kritiken hemeroteka

8.531 kritika

« | »

Zereko zera zertzen delako zereko zerarekin / Alaitz Olaizola / Euskaltzaindia-BBK, 2002

Aurpegien dantza Igor Estankona / Deia, 2002-10-29

“Zereko zeretik zera zertu da” esaten dugu Arratia aldean, batzutan pertsonon arteko komunikazioa ez baita izaten esaldi aldrebes eta zalantzagarri hori baino askoz zehatzagoa. Benetako esanahia hauxe ei du: “Errekako munetik behia jausi da”. Hortik atera kontuak. Esaldi horixe titulutzat ikusteak animatu ninduen idazlana irakurtzera eta agerraldi guztiak atsotitzez josita datozela konturatu naiz gero.

Genero batzuk bereziki egokiak izan ohi dira bizitzaren alderdi konkretu batzuk azaltzerako unean. Euskaltzaindia-BBK saridun honetan, dudarik gabe, genero eta mezuaren arteko ezkontza ideial bat dago. Euskal Herriaren jakintza teatroaren bidez eskaintzea da “Zereko zera_”ren arrakasta nagusia. Horretarako, noski, antzerkia menperatu behar da. Eta menperatu baino gehiago bizi egiten duela frogatu du idazleak. Talde desberdinetan antzezle gisa egindako beharra baliagarri izan zaio azpeitiarrari, duda barik. Antzeztuz gozatzeko moduko lana atondu du eta gozamen hori hizkuntzatik dator zuzenean.

Aurpegi desberdinen dantza zoroa da Alaitz Olaizolaren antzerki lan hau. Maskaren dantza esatera nindoan klasikoen antzezlanak gogoan baina, egia esan, aurpegiak eta aurpegikerak izango dira obra honen funtsa, egunen batean antzezten bada. Eszenatokiak, arropak, argiak,_ bigarren mailako arazoa dira hemen, laburra eta luxu handirik gabekoa izan arren sano aberatsa delako. Aberastasuna elkarrizketetan eta mugimenduetan daukala ematen du. Irakurtzeko moduko liburua izanagatik antzeztuta ikusteko irrika sortzen du, benetan.

Eugenio eskalea metroan bizi den txori baten antzekoa da, ingurutik pasatzen zaion orori zeozer esan, eskatu, eskaintzen dion eskalea. Subkontzienteak gure metro bakarrean, Bilbokoan, kokatu nau hasieran. Gero irrealegia iruditu zait garbiegia eta inpertsonalegia delako, eta han ez delako neonazirik behar tunelak “garbitzeko”. Ez, metro biziago bat Parisekoa, Londreskoa? jarriozu, eta dena martxan hasiko da, bueltaka, hegan. Atsotitzez kargatuegia datorrela iruditzen bazaizu, egizu gogoeta sinple hau: “Zereko zera_”ren funtsa eta espiritua dira atsotitzak. Haien zerbitzura eta haien aitzakian idatzita dago. Dudak desagertu egingo zaizkizu eta zu ere metroan sartuko zara. Esaera zaharren zehaztasunarekin ibiliko zara geltokirik geltoki.

Azken kritikak

Turismo hutsala
Fito Rodriguez

Asel Luzarraga

Zoriona, edo antzeko zerbait
Karmele Mitxelena

Ainhoa Aldazabal Gallastegui

Pleibak
Miren Amuriza

Mikel Asurmendi

Izena eta izana
Jon Gerediaga

Asier Urkiza

Amok
Stefan Zweig

Nagore Fernandez

Auzo madarikatua
Felix Urabayen

Jon Jimenez

Lur jota Parisen eta Londresen
George Orwell

Amaia Alvarez Uria

Olatuak sutzen direnean
Haritz Larrañaga

Joxe Aldasoro

Bisita
Mikel Pagadi

Mikel Asurmendi

Lur jota Parisen eta Londresen
George Orwell

Asier Urkiza

Eresia
Goiatz Labandibar

Nagore Fernandez

Carmilla
Joseph Sheridan Le Fanu

Paloma Rodriguez-Miñambres

Borrero txiki bat
Xabier Mendiguren

Mikel Asurmendi

Puntobobo
Itxaso Martin Zapirain

Jon Jimenez

Artxiboa

2025(e)ko uztaila

2025(e)ko ekaina

2025(e)ko maiatza

2025(e)ko apirila

2025(e)ko martxoa

2025(e)ko otsaila

2025(e)ko urtarrila

2024(e)ko abendua

2024(e)ko azaroa

2024(e)ko urria

2024(e)ko iraila

2024(e)ko abuztua

Hedabideak