua ez da, dagoeneko, ihes egitea, baizik eta ezerezaren atari huts ez bilakatzea heriotza. Izan ere, ohartua baita protagonista, ordurarteko bere nortasun faltsuaz (“Heuk erabaki beharko duk orain nor haizen, nori egingo dioan orain moko”). Ohartua, besteren usteak mozorrotutako jantziaz eroso ibili arren —Ismael, “Kapitain Frakasa” (Commedia dell’arteko pertsonaia bat)— uste horren aldatzearekin batera, ezer gutxi izatera iritsia dela. Memorian barrena murgiltze horretan poliziaren funtzio —ohizko “genre pilicier”etan ez bezala— memoriaren harilkatze horri sostengua eskaintzea baizik ez da izango. Adibidez, zine-ohiala eta proiektagailua aitzaki, jakingo dugu protagonistaren maitalearen (Monique) heriotzaren berri. Nobela osoa zeharkatzen duen maitasun anbiguo horren istorioa une horretantxe bihurtuko da kontalariarentzat narraziogai. Zine-oihalaren aurrean jasandako zirrara “tempus narratibo” bilakatuko baita. Iraganaren sareari errezelo handiz begiratu arren, handixe berreskuratu beharko ditu bere nortasunaren giltzarriak. Izan ere, jasanezina zaigu taiu eta zentzurik gabeko bizitzarik: bizitza fikzioaren zedarrietan eraiki beharra dago. Gauzak horrela, anbiguotasunaren heroi eredugarri horrek, bere buruarekiko kontu-garbitzea luke garaipen, erredentzio badaezpadakoa.

Azken kritikak

Lakioa
Josu Goikoetxea

Irati Majuelo

Poesia guztia
Safo

Aritz Galarraga

Kontra
Ane Zubeldia Magriñá

Maddi Galdos Areta

Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe

Hasier Rekondo

Akabo
Laura Mintegi

Jon Jimenez

Akabo
Laura Mintegi

Asier Urkiza

Gatazka eta abusua ez dira gauza bera
Laura Macaya

Nagore Fernandez

Beste zerbait
Danele Sarriugarte

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

Kuntzak eta kerak
Sara Uribe-Etxeberria

Jon Martin-Etxebeste

Hitzetik ortzira
Ana Urkiza

Mikel Asurmendi

Askatasun haizea
Javier Buces

Irati Majuelo

Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe

Ibon Egaña

Iragan atergabea
Julen Belamuno

Aiora Sampedro

Meditazioak
John Donne

Mikel Asurmendi

Artxiboa

2025(e)ko urria

2025(e)ko iraila

2025(e)ko abuztua

2025(e)ko uztaila

2025(e)ko ekaina

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

2024(e)ko azaroa

Hedabideak