« Giovanni Boccaccio eta Gabriel Aresti Dekamerone tipi batetan | “Ehun metro” »
Caritate / Luis Haranburu Altuna / Luis Haranburu, 1979
“Caritate” bitxia Josu Landa / Zeruko Argia, 1980-02-17
  Oso  bide  bitxi  eta  berri  batetatik  abiatu  zaigu  honetan  liburuaren  egile  eta  editorea  den  Luis  Haranburu  Altuna.  Liburua  irakurtzera  lotzen  duen  erdi  mailako  irakurlea  izkribu  honen  aurrean  guztiz  harriturik  —liluraturik  ez  bada  behintzat—  geldituko  dela  gonbentzituta  nago.  Ez  dut  hau  rollo  hutsa  sartzearren  soil-soilik  esaten.  Ikus  dezagun  zergatik  gertatzen  den  harrigarria  liburu  hau  —hala  dela  uste  baitugu  guk  behintzat—.  Zenbait  puntu  aurkeztuko  ditugu  baina  ez  da  esan  behar  ere,  zerbait  sakonki  ulertu  nahi  bada  liburura  bertara  jo  beharra  dagoela.
Zorionez  sarrera  editorialik  eta  antzekorik  gabe  datorkigu  liburua  eta  Introiboan  bertan  azaltzen  zaigu  garbi  liburua  idazteko  motibapen  eta  zergatia  —liburuaren  beraren  fabula  munduan  sarturik  jadanik—.  Irakur  dezagun:  “Izkriba  ezak  liburu  batean  ikus  dezaana  eta  bidal  ezak  eskualde  hauetara:  Laburdira,  Xuberora,  Karistira,  Barduliara,  Arabara,  Nafarrora  eta  Benafarrora.  Izkriba  ezak,  bai  besteek  ikusi  ezin  dutena,  euk  dakuskana  eta  gerokoan  gertatuko  dena”  (70).  Aurreagerpen  baten  gisa  datorkigu  paragrafo  hau  egin  nahi  dugun  azterketarako,  argi  eta  garbi  agertzen  baitzaizkigu  hortxe  erabiliko  dituen  gaia  eta  idaztankera.  Aurreidei  bat  nolabait  eratzeko,  sar  itzazu  koktel  ontzi  batean,  apokalipsia,  mitologia  piska  bat,  narrazio  hari  oso  ahul  bat,  fantastikotasun  apur  handi  bat,  eta  nahasten  badituzu  inkunable  kutsu  batez,  narrazioa  eta  mamiaren  irudi  bat  —nahiz  eta  inperfektoa  izan—  jasoko  duzu.  Eta  hau  dena  lapurtera  kutsu  klasiko  batez  —ginda  gisa—  adornatzen  baduzu,  baduzu  esku  artean  Caritate  liburuaren  aurkezpen  aprosimatibo  bat.  Hau  dena  azaletik  begiratuta,  noski;  pasa  gaitezen  etxe  barrura.
Bi  eratako  testuak  aurki  ditzakegu,  eta  bien  arteko  erlazioz  eta  kontraezarketaz  sortzen  da  liburuaren  egitura.  Lehengoan  Caritate  mitikoaren  mirari  eta  eginak  kontatzen  zaizkigu.  Caritateren  ondoan,  pertsonairik  inportanteenak  bezala  honako  hauek  agertzen  zaizkigu:  Poliandrio  eunukoa,  Jazinto  Lejionarioa,  Zaldun  Gorria,  e.a.  Baina  hauen  gainetik  beste  oso  pertsonai  inportantea  agertzen  zaigu,  akaso  Caritate  bezain  inportante  eta  aipatua:  Jaun.  Bi  koprotagonista  hauek  osatuko  lukete  nere  ustez  —beste  jainko  eta  jainkosa,  maitale  eta  pertsonai  mitikoek  lagunduta—  liburuaren  fabularen  —fabula  baldin  bada—  haria.  Hau  lehen  eratako  testuei  dagokienez.  Bigarren  eratako  testuak  —lehen  eratakoekin  tipografiaz  ere  ezberdindurik  daudelarik—,  barruko  hizketa  huts  bat  ditugu,  Jaunek  Caritate  itxoinaz  duen  bakarrizketa  alegia.  Beraz,  bigarren  hau  lehenaren  hariaren  une  berezi  batean  erantsiko  litzateke:  Jaun  eta  Caritateren  arteko  aurkitzea  baino  lehentxoago.  Beraz  oso  lotura  estua  daramate  bi  historia  moetok.  Estruktura  aldetik  hauk  izango  lirateke  gehien  nabarmentzen  diren  ezaugarririk  inportanteenak.
Nahiz  eta  zentzu  honetan  beste  norbait  mintzatua  izan  jadanik,  zer  edo  zer  esan  nahi  nuke  liburuaren  irudipen  eta  sinbolismoari  buruz.  Ez  dut  uste  nik,  liburu  hau  definitzeko  ezaugarririk  nabarmenena  sinbolismo  mundua  denik.  Inolako  sinbolismoa  esistitzeko  nolabait  azpiko  esanahi  sinboliko  bat  izan  behar  du  literatur  obra  batek.  Hau  kontutan  hartuz,  ez  dut  uste  Caritate-ren  mundua  sinbolikoa  denik,  ez  baitu  esanahi  zehatz  bat  emateko  nahirik  azaltzen,  ez  bada  literatur  obra  guztiek  —literatura  direnez—  berez  duten  plurisignifikazioa.  Caritate-ren  mundua  fantasiarena  da,  baina  fantasia  fantasiarren,  Hego  Ameriketako  ipuin  fantastikoen  gisa.  Hau  izango  litzateke  “Haizeaz  bestaldetik”  eta  “Caritate”ren  arteko  diferentzi  garbia.  Lehenak  badu  esanahi  zehatz  bat  —nahiz  eta  sinbolismo  hertsi  batez  izkutaturik  egon—;  Caritate-k  ez  ordea.  Caritate-ren  mundu  fantastikoak  ez  du  inolako  proiekzio  errealik  izan  nahi;  izadi  mitiko  guztiak,  hauen  poligamia  eta  poliandria  guztiek  funtzio  bakar  bat  dute  nere  iritziz:  mundu  guztiz  irreal  bat  sortzea  eta  autoalimentatzea.
Gaurko narratibaren geldirune grabetik irtetzeko bide berriak urratu behar direla esatea topiko bihurtu zaigu. Topiko honen irtenbide praktiko eta posible bat bezala baloratzen dut “Caritate”- bitxia. Ongi etor bitez horrelako saio narratibo berriak.
Lur mortuak
Nuria Bendicho
Irati Majuelo
Hitz etena
Eustakio Mendizabal "Txikia"[z-247]
Paul Beitia Ariznabarreta
Akabo
Laura Mintegi
Joxe Aldasoro
Patrizioak eta plebeioak
Kepa Altonaga
Paloma Rodriguez-Miñambres
Nork gudura haroa?
Patziku Perurena
Mikel Asurmendi
Aizkorak eta gutunak
Edorta Jimenez
Asier Urkiza
0 negatiboa
Arantzazu Lizartza Saizar
Nagore Fernandez
Akabo
Laura Mintegi
Aiora Sampedro
Espainolak eta euskaldunak
Joxe Azurmendi
Mikel Asurmendi
Lakioa
Josu Goikoetxea
Irati Majuelo
Poesia guztia
Safo
Aritz Galarraga
Kontra
Ane Zubeldia Magriñá
Maddi Galdos Areta
Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe
Hasier Rekondo
Akabo
Laura Mintegi
Jon Jimenez