« Berria zahar | Dosiak eta plazeboa »
Antzararen bidea / Jokin Muñoz / Alberdania, 2007
Errealitateari hurbiltzekoa nahiz gure baitakoa lotzekoa Mikel Asurmendi / Irunero, 2008-06
Negu aldean irakurri nuen Antzararen bidea puska ederra eta udaldiaren atarian ekin diot berriz ere. Bigarren aldion, orainokoan, sartze laburra egin dut. Taxuzko zerbait idatziko badut, nire burua girotzeko eta pertsonaiekin berriz sintonizatzeko hurbiltze doi-doia.
Eleberriak eskaintzen dizkigun bi eremuetako baten aldean —Donostia— bizi naiz, itsasertzean —Hendaian—. Alde honek zerua nahiz mundua, aldian urdin aldian grisa, azaltzen dizkigu, baita espektroaren beste koloreak ere. Nobelako beste eremua berriz, lehorra da: Bardeak —Trilluelos—. Bigarren hau duzu istorioaren abiapuntua. Bardeak ez da itsasoa, baina lurraz batera, itsasoa legez imajinatu zenezake. Alderik alde, biziki koloretsua da Antzararen bidea. Gure iraganeko —1936ko Gerra Zibileko— ozeano ahantzia kolore biziz margotu digu eleberrigileak.
Ez zaitez nire eleotan galdu irakurle. Jokin Muñoz eleberrigilearen antzo, neronek ere metafora hartu dut baliabide bere lana azaltzeko.
Gure herria —herri imajinarioa— paisaia edota aburu anitzek osatuta dago. Demagun, “Euskal Herria sozialista eta independentea” dela imajinatutako horietako bat. Urte luzetan Euskal Herriaren izate hori uste zabaldua izan da gure imajinarioan, eta demagun ere, Euskal Herri hori Gipuzkoako Goierrik, Beterrik edo Bizkaiko Txorierrik edo Arratiak osatuta dagoela. Alta bada, beste paisaiak, kolorek eta bizipen askok ere osatuta dago Euskal Herria. Kasurako, Erriberak ere osatuta dago Euskal Herri erreal hori.
Euskal Herria izan badago, kulturala batez ere, eta espresio anitzak ditu horregatik. Eta burujabea izateko eskubidea ere badu. Haatik, imajinatua gorpuztera iritsiko bagara erreala hobeto ezagutu beharra daukagu. Politikagintzak eta honen jarduerak hedabideen bidez Euskal Herriari buruz sorrarazten dituen hitzak ez dira nahiko Euskal Herria eta bere historia azaltzeko.
Jokin Muñozek literatura hartu du horretarako bitarteko. Literatura du begiko lurraldea —imajinarioa— eta begiko bitartekoa Euskal Herria erreala ezagutzeko eta deskribatzeko. Antzararen bidea-n Euskal Herriko historiaren iragan berriaz erretratu koloretsua bezain gardena egin digu. Horren garden egin ere, ezen idatz moldearen gardentasunean Euskal Herriko lur arrea nahiz ur nabarra ikusteak min egiten digula.
Paisaia horretan pertsonaiak ez dira oharkabean iragan noski. Lisa, Gigi eta Jesus gure iraganaren eta orainaren arteko lekukoak eta adierazleak dituzu. Hori ezezik, pertsonaia hauek gure iraganaren eta orainaren lotzaileak dira. Lotuaren adiera, kasuon, bizidunak artatzeko edo sendatzeko modura ulertu behar duzu.
Eleberriko pertsonaiak burua moztutako antzaren moduan dabiltza. Bururik gabe, gogoa iraganean duten pertsona hauek zailtasunak dituzte munduan. Antzararen bidea-n sartzen bazara, alegiazko mundu batean eginen duzu bide, eta mundu hori alegiazko izanagatik, bidaiak Euskal Herria erreala hobeto ulertzen lagundu diezazuke. Literaturak eta metaforek errealitatearen krudela lotzen —sendatzen eta artatzen— lagunduko dizute.
Neuri behintzat, gure errealitatera hurbiltzeko nahiz nire baitakoa lotzeko eztigarria izan zait Antzararen bidea.
Silueta
Harkaitz Cano
Aiora Sampedro
Nonahiko musika
Juan Kruz Igerabide
Felipe Juaristi
Denbora bizigarri baterako
Marina Garces
Irati Majuelo
Jostorratza eta haria
Yolanda Arrieta
Amaia Alvarez Uria
Haize begitik
Mikel Ibarguren
Ibon Egaña
Izen baten promesa
Hedoi Etxarte
Asier Urkiza
Zubi bat Drinaren gainean
Ivo Andritx
Aritz Galarraga
Panfleto bat atzenduraren kontra
Pello Salaburu
Mikel Asurmendi
Denboraren zubia
Iñaki Iturain
Aritz Pardina Herrero
Etxeko leihoak unibertsora
Alba Garmendia Castaños
Irati Majuelo
Izen baten promesa
Hedoi Etxarte
Joxe Aldasoro
Zahartzaroaren maparen bila
Arantxa Urretabizkaia
Aiora Sampedro
Aizkorak eta gutunak
Edorta Jimenez
Mikel Asurmendi
Amorante frantsesa
Miren Agur Meabe
Ainhoa Aldazabal Gallastegui